43 122 läst ·
185 svar
43k läst
185 svar
Dags att köpa moped till dottern
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Totalt bullshit-inlägg.Alfredo skrev:
Har du körkort? Har du kört mycket på sistone?
__
PS. Jag ser exakt detta problem på en specifik backig vägsträcka 100 km/h 2/1-väg. Många olyckor har inträffat. Det är livsfarligt att färdas i långsamtgående fordon där och det beror inte på att förarna har dålig koll. Det blir helt enkelt farligt när man tillåter långsamtgående fordon typ traktorer på snabba vägar där 100 km/h är standard.
Redigerat:
Jag kör själv en Piaggio Ciao 30-moppe i stan och skulle aldrig komma på tanken att plöja ner en massa pengar på en klass 1 plastmonstrositet..
Den går i klass 2 och får därmed köras på cykelvägarna och ingen risk för parkeringsböter (Jag har faktiskt sett ett par klass 1-mopeder som lappats)
Så jag skulle föreslå en Ciao eller Bravo i gott bruksskick för 8-10 papp. Lätta att serva och meka med själv är de också . Gnäller dottern kan du ju föreslå att du köper en klass 1 mot att hon pröjsar det framtida körkortet själv 😀
Den går i klass 2 och får därmed köras på cykelvägarna och ingen risk för parkeringsböter (Jag har faktiskt sett ett par klass 1-mopeder som lappats)
Så jag skulle föreslå en Ciao eller Bravo i gott bruksskick för 8-10 papp. Lätta att serva och meka med själv är de också . Gnäller dottern kan du ju föreslå att du köper en klass 1 mot att hon pröjsar det framtida körkortet själv 😀
H Harald Blåtumme skrev:Blind?? Nej. Men om du själv har litet erfarenhet av hur det är att köra bil på vägar så känner du möjligen till detta att det ibland lutar litet uppåt, ibland nedåt. Hamnar du i en krön kan det vara väldigt kort tid tills du upptäcker en långsamtgående stoppkloss typ A-traktor, EPA, bakom krönet. Bra att ha nyservade bromsar i det läget. Givetvis att man aktiverar varningsblinkers så fort man kan om inte den hastiga inbromsningen gjorde det. Så att man minskar risken att bakomvarande bilar brakar in i mig bakifrån.
__
PS. för att fatta mig kort: jag anser inte att A-traktorer (45 km/h), Epa-traktorer (30 km/h) ska färdas på väg där 100 Km/h är standard. Det är olyckor som bara väntar på att hända.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
A-traktor 30km/h. ☝️
En höjning till 45km/h skulle få trafiken inåt stan att flyta bättre.
Håller med det är obehagligt hur fort man ibland kommer ikapp dessa sniglar, hade vart bra om en höjning till 45km/h skulle komma😊H Harald Blåtumme skrev:Blind?? Nej. Men om du själv har litet erfarenhet av hur det är att köra bil på vägar så känner du möjligen till detta att det ibland lutar litet uppåt, ibland nedåt. Hamnar du i en krön kan det vara väldigt kort tid tills du upptäcker en långsamtgående stoppkloss typ A-traktor, EPA, bakom krönet. Bra att ha nyservade bromsar i det läget. Givetvis att man aktiverar varningsblinkers så fort man kan om inte den hastiga inbromsningen gjorde det. Så att man minskar risken att bakomvarande bilar brakar in i mig bakifrån.
__
PS. för att fatta mig kort: jag anser inte att A-traktorer (45 km/h), Epa-traktorer (30 km/h) ska färdas på väg där 100 Km/h är standard. Det är olyckor som bara väntar på att hända.
Det spelar ingen roll om man försöker ta ett stort ansvar i rollen att få sina ungdomar att sköta sig.MathiasS skrev:
Såvida man inte provkör deras moped morgon och kväll, och låter dom bli skuggade av en hemlig agent så kan jag lova dig att man inte har en aning om vad dom meckar med och ställer till för dumheter. Tyvärr
Nu har moped inhandlats (jag har inte hängt med i tråden på inläggen om trimning och buskörning).Isakare skrev:
Finns det ens nån 4T moppe som inte har den Kinesiska G6Y motorn ??
Den motorn går fint, på tomgång hörs den knappt, men inte samma ax som en 2T.
Drar betydligt mindre bensin, men kräver underhåll, oljan ska bytas, ventilerna justeras ibland, insuget av gummi och gummidetaljer i förgasaren vissnar med tiden och behöver bytas.
Blev en 4t. Hade smalnat av till att främst titta på Kymco, då de verkade vara bra i pris och att de finns i modeller med något större hjul och större generellt (eftersom dottern är 175). Många Kymco var 2-takt, men det verkar finnas otroligt mycket delar till ingen kostnad alls till G6Y motorn. Komplett kolv och cylinder för 350 spänn, variator för några hundralappar osv.
Blev en Kymco Agility 16+ 2021 som gått ca 140 mil, till bra pris pga några skönhetsfel och ett trasigt rattlås.Isakare skrev:
Oljan var aldrig bytt, den såg helt ny ut.
Nu när jag läser om den så inser jag att den har insprutning och inte fögasare. Men iom den är såpass ny så får jag hoppas att det inte är för komplicerat och börjar strula.
Det är ju helt andra grejor än de cykelliknande monark som jag hade. Även Dakotan jag hade hade ju nån slags maskerad cykelram. Denna känns väldigt rejält byggd.
