Jag håller inte alls med TS. Jag tycker att de alldra flesta kök av idag är betydligt mer praktiska än alla de äldre kök som jag har levt med. Jag ser inte alls vad det är för bra med mörka underskåp, överskåp man måste ha stege för att nå grejerna, fristående spisar som samlar skit mellan spisen och bänkskåpen, lysrörsbelysning etc.

men om du ångrar att du inte har överskåp så är det ju en baggis att slänga upp. Det är ju lite värre tvärt om om det inte blir jämt med de andra. O varför ska man egentligen ångra det när det redan förr var vanligt med öppna hyllor.....tvärt om så har du inte lika mycket skit i skåpen som förr..du slipper dras med arvegods från släkten som förr ;-) o alla udda o kantstötta saker som du absolut inte kunde tänka dig att göra dej av med...

Jag håller precis på att kasta ut vårt gamla 60-talskök och längtar efter att få till de lösningar som jag tycker är praktiska OCH snygga. Det gamla köket var uppdelat i en tillagnings- och en ätdel, åtskilda av en rejäl halvö och överskåp som stack ut i rummet, för att man absolut inte skulle behöva se den hunsade hemmafrun som lagade maten i tillagningsdelen, som var lagom stor för en person, dessutom var det utmärkt att med den utdragbara skärbrädan fullständigt stänga in damen i fråga, så hon inte skulle få för sig att besöka ätdelen där resten av familjen höll till... Frugan behövde bara ställa maten på halvön så kunde de andra ta den och äta, helst under tystnad...

Nej, jag menar inte allvar, men jag tror att nya behov ger nya krav. För oss handlar matlagning till stor del om två lägen, antingen snabba måltider när man är själv eller längre matlagning med hela familjen (alla två...) och vännerna, öppen planlösning, mycket bänkyta, en extra liten ho, tyst och snabb diskmaskin samt finesser som ismaskin i side-by-side är sådant vi värdesätter.

Dagens moderna kök med öppna planlösningar, fräcka material och mer teknik är nog en produkt av att köket är det "andra vardagsrummet" och att männen fått mer att säga till om.

Det fanns bra och funktionella lösningar förr, och det fanns dåliga också, precis som nu...skulle nog vilja säga att det som i allt annat är två steg framåt och ett steg bakåt.
Som en fotnot...har precis fått ett kök som saknar utdragbar skärbräda, den saknar jag!! En utdragbar bräda är ju en "gratis" arbetsyta som man bara drar fram, sen kan man ju ha en annan "lös" skärbräda bredvid (som vi brukade ha) där man skär brödet och grönsakerna etc, men just att ha den där extra arbetsytan tyckte iallafall jag var kanon. Fast det beror på hur stort köket är i övrigt förstås, just nu lite för litet!

Jag tycker nog att Daaal har en del poänger, även om det är grovt generaliserat. Jag skulle inte vilja ha en del av dagens mer designade kök och veta att jag skall laga min mat där så gott som dagligen i 40 år. Det känns som att materialval, färg, design och belysning inte kommer orka med på samma sätt.

Den utdragbara skärbrädan har fått oförtjänt dålig kritik som bakteriehärd av plasttillverkare. Men, precis som Bonnier skriver, så är den ju en enormt flexibel arbetsyta att få tillgång till i köket när man lagar mat där. Märken syns inte, man får repa den, den tål värme och det är lätt att få den att försvinna. Utan en utdragbar skärbräda i vårt kök vore det obrukbart. Jag skulle till och med önska minst en till.

Men jag har en annan "spaning" om detta med kök:
Synen på hur bostäder skall användas har förändrats radikalt. Jag är född -71, och mina far- och mor-föräldrar var uppväxta i en tid där köket var allt. Man lagade inte bara mat där, utan det var husets naturliga samlingsplats från tidig morgon till sena kvällen när det ofta förvandlades till sovplats. Vardagsrummet kallades "Salen" och dit gick man bara in på söndagarna, om man hade fint främmande.

Idag är köket kanske den plats i huset vi vistas minst i. Det är en plats för vår mat som preparerats för att kunna lagas så fort som möjligt, samt våra maskiner som lagar till den fortast möjligt och sedan tar hand om disken. När vi kan låter vi gärna bli att laga maten i köket. Grillen ute på altanen, hämtmat eller helt sonika äta ute blir allt vanligare.

Vi har till och med slutat äta där, vi fikar inte där heller, utan möjligen en ståfrukost på morgonen innan vi stressar vidare, är allt som vi äter i köket.

