19 904 läst ·
43 svar
20k läst
43 svar
Dagen tips! DIY tömbara grovdammsugar påsar!
Tråden handlar väl om grovdammsugare? Har inte samtliga sådana filter som är lätta att rengöra?KungAnka skrev:Om man har en lite bättre dammsugare med filter som går enkelt att blåsa rent så är den gjord för att köras utan påse, då har man ju inget problem med att tömma påsar. Sen finns det mellanvarianter som har små filter som är krångliga att rengöra, dom funkar om man säger grövre saker, men inte till bygdamm. Det är betydligt mer elände att rengöra såna än att tömma icke tömningsbara påsar.
Ska man bara suga spån så är spånsug det bästa, jag har en liten schepasch som funkar klockrent, den hinner svälja alla spån även från planhyveln.
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Smart tips
Är man företagare så ska man inte hålla på att återanvända påsar om man byter tex en gång per dag, men som hemmapulare så funkar det nog 
tänkte passa på o ställa frågan när det e samma fråga iprincip.. finns det inte longlife påsar till Festools AC dammsugare? läst att deras vanliga longlife påsar inte passar AC? är det för de inte håller de extrema tryck ac bildar? skulle gärna ha sånt till min sugare..
tänkte passa på o ställa frågan när det e samma fråga iprincip.. finns det inte longlife påsar till Festools AC dammsugare? läst att deras vanliga longlife påsar inte passar AC? är det för de inte håller de extrema tryck ac bildar? skulle gärna ha sånt till min sugare..
Ser att tråden är över ett år gammal men provar ändå :
Jag har en Nilfisk Multi 20 T.
Undrar finns det några påsar som passar till denna som INTE är original ?
Påsarna är ju svindyra, tänkte på tex bara måtten stämmer så kanske dom passar även om det inte står att det just är till Nilfiks Multi 20 ?
Samt jag har i framtiden kanske tänkt köpa en spånsug till min planhyvel.
Men med dagens ekonomi så får det vänta och hade då kanske tänkt använda min grovdammsugare så länge, fast utan påse.
Vad tycker ni om att köra utan påse ?
Visst är det bättre med påse, men kan det ta stor skada om man kör utan påse ?
Just på min Nilfisk Multi 20 T, så har jag en rengörings knapp som rensar filtert
( man sätter handen för munstycket och trycker ett par gånger på knappen )
Jag har en Nilfisk Multi 20 T.
Undrar finns det några påsar som passar till denna som INTE är original ?
Påsarna är ju svindyra, tänkte på tex bara måtten stämmer så kanske dom passar även om det inte står att det just är till Nilfiks Multi 20 ?
Samt jag har i framtiden kanske tänkt köpa en spånsug till min planhyvel.
Men med dagens ekonomi så får det vänta och hade då kanske tänkt använda min grovdammsugare så länge, fast utan påse.
Vad tycker ni om att köra utan påse ?
Visst är det bättre med påse, men kan det ta stor skada om man kör utan påse ?
Just på min Nilfisk Multi 20 T, så har jag en rengörings knapp som rensar filtert
( man sätter handen för munstycket och trycker ett par gånger på knappen )
Påsen är en del av filtersystemet. Utan påsen kommer du få ut mer skadliga partiklar i luften som du sedan andas in.M mstoltz skrev:
Se om du hittar några påsar här.
Jag har använt biltemas stora påsar, de passade på stosen i behållaren.M mstoltz skrev:
Minns inte vilka det var, du får mäta stosen och mäta på biltema.
Tack.C corre skrev:
Kollade Biltemas hemsida, men tyvärr inga mått eller så.
Men tror att dom flesta har en gummiring så att påsen träs på så dom passar dom flesta.
Tänkte också på själva storleken på påsen så att den får plats i nilfisken som jag har utan att vara för liten eller för stor.
Det är ju en stor skillnad på 149 kr för 4 pack original påsar och Biltemas 5 pack för ca 39 kr.
Så absolut värt att kolla upp.
Har även hört en del som kör utan påsar i sin dammsugare, men frågan är så att det inte händer nått med motorn ?
Jag använder den mest till att koppla till min handfräs, bilen och slipar brädor.
