Tja!

På jobbet har vi en festool CLT 36:a med tömbar påse/säck vilket är KANONBRA!!!

Hemma i garaget har jag en ALTO Nilfisk AERO 25 med vanlig påse/säck vilket KOSTAR PENGAR!!!
Har sökt efter en tömbar säck till min dammsugare men jag har inte hittat något:(

Festool tar 1500kr för en sådan påse/säck!

Tänkte ja kan väll "kopiera" festools säck:D

Jag tog o skar upp i botten av påse/säcken o limma de olika skikten.
Tejpa för säkerhets skull.
IMG_4991.jpg

Tog ett 20mm VP-rör o klöv en skåra i den.
IMG_4992.jpg

Täljde till ändarna på 20mm:an o kapa till ett VP-rör 10mm i samma längd
IMG_4993.jpg

Lägg 10mm:an på påsen/säcken o rulla ihop.
IMG_4994.jpg

Trä 20mm:an på 10mm:an
IMG_4995.jpg
IMG_4996.jpg

Passar perfekt!!! ÅÅÅHHH kostnaden? 20kr
IMG_4999.jpg

Nu är det bara o dra av vp-röret när påsen/säcken är full o skaka!

Klart o betalt!
Mvh Erik

Redigerat:
  • Gilla
Stiftet och 23 till
  • Laddar…
Snailman
Jag körde med en påsklämma i ett hörn ett tag men blev väl inte helt nöjd med det.

En ny påse kostar ju bara 35:- ... För att slippa att andas in allt skit när man ska tömma och ha sig, jag har själv gjort det men betalar hellre 35:-

Med den lösningen kan man väl lika gärna köra utan påse?

Snyggt. Jag har tömt många påsar bakvägen, det dammar och är svårt. Hade jag inte skaffat en spånsug så hade jag provat din metod direkt, bara man hittar 20 mm VP, har för mig det var svårt sist jag försökte.

stoffe88 skrev:
En ny påse kostar ju bara 35:- ... För att slippa att andas in allt skit när man ska tömma och ha sig, jag har själv gjort det men betalar hellre 35:-
Just Altopåsarna kostar väl närmare 60-70pix och hittas inte överallt?

Jag har en plan att mäta påsen och se vilken ersättningspåse i std-sortimentet som kan passa istället.

Enklare är att skaffa en sån plastlist som man har till planscher. En U-formad plastlist. Klipp upp påsen, vik en gång o trä på listen.

• Gilla
Matte_Nörden
  • Laddar…
S
sen kan ni fundera på hur mycket damm ni drar in i lungorna när man står utan mask å tömmer/skakar påsen

Snailman skrev:
Jag körde med en påsklämma i ett hörn ett tag men blev väl inte helt nöjd med det.
Kör samma, troligen inte så bra som TS, men tog 5 sek, bra för den late :) Kört hela mitt tillbygge och förbrukat 2 påsar.

SBH skrev:
sen kan ni fundera på hur mycket damm ni drar in i lungorna när man står utan mask å tömmer/skakar påsen
Ja om man nu är så dum att man måste andas in just då så får man nog märka det ganska fort. Jag brukar bara hålla andan dom sekunder det tar att tömma, orkar inte ta fram masken bara för det.

• Gilla
Toddbertuzzi
  • Laddar…
Biltemas grovdammsugarpåsar passar!

Passar deras filter en Areo också?
140*140 innermått ska det vara då.

Nej filtret är mycket mindre på biltemas dammsugare.

Tråkigt. Får blir ett universal på nätet då.

corre skrev:
Just Altopåsarna kostar väl närmare 60-70pix och hittas inte överallt?

Jag har en plan att mäta påsen och se vilken ersättningspåse i std-sortimentet som kan passa istället.
Jag kör på dessa: http://www.dammsugarpasar.nu/se/sv/Städ/Dammsugarpåsar/Dammsugarpåsar,-synt/p/107402336

KungAnka skrev:
Ja om man nu är så dum att man måste andas in just då så får man nog märka det ganska fort. Jag brukar bara hålla andan dom sekunder det tar att tömma, orkar inte ta fram masken bara för det.
Ja för att andas måste man inte göra :rolleyes: Nä men är det en påse med sågspån/hundhår/dammråttor är det inte så jävligt som betongdamm såklart - kan man hålla andan under tiden man tömmer 20L damm och samtidigt blunda för de osynliga partiklarna så grattis - Bolma på!

• Gilla
corre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.