Klar man vet, om man vill. Hälften av mopparna behöver jag inte starta för att se att de inte är ok, den andra hälften behöver jag starta och sedan vet jag…. Men, jag förstår att inte alla föräldrar fattar, men det finns ju en gräns för hur lite man får förstå och vet man inget får man väl ta hjälp av någon som vet bättre.M MagHam skrev:Det spelar ingen roll om man försöker ta ett stort ansvar i rollen att få sina ungdomar att sköta sig.
Såvida man inte provkör deras moped morgon och kväll, och låter dom bli skuggade av en hemlig agent så kan jag lova dig att man inte har en aning om vad dom meckar med och ställer till för dumheter. Tyvärr![]()
Ja, jag tror det. Hade siktat på 5-6.000 men denna var inte jätte mycket dyrare. Värt ett par tusenlappar att förhoppningsvis slippa meka. Enda abret är väl att det är Eu5 och insprutning, lambdasensor osv. Lite onödigt komlicerat... Men Kymco verkar rejäla, denna hade även lite större hjul och verkar rejält byggd. Verkar finnas som 125a och 150cc med nästan (eller exakt) samma chassie... Borde tala för att det är lite överdimensionerat?MathiasS skrev:
Även bokat in dottern på AM-paket, förstod att man måste gå på körskola. Går inte öva privat. Nå.
Enda nu är väl att hitta försäkring. ICA är det billigaste jag hittat. 3 för trafik och 5 för halv. Hel tänker jag inte välja. Då kan man köpa ny moppe vartannat år... Nu när det blev en lite finare än jag tänkt från början så kanske man ska överväga halv iallafall. Men troligen stjäls de för att åka på och inte för att sälja, så kanske kvittar vad man har för moppe. Min tanke var ju att ha en så billig att man inte blir ledsen om den blir snodd... Och att ingen ändå vill ha den... Men med bra kedjelås i bakhjul kanske de inte är så lätta att sno?
Har en integralhjälm med ganska många år på nacken, som hon får ta nu (för hon har redan sagt hon ska åka bakpå kompisar) så får vi köpa fräsch hjälm asap, frågan är - kör de integral eller lite mer citylook och kruka? Antar integral är mkt säkrare, för tänder osv. På min tid hade man kruka, eller vad det nu kallas.
Redigerat:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Köpte integral på dotterns begäran. Hon blev förskräckt efter genomgång på körskolan så det skulle vara det säkraste som gick hitta.J JohanLun skrev:Ja, jag tror det. Hade siktat på 5-6.000 men denna var inte jätte mycket dyrare. Värt ett par tusenlappar att förhoppningsvis slippa meka. Enda abret är väl att det är Eu5 och insprutning, lambdasensor osv. Lite onödigt komlicerat... Men Kymco verkar rejäla, denna hade även lite större hjul och verkar rejält byggd. Verkar finnas som 125a och 150cc med nästan (eller exakt) samma chassie... Borde tala för att det är lite överdimensionerat?
Även bokat in dottern på AM-paket, förstod att man måste gå på körskola. Går inte öva privat. Nå.
Enda nu är väl att hitta försäkring. ICA är det billigaste jag hittat. 3 för trafik och 5 för halv. Hel tänker jag inte välja. Då kan man köpa ny moppe vartannat år... Nu när det blev en lite finare än jag tänkt från början så kanske man ska överväga det. Men troligen stjäls de för att åka på och inte för att sälja, så kanske kvittar vad man har för moppe. Min tanke var ju att ha en så billig att man inte blir ledsen om den blir snodd... Och att ingen ändå vill ha den... Men med bra kedjelås i bakhjul kanske de inte är så lätta att sno?
Har en integralhjälm med ganska många år på nacken, som hon får ta nu (för hon har redan sagt hon ska åka bakpå kompisar) så får vi köpa fräsch hjälm asap, frågan är - kör de integral eller lite mer citylook och kruka? Antar integral är mkt säkrare, för tänder osv. På min tid hade man kruka, eller vad det nu kallas.
Enda kruxet med hjälmar är att det kan vara struligt att hitta en som sitter bra. Tror vi var till nästan alla butiker som existerar i Stockholm och provade hjälmar. Inte bara att den skulle sitta bra, den skulle vara snygg också! Blev tillsist nätet och tre vändor till XLmoto. Slutade med en Bell med MIPS och fotokromatiskt visit för 1600kr, som hon tycker sitter bra. 🥵
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Kolla så inte ICA har helår och inte avställnings försäkring. Har ett svagt minne av det.J JohanLun skrev:Ja, jag tror det. Hade siktat på 5-6.000 men denna var inte jätte mycket dyrare. Värt ett par tusenlappar att förhoppningsvis slippa meka. Enda abret är väl att det är Eu5 och insprutning, lambdasensor osv. Lite onödigt komlicerat... Men Kymco verkar rejäla, denna hade även lite större hjul och verkar rejält byggd. Verkar finnas som 125a och 150cc med nästan (eller exakt) samma chassie... Borde tala för att det är lite överdimensionerat?
Enda nu är väl att hitta försäkring. ICA är det billigaste jag hittat. 3 för trafik och 5 för halv. Hel tänker jag inte välja. Då kan man köpa ny moppe vartannat år... Nu när det blev en lite finare än jag tänkt från början så kanske man ska överväga halv iallafall. Men troligen stjäls de för att åka på och inte för att sälja, så kanske kvittar vad man har för moppe. Min tanke var ju att ha en så billig att man inte blir ledsen om den blir snodd... Och att ingen ändå vill ha den... Men med bra kedjelås i bakhjul kanske de inte är så lätta att sno?