Googlar man runt lite finner man mängder med rapporter och slutsatser som säger att vi använder allt mindre tid för matlagning, vi äter mer och mer på oregelbundna tider, vi äter inte tillsammans alla i hushållet på en gång och klassiska svenska husmanskosträtter har försvunnit till förmån för sådant som går snabbare att laga.

Jag tyckte inte om de där små köken som våra miljonprogramslägenheter försågs med. Den smala gången där man inte kunde mötas, den alldeles för snålt tilltagna öppna platsen framme vid fönstret där man skulle få plats att äta, och så skåpen som var för få för att rymma allt. Idag, skulle vi säkert få rum i ett sådant kök, men nu bygger vi istället ut och skapar mastodontstora kök, som vi aldrig vistas i.

Idag när vi borde klara oss med en liten kyl med frysfack har vi skaffat gigantiska kylar och frysar, med inbyggd ismaskin och en tank för att alltid ha kallt och vid behov kolsyrat vatten redo. Idag när vi lagar mat i mikrovågsugnen har vi börjat lyxa med dubbla ugnar som dessutom inte är under spisplattorna utan uppe på väggen. Spishällarna är enorma, fastän vi sällan använder mer än två plattor. Den "stora" och den "lilla". Vi borde genrellt sett kunna klara oss med ett Trinette-kök, med tanke på vad vi gör i köket. Men vi gör tvärtom...

Varför?

Swetrot:

Jag håller inte alls med. Visst KAN det vara så att vi äter annan mat idag, köper mer färdigmat men köket för mig är husets viktigaste plats.Det är här jag umgås med familj, sitter och fikar med polare etc. Tänk bara på alla fester man är på, efter ett tag står alla i köket oavsett hur litet det är. Att laga mat har ju fått enorm fokus med alla matprogram. Visst vi hinner kanske inte med detta i veckorna men på helgerna då tror jag i alla fal de flesta gärna står länge vid spisen och epxerimenterar.

Köket är husets hjärta och jag tycker nog att utvecklingen gått till at skapa mer funktionella kök med större arbetsytor och överhuvudtaget i nya hus får köken en större plats.

Jag tycker också det är roligt att laga mat, men likväl så visar olika mätningar som bl.a. SCB gjort, att vi tillbringar mycket mindre tid i köket idag än för några decennier sedan, generellt.

Om jag går tillbaka till mig själv så finns det, trots denna matlagningsglädje, en rad olika tisdsödande moment som jag helt enkelt inte gör i köket, men som min mamma gärna gjorde i köket när jag var barn. Rensa fisk t.ex. Kan man ens köpa orensad strömming idag? Och att koka rotmos, eller ärtsoppa, från grunden? Inte ens julskinkan står på kokning i 4-5 timmar idag, den skall vara färdigkokt när vi köper den. Och hur ofta kokar vi saft och sylt på frukt och bär vi tagit vara på? Eller bakar matbröd?

Jag är inte ute efter att anklaga någon, bara en filosofisk fundering i all stillhet över varför vi låter våra kök bli så stora och påkostade när vi så sällan använder dem jämfört med tidigare.

cameljointen skrev:
Det är här jag umgås med familj, sitter och fikar med polare etc. Tänk bara på alla fester man är på, efter ett tag står alla i köket oavsett hur litet det är.
Ja, vi lever fortfarande i den gamla modellen med vardagskök och " Salen" som Swetrot skriver om. Gästerna verkar inte känna sej fina nog för att vistas i vardagsrummet ( skrämda av den vita sofffan och omtålig parkett?) och trängs i köket i tid och otid i stället för vid den fina matsalsbordet ... reserverat enbart för julmiddagar? Kvällens höjdpunkt är att hjälpa kocken att tillaga maten och helst diskutera receptet och världens problem under samma tid.

Man lagar mat så sällan så att det har blivit till en hobby som man syslar med på fritiden. Och som bekant en hobby får att kosta hur mycket som helst :).

Ibland verkar det som om många skulle klara sej i ett hus med jättestor kök + bardisk och några sovrum med TV i.
gaia

SCB's statistik säger inget om hur mycket vi vistas i köket, bara hur lång tid vi ägnar åt matlagning. Det är skillnad.

Swetrot skrev:
Jag tycker också det är roligt att laga mat, men likväl så visar olika mätningar som bl.a. SCB gjort, att vi tillbringar mycket mindre tid i köket idag än för några decennier sedan, generellt.

Om jag går tillbaka till mig själv så finns det, trots denna matlagningsglädje, en rad olika tisdsödande moment som jag helt enkelt inte gör i köket, men som min mamma gärna gjorde i köket när jag var barn. Rensa fisk t.ex. Kan man ens köpa orensad strömming idag? Och att koka rotmos, eller ärtsoppa, från grunden? Inte ens julskinkan står på kokning i 4-5 timmar idag, den skall vara färdigkokt när vi köper den. Och hur ofta kokar vi saft och sylt på frukt och bär vi tagit vara på? Eller bakar matbröd?

