J
S Snömodd skrev:
Förhör just nu moppeteori.
Ett väldigt bra argument för att tunga bilar som framförs av 15-åringar inte ska gå mer än 30 är att blir man påkörd av en bil i 30km/h klarar sig nästan alla men blir man påkörd av en bil i 50km/h dör nästan alla.
Jag tror det ska vara om man blir påkörd av en bil som körde 30 km/h, reaktion och bromssträcka är medräknad. När bilen smäller på personen räknar man nog att den hunnit bromsa lite...

Men det är ett mycket starkt skäl att ALLTID köra max 30 i bostadsområden, där trottoarer och övergångsställen saknas eller där barn ofta är på vägen.

S Snömodd skrev:
Förhör just nu moppeteori.
Ett väldigt bra argument för att tunga bilar som framförs av 15-åringar inte ska gå mer än 30 är att blir man påkörd av en bil i 30km/h klarar sig nästan alla men blir man påkörd av en bil i 50km/h dör nästan alla.
bara att välja död eller vårdkolli

J
returen returen skrev:
bara att välja död eller vårdkolli
Det trista är att bilisten väljer och barnet får det bilisten valt...

J JohanLun skrev:
Det trista är att bilisten väljer och barnet får det bilisten valt...
vad väljer du?
död eller vårdkolli?

J
returen returen skrev:
vad väljer du?
död eller vårdkolli?
För mig själv eller för andra? Eller hur menar du?
Jag skulle hellre tex få leva resten av livet i rullstol än att dö.
Men helst skulle jag vilja att idioter som kör för fort istället får hamna där de oskyddade hamnar.

https://bransch.trafikverket.se/con...r_fotgangares_risker_vid_pakorning_av_bil.pdf

De nya slutsatserna tar en tydligare utgångspunkt i att det är viktigt att inte bara motverka dödsfall utan även allvarliga skadefall.

Enligt propositionen visade tillgänglig data att en fotgängare löper 80 procents risk att dödas vid en påkörningshastighet om 50 km/tim medan risken att dödas endast är cirka 10 procent vid en hastighet om 30 km/tim.
För att generalisera och tolka fritt;

Håller du 30 så kommer du förhoppningsvis hinna sänka hastigheten så mycket att det inte blir ett vårdpaket av den du kör på. Utan lättare skador.

Håller du 50 så kommer det med 80% sannolikhet leda till död och 20% till vårdpaket. Eller, kanske nån klarar sig riktigt bra.

Så. Vill jag att andra ska köra 50 för att dra till mina nära och kära så de nästan säkert stryker med? Nej, förih-e, jag vill ALLA ska köra MAX 30, helst 25 i vårt område (utan trottoarer, med 30 gräns och en skola och skolväg / förskoleväg till tre andra skolor).

J
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Är biltemas MC lås ett bra lås / bra köp för moped?

[länk]
Vi har använt det i ett år och det har funkat (moppen står alltid utomhus). Ryms tillsammans med en integralhjälm under sadeln på en speedfight 4.

Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag att detta extra lås inte krävs av försäkringsbolagen.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
S Snömodd skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar tror jag att detta extra lås inte krävs av försäkringsbolagen.
För moped klass 1 brukar det vara krav på två godkända lås.

• Gilla
Snömodd och 1 till
  • Laddar…
J
MathiasS MathiasS skrev:
För moped klass 1 brukar det vara krav på två godkända lås.
Styr/tändning och kedja? Eller två extra lås?

J
S Snömodd skrev:
Vi har använt det i ett år och det har funkat (moppen står alltid utomhus). Ryms tillsammans med en integralhjälm under sadeln på en speedfight 4.

Biltemas står som godkänt, men det finns som sagt många olika krav så gäller godkänt för rätt ändamål.

MathiasS MathiasS skrev:
Jag ser ingen på moppe med öppen hjälm idag även om jag själv är på väg att skaffa en.

Alla mcbutiker har bra mopedhjälmar som är bra instegsmodeller till hyggligt pris (1000-1500). Dessa hjälmar lever ju ofta ett hårt liv så det är ingen större poäng med att köpa något dyrt. Ta med dottern och prova ut en som sitter bra så blir det mindre gnäll senare och rätt storlek (tightare än man tror).
Personligen kör jag MC-scooter med Biltemas öppna hjälm med integrerat visir. En höjdare för 500 kr. Men jag har passerat 60 så jag är ett fossil.

J JohanLun skrev:
Styr/tändning och kedja? Eller två extra lås?
Två lås brukar betyda dels styrlåset och sedan ett annat godkänt lås, tex en sådan kedja du tittar på.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Personligen kör jag MC-scooter med Biltemas öppna hjälm med integrerat visir. En höjdare för 500 kr. Men jag har passerat 60 så jag är ett fossil.
Ja jag skulle som sagt vilja ha en för vissa turer, men inte på MC men kanske på kortare turer på en scooter eller moped inomskärs. När det går lite fortare vill jag nog ha en "riktig" hjälm.

• Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Bättre me integral hjälm.
Skyddar käken vid krock.
Bättre än äta soppa 6mån.

• Gilla
returen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.