Nu är det fjärde paret arbetsbyxor som går spricker sönder i grenen. Scenariot är detsamma varje gång, oavsett märkeskläder från Blåkläder eller billigare varianter från Jula eller Biltema. När jag jobbar svettas jag, framförallt byggjobb ute såhär på sommaren. När man sedan bygger så klättrar man på byggställningar, kryper, tar stora kliv osv. man rör sig. De svettiga byxorna klibbar fast på benen, klarar inte ett större kliv och slits sönder i grenen.

Har jag otur med mina byxor eller är kvaliteten inte bättre än såhär?

Du kanske har otur med din kroppsform? :D
Skämt åsido: jag har aldrig hört någon som har haft just det problemet. Kanske kolla på en annan skärning på byxorna, d.v.s. en annan storlek. Inte större, utan annorlunda skuren.

Mina jeans går alltid sönder på samma ställe också, oavsett märke. Jag tror det funkar så - sättet man använder kläderna på gör att de oftast går sönder på samma ställe.

Kan du jobba i shorts? Eller använda lite längre kalsonger som inte klibbar, typ sådana här. Jag tycker också att det är stor skillnad på att använda ankelsockar motför vanliga sockar.

Skrattar igenkännande och åt en underbar trådstart. Att det har med svett hade jag inte reflekterat över, men det kan stämma, jag svettas väldigt i "mellanregionen" så det kan helt klart vara en förklaring!

Kanske för mycket syntetmaterial i byxorna som du väljer.

Y
Kanske kilt vore något. :)
Kilt.jpg

• Gilla
Drömhus2012
  • Laddar…
Kanske fiser lite för mycket så det kommer ut lite frätande magsafter.

Jag verkar vara ensam om det här problemet :o Måste ha kraftigt svettiga lår och knän (för det är ju där byxorna fastnar). Tyvärr kan jag nog dementera de flesta av era kreativa orsaksförslag, jag är normalbyggd, de senaste byxorna som gick var mina 3/4 i jeanslikande bomull från Blåkläder, ingen syntet och jag fiser inte framåt heller.

Det enda som inte gått sönder är just byggshortsen för där finns ju inga byxben som kan kladda fast.

Vilka märken upplever ni som hållbarast/bäst då?

Kanske köpa billigare modeller och istället byta lite oftare?

Har samma problem med vanliga byxor och även skjortor. De bästa råden jag har är att ha undertröja och långbenta kalsonger. Kalsongerna räddar dessutom mot nötning i grenen vilket är ett annat problem man får om man har bomull i byxorna. Detta för mig till att det är bättre med nylonbyxor (om du inte arbetar som elektriker eller där brandfara föreligger), då dessa glider bättre. Sedan hjälper mina håriga lår till en del också...

Jag använder i huvudsak chinos till vardags för att de håller bättre än vanliga jeans genom att de sitter mindre tight. Och här har vi nu det sista rådet, använd mer lössittande kläder. De både vädrar bort fukten bättre samt att de fastnar mindre. Jag använder hellre stora byxor och bälte när jag arbetar på huset.

Jag har flera bekanta med liknande problem också, så du är inte ensam.

pacman42 skrev:
...använd mer lössittande kläder. ...
Det var min tanke med rådet om andra storlekar. :)

Av de märken jag använt på jobbet så har Helly Hansen hållit bäst, fristads däremot är rena skräpet medans blåkläder hamnar nånstans mittemellan.

Vi har blåkläder på jobbet, tycker de funkar ok, de har dock inte min special storlek, så får gå med för stora byxor jämt, dåliga vinter jackor dock !

Jag tycker du skall pröva björnkläders carpenter ace. En fantastisk byxa enligt min mening och köper inget annat nuförtiden. De krymper en aning efter första tvätten pga att de är i canvas så man kan ta det i beaktning när man provar. Men byxorna är mycket genomtänkta och slitstarka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.