3 820 323 läst ·
18 067 svar
3820k läst
18,1k svar
Dagens verktygsinköp!
Jag har aldrig använt mig utav hörselskydd. Lider också numera av tinnitus sedan ett gäng år tillbaka. Så nu inför kommande bilning av betonggolv så tänkte jag för en gångs skull skona min hörsel (lite för sent att tänka på det men ja).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tinitusen finns där men har alltid jobbat med hörselskydd. 10+ Roskildefestivaler och oräkneliga konserter har dock satt sina spår. Numer är det öronproppar som gällerJLyck skrev:
Tinnitus har jag lärt mig leva med.
Nu efter många år fick jag ur tummen och beställde tid till hörcentral.
Efter kontroll så har jag nu en hörapparat i varje öra(nästan osynlig).
Nu hör jag t.o,m. när myggorna fiser.
Nu efter många år fick jag ur tummen och beställde tid till hörcentral.
Efter kontroll så har jag nu en hörapparat i varje öra(nästan osynlig).
Nu hör jag t.o,m. när myggorna fiser.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 104 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Jag var bara tvungen att köpa denna japanska tving, lite tröst i avundsjukan över @Björn Melanders 20 kgs-tvingar. Bra tryck med 20 mm trapetsgänga 

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västra Götaland
· 108 inlägg
Vet inte, var inne i ett annat ärende och det stod en på ett bord som jag tog i farten
En vippindikator är ett av dom flexiblaste och mest användbara verktygen då det gäller precisions-metallarbete att det inte riktigt går att lista allting. Men t.ex. i svarven så kan man mäta insidan av en del då man centrerar den i chucken. En vanlig mätklocka går det inte med.
Med ett speciell sorts stativ och en granitplatta (plan) kan man mäta hur plana eller parallella objekt är.
Man kan montera den i fräsen och använda den för att få frässpindeln att komma rakt i centrumet av ett hål, man kan använda den för att kontrollera att fräsbordet är rakt mot spindeln. Den har sina nyttor lite överallt och jag har länge saknat en.
Med ett speciell sorts stativ och en granitplatta (plan) kan man mäta hur plana eller parallella objekt är.
Man kan montera den i fräsen och använda den för att få frässpindeln att komma rakt i centrumet av ett hål, man kan använda den för att kontrollera att fräsbordet är rakt mot spindeln. Den har sina nyttor lite överallt och jag har länge saknat en.