Efter tips från BH så var jag och handlade på Jem & Fix för första gången :)

• Ett arbetsbord med skruvsats, nivåverktyg, kablar och matbord står på ett trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Gölsbackenlars och 8 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Du har skaffat dig problem.

Du kommer inse att saker som du trott varit rakt inte längre är det.

• Gilla
  • Haha
Sson85 och 11 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Du har skaffat dig problem.

Du kommer inse att saker som du trott varit rakt inte längre är det.
Raka kan väl fortfarande vara men inte i lod eller plan.....😉

• Gilla
Byurn och 1 till
  • Laddar…
M
Magnetomrörare, den kom för ett par dagar sedan. Läste någonstans om dess effektivitet för att blanda shellack.

Glasburk med brun vätska på en blå uppvärmningsplatta, lysande blått ljus, guldlock, kontrollknapp i förgrunden.
Skapa konto

• Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
Inte alldeles för ofta man faller för grupptrycket i tipstråden men när priset är riktigt bra och man har nära till butiken blir man fattigare. Vattenpass, insexnycklar, spärrnycklar och 5 st bacho torxmejslar för 1300kr totalt. En ny Hultafors MST 180 vattenpass mot en dörrkarm, med prislapp och produktinformation synlig.
Skapa konto
Verktyg: skruvmejselsats, ringnyckelsats, paketering, trämönstrat golv, blå matta.
Skapa konto
Ett set av svarta och orange hexnycklar (insexnycklar) av varierande storlekar på en trähylsa, märkt "BOXER".
Skapa konto

• Gilla
Gölsbackenlars och 9 till
  • Laddar…
Nu börjar jakten på MST 70 :)

För några veckor sedan tog jag hem min skruvdragare från båtförrådet och har förlagt den. Slog till på Julas erbjudande med en borrskruvdragare, en slagskruvdragare och två batterier för 999 kr.

När jag om någon dag nu hittar min skruvdragare så har jag i alla fall kompatibla grejer. Vad man använder en slagskruvdragare till vet jag inte.

Men tyckte det var ett bra pris, jag skruvar ju bara 5 skruvar per år. Men har svårt för att använda skruvmejsel pga trasiga händer.

• Förpackning för Meec Tools skruvdragare, två batterier, laddare, bits. Står på grå verktygsvagn i butik.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
J Jernhand skrev:
För några veckor sedan tog jag hem min skruvdragare från båtförrådet och har förlagt den. Slog till på Julas erbjudande med en borrskruvdragare, en slagskruvdragare och två batterier för 999 kr.

När jag om någon dag nu hittar min skruvdragare så har jag i alla fall kompatibla grejer. Vad man använder en slagskruvdragare till vet jag inte.

Men tyckte det var ett bra pris, jag skruvar ju bara 5 skruvar per år. Men har svårt för att använda skruvmejsel pga trasiga händer.
Sammanfattning = Vridskador kontra vibrationsskador. Slagskeuvdragaren sparar handleder men dödar nerver och tvärt om på skruvdragaren :)

• Gilla
  • Haha
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Sammanfattning = Vridskador kontra vibrationsskador. Slagskeuvdragaren sparar handleder men dödar nerver och tvärt om på skruvdragaren :)
En bra skruvdragare har inbyggt kastskydd och stannar innan handleden tar stryk när det hugger. Funktioner som denna och lägre vibrationer är två detaljer som skiljer proffsmaskiner mot vanliga eller mycket billiga maskiner. Priset handlar inte bara om kvalité och hållbarhet utan även skydd för hälsan.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
En bra skruvdragare har inbyggt kastskydd och stannar innan handleden tar stryk när det hugger. Funktioner som denna och lägre vibrationer är två detaljer som skiljer proffsmaskiner mot vanliga eller mycket billiga maskiner. Priset handlar inte bara om kvalité och hållbarhet utan även skydd för hälsan.
Och nu var jag ute efter en skruvdragare för att dra 5 skruvar per år, och fick en extra maskin och batteri till priset av ett extra batteri. Skulle jag skruva en altan eller renovera hus är det givet att köpa prylar som är bättre ergonomiska.

Men jag märker t.ex. stor skillnad på min gamla no-brand-slipmaskin och en Bosch eller den black and decker jag fick, trots att det är en mellanklass. Den förstnämnda skakar händerna och de senare skakar pappret...

• Gilla
Jonas Persson
  • Laddar…
En bra skruvdragare har inbyggt kastskydd och stannar innan handleden tar stryk när det hugger.
Problemet är inte kast, utan att det sliter på handlederna att jobba med en skruvdragare hela dagarna.

• Gilla
saiter
  • Laddar…
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Jag fick en föreläsning av en forskare på Rise (som är gamla SP) på högfrekvensvibrerande maskiner och värst på listan av de som de testat (det var en mängd olika verktyg) var en mutterknack med namn Hilti Sid22. Tyckte jag kände igen det och googlade och visst är det den jag har i jobbet. Värt att tillägga är att de är den överlägset snällaste och bästa knacken jag testat, så det säger väll en del om de andra märkena som inte testades :)

• Gilla
Gölsbackenlars och 2 till
  • Laddar…
A
Fast kastskydden funkar sådär -senaste från hilti slår stopp när man vill höja/sänka varvet en aning så vi är inte nöjda med det utan tycker gamla funkar bättre .
Vibrationer har blivit fruktansvärt mycket bättre idag än säg mellan 2010-2015. Ett av dom bättre exemplen är feins multiverktyg då och nu är helt olika maskiner slagborrar av kvalite likaså

Verktyg och byggmaterial på ett bord: måttband, hammare, skiftnycklar, limstift, varmluftspistol och okända föremål.
Skapa konto

Lokala sterbhus-loppisen hade öppet i helgen, så jag blev 250 kr fattigare. Förutom en 5:e (?) limpistol (tappar bort den hela tiden och döttrarna har klagat på att en behövs) var nog det bästa inköpet 2 st mikrometermått, 0-25 respektive 25-50 mm. Båda CEJ i mycket gott skick. I övrigt en näve kullager, rep, måttband och dedikerade cykelmeknycklar. Två smidiga arbetsbockar i metall utom bild.

• Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.