3 823 497 läst ·
18 081 svar
3823k läst
18,1k svar
Dagens verktygsinköp!
M
MathiasFr
Medlem
· Frankrike - Pantin
· 558 inlägg
MathiasFr
Medlem
- Frankrike - Pantin
- 558 inlägg
Inte alldeles för ofta man faller för grupptrycket i tipstråden men när priset är riktigt bra och man har nära till butiken blir man fattigare. Vattenpass, insexnycklar, spärrnycklar och 5 st bacho torxmejslar för 1300kr totalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
För några veckor sedan tog jag hem min skruvdragare från båtförrådet och har förlagt den. Slog till på Julas erbjudande med en borrskruvdragare, en slagskruvdragare och två batterier för 999 kr.
När jag om någon dag nu hittar min skruvdragare så har jag i alla fall kompatibla grejer. Vad man använder en slagskruvdragare till vet jag inte.
Men tyckte det var ett bra pris, jag skruvar ju bara 5 skruvar per år. Men har svårt för att använda skruvmejsel pga trasiga händer.
När jag om någon dag nu hittar min skruvdragare så har jag i alla fall kompatibla grejer. Vad man använder en slagskruvdragare till vet jag inte.
Men tyckte det var ett bra pris, jag skruvar ju bara 5 skruvar per år. Men har svårt för att använda skruvmejsel pga trasiga händer.
Sammanfattning = Vridskador kontra vibrationsskador. Slagskeuvdragaren sparar handleder men dödar nerver och tvärt om på skruvdragarenJ Jernhand skrev:För några veckor sedan tog jag hem min skruvdragare från båtförrådet och har förlagt den. Slog till på Julas erbjudande med en borrskruvdragare, en slagskruvdragare och två batterier för 999 kr.
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
En bra skruvdragare har inbyggt kastskydd och stannar innan handleden tar stryk när det hugger. Funktioner som denna och lägre vibrationer är två detaljer som skiljer proffsmaskiner mot vanliga eller mycket billiga maskiner. Priset handlar inte bara om kvalité och hållbarhet utan även skydd för hälsan.Ramnemark skrev:
Och nu var jag ute efter en skruvdragare för att dra 5 skruvar per år, och fick en extra maskin och batteri till priset av ett extra batteri. Skulle jag skruva en altan eller renovera hus är det givet att köpa prylar som är bättre ergonomiska.Jonas Persson skrev:
En bra skruvdragare har inbyggt kastskydd och stannar innan handleden tar stryk när det hugger. Funktioner som denna och lägre vibrationer är två detaljer som skiljer proffsmaskiner mot vanliga eller mycket billiga maskiner. Priset handlar inte bara om kvalité och hållbarhet utan även skydd för hälsan.
Men jag märker t.ex. stor skillnad på min gamla no-brand-slipmaskin och en Bosch eller den black and decker jag fick, trots att det är en mellanklass. Den förstnämnda skakar händerna och de senare skakar pappret...
Efter gårdagen meckande vart det en bättre lampa till nästa gång
https://www.osram.se/ecat/LEDinspec...ampor-Fordon/se/sv/GPS01_3537488/ZMP_4062434/
https://www.osram.se/ecat/LEDinspec...ampor-Fordon/se/sv/GPS01_3537488/ZMP_4062434/
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Jag fick en föreläsning av en forskare på Rise (som är gamla SP) på högfrekvensvibrerande maskiner och värst på listan av de som de testat (det var en mängd olika verktyg) var en mutterknack med namn Hilti Sid22. Tyckte jag kände igen det och googlade och visst är det den jag har i jobbet. Värt att tillägga är att de är den överlägset snällaste och bästa knacken jag testat, så det säger väll en del om de andra märkena som inte testadesJonas Persson skrev:
En bra skruvdragare har inbyggt kastskydd och stannar innan handleden tar stryk när det hugger. Funktioner som denna och lägre vibrationer är två detaljer som skiljer proffsmaskiner mot vanliga eller mycket billiga maskiner. Priset handlar inte bara om kvalité och hållbarhet utan även skydd för hälsan.
Fast kastskydden funkar sådär -senaste från hilti slår stopp när man vill höja/sänka varvet en aning så vi är inte nöjda med det utan tycker gamla funkar bättre .Jonas Persson skrev:
Vibrationer har blivit fruktansvärt mycket bättre idag än säg mellan 2010-2015. Ett av dom bättre exemplen är feins multiverktyg då och nu är helt olika maskiner slagborrar av kvalite likaså
Logga in
Skapa konto
Lokala sterbhus-loppisen hade öppet i helgen, så jag blev 250 kr fattigare. Förutom en 5:e (?) limpistol (tappar bort den hela tiden och döttrarna har klagat på att en behövs) var nog det bästa inköpet 2 st mikrometermått, 0-25 respektive 25-50 mm. Båda CEJ i mycket gott skick. I övrigt en näve kullager, rep, måttband och dedikerade cykelmeknycklar. Två smidiga arbetsbockar i metall utom bild.