Byggahus.se
Två hyvlar!

Två trähyvlar på ett arbetsstycke med spån och hyvelspån omkring dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Eld och 2 till
  • Laddar…
Erik: Äh, skicka tillbaka tysken och behåll GTS10:an. Ja, eller snarare skicka tysken till mig :)
 
Nu är det ju så att det är en tysktalande kines. Dvs tillverkad i Altendorfs egen fabrik i Kina som de haft sedan 90-talet. ;)
 
Vectrex: Ser ut som Veritas, stämmer det? Jag klurar på några från Rutlands lågprismärke men inte vågat ännu...
 
badtastex skrev:
Vectrex: Ser ut som Veritas, stämmer det? Jag klurar på några från Rutlands lågprismärke men inte vågat ännu...
Stämmer. Det är en Veritas low angle block plane och en Veritas no 4, putshyvel. Köpte från fine-tools.com.
 
Nice. Har du provhyvlat lite i toppen på nybyggda soffbordet?
 
Ola C skrev:
Nice. Har du provhyvlat lite i toppen på nybyggda soffbordet?
Haha, stämmer bra det ja! Är lite missnöjd med ytbehandlingen, och sen är det aningens ojämnt också (är "bara" slipat efter limning).

Har ett problem som du säkert kan hjälpa mig med. Har ju aldrig hyvlat förut, men jag upplever det som att hyvelstålet "kasar" upp när jag hyvlar. Det är som att jag måste stanna var 3:e tag och skruva ner det en aning. Vad kan detta bero på, vad har jag gjort för fel?
 
badtastex skrev:
Vectrex: Ser ut som Veritas, stämmer det? Jag klurar på några från Rutlands lågprismärke men inte vågat ännu...
Efter mycket forskning på nätet tror jag att Rutlands märke (Qiangshen), Fine-tools (Juuma) och Woodcraft (Woodriver) alla är samma typ av hyvel (från samma ställe i kina). Kolla på Rob Cosmans videos om woodriver så får du ett hum om hur de är. Jag har själv några hyvlar från Juuma (fine-tools) som alla funkar rätt bra måste jag säga.

Gillar att fine-tools har 9.9 EUR i frakt på typ allt med DHL (gillar inte UPS då jag haft massa problem med dem).
 
vectrex skrev:
Har ett problem som du säkert kan hjälpa mig med. Har ju aldrig hyvlat förut, men jag upplever det som att hyvelstålet "kasar" upp när jag hyvlar. Det är som att jag måste stanna var 3:e tag och skruva ner det en aning. Vad kan detta bero på, vad har jag gjort för fel?
Ska du inte bara tighta åt skruven som håller spånklaffen?
 
Spenderade 2000 kr på en träsvarv i går. Har jag blivit blåst?
Grön träsvarvsmaskin i en verkstad, kopplad till el via en blå sladd och klar för användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är novis på svarvning. Så nu behöver jag en svarvvetenskapstråd.
Vilken höjd på stödet?
Slipvinklar svarvstål?
Montera skålämnen?
Mm mm. Ja ni hör. Den stora frågan. Går allt väsentligt om träsvarvning att sammanfatta på en A4 så att en normalhändig snickare med 30 års erfarenhet kan begripa det?

Mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
Skooda och 1 till
  • Laddar…
Ser fin ut. Om det du fick med är på bilden behöver du en chuck. Finns lite trådar här där div frågor uppkommit.
Stödet skall vara på olika höjd beroende på svarv-stål och teknik..
 
  • Gilla
findus42
  • Laddar…
Jo. En chuck kommer jag behöva.
Har testkört lite i EM.
Träspakar till båtratt på arbetsbänk bredvid en chuck del.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spakar till en båtratt.
Träbåtratt på en svarv med verktyg i bakgrunden, under tillverkning av användaren Findus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rolig maskin :). Inte helt lätt.
Mvh Findus
 
  • Gilla
Seglartokig och 19 till
  • Laddar…
Idag blev det en BOSCH GAS 20 och ett 10-pack dammsugarpåsar :)

En blå BOSCH GAS 20 L 1200 W våt/torrdammsugare med svart slang och röda detaljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 2 till
  • Laddar…
Räknas byggställning som verktyg?
 
  • Gilla
Chrissofsweden och 2 till
  • Laddar…
iSnobben skrev:
Räknas byggställning som verktyg?


Definitivt! Bild vill jag se också! Älskar min :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.