Jag är inte ute efter att anklaga någon, bara en filosofisk fundering i all stillhet över varför vi låter våra kök bli så stora och påkostade när vi så sällan använder dem jämfört med tidigare.
KJag förstår vad du menar men jag menar att vi använder köket till anat än att laga mat som förr. Det är numera ett sällskapsrum, inte en matlagningsplats. Det undersökningen visar på hur mycket tid vi använder i köket till att röja bland kastruller, inte vilken tid vi lägger ner i köket på annat.

För mig är köket det viktigaste rummet fortfarande :)

Kan hålla med trådskaparen om att nybyggda lägenheter ofta har "snygga" men opraktiska kök. Helt enkelt för att de är byggda så snyggt som möjligt, till så liten kostnad som möjligt. Dock utan kärlek och tanke på dem som ska använda köket. De är inte överdesignade, de är underdesignade. Vi som ritat våra egna kök vår dem som vi vill ha dem. In i minsta detalj. Då kan man möjligen prata om överdesign.

Med det sagt så är dock dagens kök (om man inreder själv, eller tillsammans med köksleverantörernas personal) överlägsna på alla sätt, alla tidigare generationers kök.

Var det verkligen bättre förr, när lådinsatserna var av trä som sväller på sommaren? Med 10-15 cm lägre arbetshöjd? Med en bakteriehärd till inbyggd skärbräda?

Håller med någon tidigare skribent som skiljer på att vistas i köket och att laga mat. Ett äldre kök där allting fanns tillgängligt för en person var säkert bra när man skulle göra långkok. Men idag, när det är micron som gäller i veckorna eller laga middag inte bara ÅT utan även MED vännerna på helgerna (ja, en extremt grov generalisering...) ställer andra krav på köket. Mycket bänkyta, mycket eluttag, gärna en extra ho, rymligt och med bekväma lättillgängliga sittplatser för att kunna "avnjuta" någon måltid i all hast innan vi stressar vidare...

yens skrev:
Håller med någon tidigare skribent som skiljer på att vistas i köket och att laga mat. Ett äldre kök där allting fanns tillgängligt för en person var säkert bra när man skulle göra långkok. Men idag, när det är micron som gäller i veckorna eller laga middag inte bara ÅT utan även MED vännerna på helgerna (ja, en extremt grov generalisering...) ställer andra krav på köket. Mycket bänkyta, mycket eluttag, gärna en extra ho, rymligt och med bekväma lättillgängliga sittplatser för att kunna "avnjuta" någon måltid i all hast innan vi stressar vidare...
Om det är micron som gäller på vardagarna ställer det snarare mindre krav på köket.

Jag tror snarare att köken är den nya statusprylen när inte bilen längre når upp till samma statusnivå.

Som trendspaning håller din analys, men det är lite som att slå in en öppen dörr. Heminredning HAR blivit den senaste verkliga statusprylen där agnarna skall sållas från vetet. Det är inte bara köket som får se många nya mer eller mindre märkliga lösningar, utan också badrummen renoveras idag för smått omänskliga summor och med en funktion som kan ifrågasättas.

I vardagsrummet brer vi på med 42" platt-tv, projektor, golv av dyraste regnskogsträ och så belysningar med fjärrstyrda dimmers. I sovrummet skall det vara en Hästens säng, skjutdörrsgarderober och fler fjärrstyrda lamor. Huset i övrigt skall naturligtvis ha nätverk, larm, gigantisk uteplats med kolossal grill och pool.

Om något decennium har säkert pendeln svängt tillbaka och vi ser åter till mer minimala lösningar men tills dess är du och jag hopplöst ute.

Intressant tråd, den får mig att tänka till ordentligt!
Vi har relativt nyligen gjort ett kök i vårt hus och vi fick väldigt många råd och tips från alla möjliga håll.
"-Ni måste välja jättekyl med inbyggd ismaskin och 1 m bred dörr, helst två bredvid varandra. En höger hängd och en vänsterhängd så att det känns som att gå in i ett rum när man öppnar dem samtidigt..."
-Ni måste välja inbyggd micro, ugn och integrerad diskmaskin", osv.

Det var svårt att inte ryckas med i hysterin och vi är idag i stort sett nöjda med våra val. Visst har funktionen fått stryka på foten för det visuella, på vissa ställen. Det kan jag ärligt medge.

Men snyggt blev det...det tycker alla! :-) hahahaha
För visst är det så att köket har blivit något av en statussymbol och man vill gärna få beröm och uppskattning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.