En av de bästa trådarna här på Byggahus är helt klart "Dagens verktygsinköp!" men jag tycker tyvärr den ibland saknar uppföljning i form av omdömen på verktygen.
Så här är ett försök att fixa det!
Så här är ett försök att fixa det!
Pela slipmaskin ROS090
Har tidigare bara använt Biltemas(349kr) och Bosch grön(899kr) excenterslipmaskiner tillsammans med Bosch papper så det är bara det jag kan jämföra med.
Men jäklar vilken skillnad i kvalité! Plasten känns betydligt kraftigare än den på alla mina makita verktyg, inklusive sänksågen som kostar 2x mer.
Slipade nästan 5kvm av en grov furubalk under loppet av några timmar utan få några som helst problem av vibrationerna som jag annars skulle fått av Biltemas och Bosch slipmaskiner.
Positivt
Har tidigare bara använt Biltemas(349kr) och Bosch grön(899kr) excenterslipmaskiner tillsammans med Bosch papper så det är bara det jag kan jämföra med.
Men jäklar vilken skillnad i kvalité! Plasten känns betydligt kraftigare än den på alla mina makita verktyg, inklusive sänksågen som kostar 2x mer.
Slipade nästan 5kvm av en grov furubalk under loppet av några timmar utan få några som helst problem av vibrationerna som jag annars skulle fått av Biltemas och Bosch slipmaskiner.
Positivt
- Halva priset av en Mirka Deros
- Känns väldigt gedigen
- Samlar effektivt upp dammet, speciellt med grov/spånsug påkopplat
- Borstlös motor.
- Sladden som sitter på är <2m lång tror jag. När garantin går ut kommer jag nog öppna upp maskinen och koppla in en längre och inte lika styv sladd.
- Slangen som kom med passade nätt och jämnt och kändes väldigt billig.
Billig(182kr när jag köpte den) fräsplatta från Amazon
Behövde en enkel fräsplatta till min arbetsbänk och hittade denna. Den gick för 182,41kr + 120kr import/moms från Postnord.
Måste säga jag är positivt överraskad av finishen på den. Sömmen på sidorna från gjutningen kommer ses över med en fil för att snyggas till men annars ser den förvånansvärt bra ut.
Men jag är ganska säker på att den inte är helt plan. Ser ut som att två av hörnen är lite högre än de andra två, men det tror jag man kan fila till. Om inte så gör det inte så mycket för min del då den mest kommer att användas för småsaker.
Skruvarna och inläggen som kom med var verkligen ingenting att spara. Inläggen sitter för högt och skruvarna var väldigt mjuka. Inlägg görs nog bäst på 3D-skrivare.
Positivt:
Behövde en enkel fräsplatta till min arbetsbänk och hittade denna. Den gick för 182,41kr + 120kr import/moms från Postnord.
Måste säga jag är positivt överraskad av finishen på den. Sömmen på sidorna från gjutningen kommer ses över med en fil för att snyggas till men annars ser den förvånansvärt bra ut.
Men jag är ganska säker på att den inte är helt plan. Ser ut som att två av hörnen är lite högre än de andra två, men det tror jag man kan fila till. Om inte så gör det inte så mycket för min del då den mest kommer att användas för småsaker.
Skruvarna och inläggen som kom med var verkligen ingenting att spara. Inläggen sitter för högt och skruvarna var väldigt mjuka. Inlägg görs nog bäst på 3D-skrivare.
Positivt:
- Relativt billigt.
- Bra finish.
- Bra storlek.
- Troligtvis inte helt plan.
- Måste fila kanter etc för att den ska passa in bra i bänkskivan.
- Måste i princip kompletteras med nya inlägg.
Produkter som diskuteras: "arbetsbänk"
Arbetsbord Master 600 Wolfcraft
Ergonomiskt bord för varje kroppshålling
1 999 kr inkl moms
Läs mer
Har tittat lite på den här och funderar lite. Jag hade helst velat ha en excenterslip och den här är "bara" oscillerande. Kommer man att märka någon direkt skillnad?LoweW skrev:
Pela slipmaskin ROS090
Positivt
Negativt
- Halva priset av en Mirka Deros
- Känns väldigt gedigen
- Samlar effektivt upp dammet, speciellt med grov/spånsug påkopplat
- Borstlös motor.
- Sladden som sitter på är <2m lång tror jag. När garantin går ut kommer jag nog öppna upp maskinen och koppla in en längre och inte lika styv sladd.
- Slangen som kom med passade nätt och jämnt och kändes väldigt billig.
Hade varit väldigt intressant att jämföra med t ex Mirka (eftersom det anses vara en kopia av Mirka). En test där man ...LoweW skrev:
Måter hur mycket maskinen avverkar med t ex 120 papper och 3 kilos vikt i fem minuter.
Jämföra resultatet, ytan, av själva slipningen.
Nu har jag nog aldrig aktivt testat att trycka "hårt" utan avser mer min subjektiva upplevelse då jag använt den på det jag tror är någorlunda rätt sätt och då har jag inte reflekterat över att Boschen skulle sluta rotera. Kanske får testa lite mer "aktivt".Cheesen skrev:
W WFD skrev:
Pela maskinen säljs på amazon och aliexpress fast under andra märken. Här jämförs den med Mirka: