Byggahus.se
Jag har haft tur den gångna vintern med ett fastprisavtal på 56 öre/kWh.
Sannolikt var det dyrt när jag tecknade det, men i vintras var det ganska skönt att veta att jag inte skulle bli ruinerad.

Nu är det dags att teckna nytt avtal, och hur jag än letar hittar jag inget som är billigare än ca 150 öre/kWh.

Skall jag släppa tanken på fastpris och gå på rörligt, eller kanske timpris, i stället?
 
Jag tror det är bäst med rörligt, eller timpris om man har möjlighet att styra väsentlig del av sin förbrukning under dygnet. Känns som det är en stor extra marginal på de fasta priserna. Men man måste ha en buffert för oförutsedda utgifter om det skulle bli fel på ett par kärnkraftverk och tokhöga priser i t.ex. januari.
 
  • Gilla
buffyin och 2 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte vilken Elområde du bor i (avgör mycket) men antar att inte är SE4 med priset du skriver.
Samt hur mycket el man förbrukar.

Just nu är de fasta avtalen höga då det är osäkert läge och elbolagen tar höjd för det.
Så får ställa sig samma fråga som med räntan, har ni marginalen i er ekonomi ifall det skulle gå upp eller vill ni kunna sova säker utan att bry sig om elpriset ändras.

Här har du indikationer hur börsen tror elpriserna kommer bli https://elpriser24.se/prognos/
Som det ser ut nu (kan ändras) så är rörliga billigare, men fasta kan sjunka framöver när läget blir mer stabilt.

Rörligt mot Timpris är en helt annan diskussion och beror på om du kan flytta uppvärmning och andra tunga förbrukare till låg last timmar. Hålla på med tvätt och diskmaskin på natten lönar inte sig. Du kan alltid kolla på https://timpriskollen.se/ om du kan exportera din elanvändning per timme hos ditt elbolag.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Det finns även 4månader och 6 månaders fast pris, dessa kostar mer än 1år men är också ett alternativ om man bara vill prissäkra vintern. Så beror på hur Risk benägen man är.

Tabell med fasta elpriser för olika perioder och regioner i Sverige, inklusive årsavgiftsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kör själv timpris, då jag kan styra och har solceller. Men min rekommendation är nog rörligt just nu.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Vintersäkring eller tex Dala Elfond som kapar de värsta topparna.

Graf över prisjämförelse mellan Dala Elfond och rörligt pris från juni 2021. Snittpriser för el per region.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nackdelen kan vara att fyndpriset inte faller lika snabbt vid sjunkande pristrend.
 
B buffyin skrev:
Efter läst [länk] så ska man nog se upp med dessa avtal.
Enkla Elbolaget skall man se upp lite extra med. Erbjuder privatkunder 3 eller 5 åriga avtal.
Då bör man nog tänka till ordentligt, ett par gånger om, innan man tecknar.
Dåligt med info om deras historiska priser så svårt att veta hur de lyckats.
Dessutom lång tid att binda upp sig på.

I och med att man låter någon förvalta elinköpen så ska man ju också vara medveten om att man låter någon ”spekulera på el-börsen” med mina elinköp. (börspris, långa och korta kontrakt). Om förvaltaren missar någon viktig info eller vädret blir bättre än deras källa förutspått får man snällt betala lite extra.
I princip är det närmast förväntat att några månader kan bli dyrare än rörligt.
 
blackarrow blackarrow skrev:
Enkla Elbolaget skall man se upp lite extra med. Erbjuder privatkunder 3 eller 5 åriga avtal.
Då bör man nog tänka till ordentligt, ett par gånger om, innan man tecknar.
Dåligt med info om deras historiska priser så svårt att veta hur de lyckats.
Dessutom lång tid att binda upp sig på.

I och med att man låter någon förvalta elinköpen så ska man ju också vara medveten om att man låter någon ”spekulera på el-börsen” med mina elinköp. (börspris, långa och korta kontrakt). Om förvaltaren missar någon viktig info eller vädret blir bättre än deras källa förutspått får man snällt betala lite extra.
I princip är det närmast förväntat att några månader kan bli dyrare än rörligt.
Blev just uppringd av detta elbolag, snacka om oseriösa försäljningsmetoder. Kvinnan som ringde mig hävdade att jag skulle spara 33% på mina elkostnader med deras avtal. Jag försökte förklara att jag pga elbilar har huvuddelen av min elförbrukning på billiga timmar, men hon förstod ju inte ens vad timavtal var för något.

Extremt påstridig och vägrade ens diskutera mina invändningar. Jag blev till slut förbannad och lade på, jag försökte avsluta vänligt men det gick inte.

Hoppar inte på detta i alla fall...
 
  • Gilla
  • Wow
  • Arg
SågspånPappspikEternit och 4 till
  • Laddar…
https://www.enklaelbolaget.se/paverka-elpriset-med-timmatning-och-elfonden-relaxa/

Roade mig med att jämföra några bolags priser. Det förpassade Skelleftekraft till skamvrån, i min värld iaf.
Varför är deras påslag och kostnader för certifikat inte med i deras månadspris?
Det hamnar närmre nordpols pris? Branschpraxis?

