J
Skatt? På mopeder?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Skatt? På mopeder?
Jo både saftig skatt samt extremt saftiga försäkringspremier. Har du inte koll :-)

H Harald Blåtumme skrev:
Rätt crazy försäkringsavgifter. Om det mestadels är cykelbanor, varför sträcka sig längre än till en vanlig elcykel? Eller - gud förbjude - en vanlig hederlig cykel vilket var aktuellt för motsvarande scenarios när jag satt med motsvarande problem i ungdomen.
Klass 1 moped får inte köras på cykelbana.

Min gissning är att det är stöldrisk och skadegörelse som driver upp försäkringspremie.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Nästan så jag skulle kunna ge ungen något att fundera på. Alt 1: kör elcykel. Alt 2: kör moppe. Eller varför inte, Alt 0 en helt vanlig jäkla cykel.

Du får hela mellanskillnaden i försäkring, skatt etc rätt i näven att göra vad du vill med, baserat på det billigaste alternativet. Gynnar litet ekonomiskt tänkande bla.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vilka mopeder betalar du skatt på?

• Gilla
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
Mest försäkringar som kostar vad gäller mopeder. Trafikförsäkring som grund.

• Gilla
TommyC
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Mest, är det någon moped det är skatt på?

Ingen aning men dyrt som fan är det med försäkringar.

• Gilla
  • Haha
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Fokus: försäkringar på mopeder. Och mopedbilar, epa-, A-traktorer etc. Det är där det kostar och det är där man kan laborera med incitament att med visst tålamod invänta körkortsålder för att köra riktiga fordon.

På landsbygden kan jag ha viss förståelse för epa- och div långsamtgående fordon, kanske eleven på gymnasieskolan behöver ta sig en mil eller två till skolan i regn och rusk och skolskjutsar funkar inte. Främst i det fallet jag ser motiv till att vi har vår ganska eu-unika lagstiftning kring långsamtgående fordon som får framföras av folk som inte har ett riktigt körkort, på allmän väg. Vi är rätt unika på den punkten men olycksstatistiken är inte nådig, av förklarliga skäl.

Redigerat:
  • Gilla
dilemma
  • Laddar…
Försäkring på atraktorn är inte mycket bråka om, 3600:- hel/helår.
Hög självrisk däremot.

Nu har vi kanske glidit förbi moped, och för den delen vanlig elcykel eller tom trampcykel för att lösa TS dotters transportproblem i stan. Kort sagt det finns många enkla sätt men det beror på vad som är gångbart i gemenskapen.

Men detta med A-traktorer, Epa etc: måste säga att detta är fullkomligt livsfarliga på allmän väg och i synnerhet landsvägar, 2-1-vägar, man kommer körande i 100 km/h på enfilig sträcka och det blir en helt plötslig stoppkloss pga framförvarande fordon i 30 el möjligen 45 km/h. På med varningsblinkers snabbt som satan och bara hoppas att bakomvarande fordon uppmärksammat att det nu är tvärstopp.

• Gilla
  • Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jo, försäkringsbolagets kostnader för respektive fordonstyp bestämmer premien som vanligt. OT: min BMW 1100 har försäkringspremien 2707 kr för helförsäkring helår. Medelåldern för försäkringstagarna är dock >> 15 år i det fallet 😀 Alternativet att cykla några år ytterligare är troligen inte aktuellt 😅

T TommyC skrev:
Alternativet att cykla några år ytterligare är troligen inte aktuellt 😅
Varför inte? Om budgeten är obegränsad så visst, då behövs det inte cyklas man kan välja vad som helst, är det litet snålare kan det tex elcyklas. Vad ser du själv som en rimlig månadskostnad för ungarnas upplevda bekvämlighet, är väl frågan.

FredrikR FredrikR skrev:
Min gissning är att det är stöldrisk och skadegörelse som driver upp försäkringspremie.
Det är personskadorna som gör att det är dyrt, säger alla försäkringsbolag jag frågat.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.