Det går bra att köra utan säck, men filtret blir igensatt på nolltid med sämre sugeffekt som följd.
Det är en nödlösning helt enkelt. Ska du köra mycket hyvlade eller fräsande så titta på trådarna med hembyggda cyklonrenare som ligger på forumet, det är vettigast framåt isf.
Det är en nödlösning helt enkelt. Ska du köra mycket hyvlade eller fräsande så titta på trådarna med hembyggda cyklonrenare som ligger på forumet, det är vettigast framåt isf.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 596 inlägg
Mycket intressant med Biltema-påsar det ska jag också prova till min Kärcher!
Trött på de överprisade påsarna så jag brukar helt sonika tömma påsen i en säck och återanvända den. Funkar 3-4 gånger innan den brukar gå sönder någonstans. Det beror förstås på vad man har använt maskinen till men om det exempelvis är spån från fräsning är det väldigt enkelt att tömma påsen.
Trött på de överprisade påsarna så jag brukar helt sonika tömma påsen i en säck och återanvända den. Funkar 3-4 gånger innan den brukar gå sönder någonstans. Det beror förstås på vad man har använt maskinen till men om det exempelvis är spån från fräsning är det väldigt enkelt att tömma påsen.
Ja jag tycker att kan man få ett 5 pack för ca 39 kr på Biltema så hade det varit kanonbra !!!Bernieberg skrev:
Mycket intressant med Biltema-påsar det ska jag också prova till min Kärcher!
Original kostar ju för mig 149 kr, och då får jag bara 4 påsar.
Så jag ska med absolut kolla upp detta med Biltema.
Du får ju nästan 15-20 påsar för på Biltema för samma pris som orginalpriset ( 149-169 kr )
Tror inte att dammsugaren orkar med planhyveln. Det är kanske värt att testa, men sannolikt är slangen för smal och det blir fullt på nolltid. Jag har en liten Scheppach spånsug, tror den heter 1000. Den funkar bra till alla sorters spån och går utan påse. Nilfisken använder jag numera bara till sånt som är lortigt och blött.
Ja jag hade den innan men lämnade tillbaka den, vilket jag ångrar.Jag hade kopplat den till fräsen men det blev för starkt tryck så slangen krympte ihop sig.K KungAnka skrev:Tror inte att dammsugaren orkar med planhyveln. Det är kanske värt att testa, men sannolikt är slangen för smal och det blir fullt på nolltid. Jag har en liten Scheppach spånsug, tror den heter 1000. Den funkar bra till alla sorters spån och går utan påse. Nilfisken använder jag numera bara till sånt som är lortigt och blött.
Men till planhyvel och liknande borde det kanske funka.
Undrar hur det blir med sågen och slip maskinerna jag har,.....dom har ju samma omkrets på anslutningen som fräsen...hmm....kanske slangen krymper ihop då med
Tänker som så att skaffa en sån spånsug igen enbart för planhyveln vet jag inte riktigt om jag vill göra just nu.
nja bara mera damm som yr runt från dammsugarn och filtret blir snabbare igen satt med skräp.M mstoltz skrev:Tack.
Kollade Biltemas hemsida, men tyvärr inga mått eller så.
Men tror att dom flesta har en gummiring så att påsen träs på så dom passar dom flesta.
Tänkte också på själva storleken på påsen så att den får plats i nilfisken som jag har utan att vara för liten eller för stor.
Det är ju en stor skillnad på 149 kr för 4 pack original påsar och Biltemas 5 pack för ca 39 kr.
Så absolut värt att kolla upp.
Har även hört en del som kör utan påsar i sin dammsugare, men frågan är så att det inte händer nått med motorn ?
Jag använder den mest till att koppla till min handfräs, bilen och slipar brädor.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Montera gipsskivor själv, dagens tips!
Verktyg & Maskiner -
Guide för DIY-Installation av Parkettgolv: Verktyg, Material och Tips för Underlag
Golv -
Dagens tips: högtryckstvätten som lövblås
Trädgård allmänt -
Tips och trix som underlättar i vardagen!
Övrigt Off Topic -
Dagens tips. Gratis giveaway till 20e januari 2020.
Villalarm & Hemautomation