D Dilato skrev:
Inga avtal med välkomstrabatter förlängs med samma villkor, särskilt inte el, bilförsäkring och telefoni/bredband.
Hehe, jag har järnkoll på mina försäkringar, elavtal & prenumerationer 😇
Man förväntar sig ju att rabatterna försvinner. Men inte att de flyttar en till ett ockeravtal.

D
TheImprovisor UlrikaSpg skrev:
Jag har haft tur den gångna vintern med ett fastprisavtal på 56 öre/kWh.
Sannolikt var det dyrt när jag tecknade det, men i vintras var det ganska skönt att veta att jag inte skulle bli ruinerad.

Nu är det dags att teckna nytt avtal, och hur jag än letar hittar jag inget som är billigare än ca 150 öre/kWh.

Skall jag släppa tanken på fastpris och gå på rörligt, eller kanske timpris, i stället?
Mitt 3åriga gör ut till hösten, så sista vintern med fast lågt pris är över. Jag kommer satsa på rörligt, inte timpris. Eller helt ärligt är det inte jag utan vi, är man en familj som spretar åt olika håll går jag hellre på rörligt än timpris. Men det är ytterst individuellt vad som passar dig eller er.

D Daniel 109 skrev:
Man förväntar sig ju att rabatterna försvinner. Men inte att de flyttar en till ett ockeravtal.
Jovisst, men statens bolag är mycket värre!

Vattenfall beräknade priset i det nya avtalet utifrån elpriset just den veckan.
Det landade på 7,35 kronor per kilowattimme, inklusive moms.
Dessutom krävde Vattenfall en avgift på 21 500 kronor för att bryta elavtalet.

https://www.dn.se/ekonomi/kanner-sig-lurade-av-vattenfall-de-satter-ett-ockerpris-det-ar-oetiskt/

Betalvägg.

Enkla elbolaget är spekulanter inom el, de köper på sig framtida leveranskapacitet (via olika former av terminer) när elpriserna är låga och hoppas sedan att dessa skall bli högre. Detta gör att de inte är direkt beroende av timpriserna för dagen då en stor del av deras el redan är inköpt.

De hade dock lika gärna kunnat blanka akter eller spekulera i fastigheter. Det är spekulationer och har inget med att kunna leverera billig el att göra egentligen. Jag betvivlar nog inte att de har lyckats få elpriser som ligger 33% under marknadspris, om man räknar in 2022. Elpriserna stack ju iväg då och om de redan hade köpt på sig el så gjorde de nog bra affärer. Å andra sidan så har jag en kompis som sitter på ett fast elavtal som är sjukt bra som har ytterligare ett år kvar, han hamnade nästan 70% under marknadspris på det avtalet för 2022. Han gjorde också en bra spekulation i elpriserna...

Det som störde mig var att hon som försökte sälja avtalet inte ens förstod mina alternativ till att ta dem som leverantör och att hon inte ens visste vad timpris var. Hon förstod inte heller konsekvensen av att ha timpris när man har elbilar.

Enkla elbolaget är kanske jättebra den dag jag får effekttariff (beroende på utformning), men jag är inte i ett läge där jag behöver tänka på det för tillfället. Just nu så sparar jag rejält med pengar på att ladda bilarna och tillverka varmvatten på natten!

Unikt namn
D Dilato skrev:
Jovisst, men statens bolag är mycket värre!

Vattenfall beräknade priset i det nya avtalet utifrån elpriset just den veckan.
Det landade på 7,35 kronor per kilowattimme, inklusive moms.
Dessutom krävde Vattenfall en avgift på 21 500 kronor för att bryta elavtalet.

[länk]
Svårt att läsa betalväggen.

Hur ser tidslinjen ut?

Avtalet löpte ut.
Kunden fick förslag att binda X-tid på 7,35kr/kwh
Kunden band avtalet
Kinden sade sedan upp avtalet inom bindningstiden.

Rimligtvis borde det funnits en öppning att inte förnya avtalet till det ofördelaktiga priset?

D Daniel 109 skrev:
Det går stegvis. Efter 3, 6 eller 12 månader försvinner typiskt rabatten. Efter 1 år då avtalet vanligen löper ut över går det i ockeravtal helt i enlighet med svensk ellag om anvisningsavtal för de utan avtal hos skojarbolagen.

Kanske någon missuppfattar avtalsvillkoren om avtalet forsätter gälla tillsvidare och om avtalet övergår i tillsvidareavtal.
Det kan ju skilja väldigt mycket.

Avtal med Fortum går strax ut.
Totala
månadskostnaden...

Ligger än så länge på 60 öre / kWh.
Är väl billigt?

Måste kolla priset i dag hos Andra producenter. Så jag inte binder upp mig på nåt onödigt dyrt.
Kanske bäst med rörligt en tid, så jag hinner med att bestämma mig.

Men så är det den stora posten som inte går att göra nåt åt, då Ellevio äger nätet här.

Den posten tas sällan upp när totala elpriset per månad räknas ut.

Förbrukning 1080 kWh för februari.

Forum 60 öre/kWh
Ellevio 113 öre/kWh

Totalt 173 öre/kWh

Det tycker jag är dyrt, och dyrare lär det bli.
Frågan är hur mycket.

Nu vårdtider, så jag stänger även av
Elradiatorerna i garage och förråd.
Drar ned det sista möjliga på elförbrukningen.

Värmen i bodelen fixar jag genom eldande i en större täljstensugn.
(Ved kostar också, med ger stor mysfaktor.)

.

Redigerat:
Och vart hittar jag jämförelser mellan elproducentens pris vad gäller olika avtal?

Rörligt, 1-års avtal, 3-årsavtal, tillkommande avgifter efter t ex 6 månader.

Visst kan man ringa runt, med borde det inte finnas listat?

Titta t.ex. på https://elpriskollen.se/. Där finns massor med jämförelser beroende på vilken sorts avtal man önskar få.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.