Elpriser rörligt (månadspris) exkl moms, SE3 , jämfört med fond/förvaltad elhandel.
December -23
86,12 öre/kWh Enkla Elbolaget Elfond Relaxa (timmavläst, SE3)
91,99 öre/kWh Varberg Energi + påslag inkl. certifikat (88,19 + 3,80)
96,02 öre/kWh Mälarenergi (volymvägt inkl påslag & cert 120,03 - moms)
96,27 öre/kWh Vattenfall (90,27 + 6)
98,51 öre/kWh Skellefteå kraft + påslag + certifikat (91,91 + 6 + 0,6)
111,32 öre/kWh Mälarenergi Förvaltad Elfond, SE3 (139,15 - moms)

December var väl kallare än normalt vilket borde betyda att mer el köpts till nordpols pris som då varit högt.
Elmix med hög andel kärnkraft från Varberg står sig bra i konkurrensen. 🤔
 
blackarrow blackarrow skrev:
[länk]

Roade mig med att jämföra några bolags priser. Det förpassade Skelleftekraft till skamvrån, i min värld iaf.
Varför är deras påslag och kostnader för certifikat inte med i deras månadspris?
Det hamnar närmre nordpols pris? Branschpraxis?

Elpriser rörligt (månadspris) exkl moms, SE3 , jämfört med fond/förvaltad elhandel.
December -23
86,12 öre/kWh Enkla Elbolaget Elfond Relaxa (timmavläst, SE3)
91,99 öre/kWh Varberg Energi + påslag inkl. certifikat (88,19 + 3,80)
96,02 öre/kWh Mälarenergi (volymvägt inkl påslag & cert 120,03 - moms)
96,27 öre/kWh Vattenfall (90,27 + 6)
98,51 öre/kWh Skellefteå kraft + påslag + certifikat (91,91 + 6 + 0,6)
111,32 öre/kWh Mälarenergi Förvaltad Elfond, SE3 (139,15 - moms)

December var väl kallare än normalt vilket borde betyda att mer el köpts till nordpols pris som då varit högt.
Elmix med hög andel kärnkraft från Varberg står sig bra i konkurrensen. 🤔
Betydligt billigare än något av dina.
Cheap Energy SE4, månadspris inkl allt utom moms, 0.5 öre totalt påslag.
https://www.byggahus.se/forum/threa...hocken-som-precis-startat.505126/post-5589198
 
Redigerat:
Priset jag fick på Eon var ännu bättre än Cheap Energy. Svårt att jämföra för andra dock då jag fick 1200kr i rabatt, samt ytterligare 300kr i presentkort (som jag tog ut på Jula).
 
D Dilato skrev:
Betydligt billigare än något av dina.
Cheap Energy SE4, månadspris inkl allt utom moms, 0.5 öre totalt påslag.
[länk]
Det är bra med välkomstrabatter. Cheapy ordinarie pris utan rabatter som de redovisar för dec var 89,07 öre/kWh exkl moms Enligt deras priskalkyl (oviktat nordpolpris, december + påslag inkl cert, cheapenergy.se)

Cheapy får man ha lite extra koll på. Nedan ett citat från en man på Trustpilot som säger adjö till Cheapy pga de gjort om hans elavtal till Tillsvidareavtal. Cheapy svarar att hanns billiga avtal gick ut för två år sedan. Något oklart vad kunden haft för avtal och elpris under den tiden. Kan han ha haft tillsvidarepris i två år utan att märka det för än.nu?
Det kan ju vara lätt att tro att man fortsätter man samma avtal som man tecknat men så är det ju aldrig med billiga elavtal. De säger sig ha försökt kontakta honom på alla möjliga sätt för att ge honom ett billigare elavtal. Det kan bli dyrt att inte svara på spamsamtal.
Efter att ha fått en ovanligt hög elräkning kikade jag lite närmare på siffrorna. Det visade sig att kwh priserna i vårt rörliga tillsvidareavtal låg på ca 450% av vad de rörliga elpriserna var på elbörsen. Jag kontaktade kundtjänst som sa att det var för att vi inte förnyat avtalet. Ska jag som kund behöva bevaka och kontrollera alla räkningar för att elbolaget inte plötsligt ska höja kostnaderna? Nej, tack och adjö.
Glöm inte bort att byta avtal innan bindningstiden går ut om ett år annars får du ett elpris som slår Vattenfall påslag på 6 öre/kWh. 😉
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Det kan ju vara lätt att tro att man fortsätter man samma avtal som man tecknat men så är det ju aldrig med billiga elavtal.

Glöm inte bort att byta avtal innan bindningstiden går ut om ett år annars får du ett elpris som slår Vattenfall påslag på 6 öre/kWh. 😉
Inga avtal med välkomstrabatter förlängs med samma villkor, särskilt inte el, bilförsäkring och telefoni/bredband.
Hehe, jag har järnkoll på mina försäkringar, elavtal & prenumerationer 😇
 
Jag med. Har inlagda "möten" dagligen i kalendern för att förhandla om avtalen när det är dags. Blir inte av med mötena förrän jag flyttat dem till nästa år, mycket irriterande och det driver att man fixar det snabbt! :)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Priset jag fick på Eon var ännu bättre än Cheap Energy. Svårt att jämföra för andra dock då jag fick 1200kr i rabatt, samt ytterligare 300kr i presentkort (som jag tog ut på Jula).
Gbg Energi ville sälja el till under inköpspris till mig, fast den gången var elpriserna så låga att jag valde fast pris i 3 år trots det var några ören dyrare. 😃
Välkonsterbjudande och att de lägger pengar på att ”köpa kunder” kan man ju förstå, men el under inköpspris är ändå är förbryllande. 🤔

Kan det vara egen produktion? (”Skitbillig” el från Ryaverken i Gbg?)

De behöver kanske sälja överskott för dåliga/felaktiga inköp på kontrakt/termin så de dumpar elen på nya kunder och får goodwill och nya kunder isf en ren förlust på elhandel?

Eller så handlar det bara om att ”köpa kunder”….
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.