Flyttkärra, säckkärra eller vad de nu kan heta. Jag har två stycken nån gång köpta på jula eller biltema eller vart det nu kan ha varit. Troligen billigt då jag har för mig att jag "panikköpt" inför nåt transportuppdrag, iallafall den ena eftersom jag inte har behov av 2st.
Men, båda har kassa däck (luft). Jag har en känsla att de inte höll speciellt länge. Jag upplever att dessa däck är sämre än däcken på släpkärrans stödhjul.
Jag kan köpa nya fälgar med däck (eller kanske bara däcken) på jula eller biltema, min känsla är att det blir ungefär lika dåliga däck. Kärrorna är inte av toppkvalitet och nya hjul kostar väl marginellt mindre än en ny kärra. Frågan är, kan man köpa bättre däck nån annanstans, är de då så dyra att det inte är motiverat på en kärra som väl kostade 299:- eller nåt sånt?
Ska man köpa solida hjul? Oftast kör man ju på asfalt eller grus.
Det irriterande är att jag hade en annan slags kärra som jag tror jag gav bort som hade liknande däck av gissar jag bättre kvalitet, givetvis borde jag tagit dessa hjul istället...
Men, båda har kassa däck (luft). Jag har en känsla att de inte höll speciellt länge. Jag upplever att dessa däck är sämre än däcken på släpkärrans stödhjul.
Jag kan köpa nya fälgar med däck (eller kanske bara däcken) på jula eller biltema, min känsla är att det blir ungefär lika dåliga däck. Kärrorna är inte av toppkvalitet och nya hjul kostar väl marginellt mindre än en ny kärra. Frågan är, kan man köpa bättre däck nån annanstans, är de då så dyra att det inte är motiverat på en kärra som väl kostade 299:- eller nåt sånt?
Det irriterande är att jag hade en annan slags kärra som jag tror jag gav bort som hade liknande däck av gissar jag bättre kvalitet, givetvis borde jag tagit dessa hjul istället...
Köp vanliga men vettiga däck. Tex dessa.
https://maskindack.se/smadack/smadack-implement/4/300-4-duro-hf-207-rille-4-pr/
https://maskindack.se/smadack/smadack-implement/4/300-4-duro-hf-207-rille-4-pr/
Redigerat:
Samma här, efter att ha reparerat en massa lufthjul genom åren. De billigaste är rent skräp.A AndersS skrev:
Det jag märkt är att massiva är ofta ganska smala, och hör man över mjukt underlag såsom en blöt gräsmatta kan det bli märken och att den sjunker ner.
Kör man över en liten kant så märks ju skillnaden, massiva däck dämpar ju inte på samma sätt som ett lufthjul.
Men jag ångrar mig verkligen inte att jag gått över till massiva däck på säckkärran och skottkärran.
Efter att han bytt till samma skitdäck som inte höll länge bytte jag till duro på min billiga säckkärra. Det är en väldig skillnad på kvalité.
Över trösklar och kantstenar samt på gräsmattor är luftfyllda att föredra oavsett om man kör en gång vart femte år eller flera ggr i veckanB Bjober skrev:
Jag kan tro det är både och. Den ena kärran har stått ute och där är allt slut. Den andra är det bara spruckna däck och att den tappar luft på ena hjulet. Det skulle nog gå att laga innerslangen, eller byta den...D Dilato skrev:
Jag har märkt att tex gamla cykeldäck eller moppedäck som kan vara över 30 år gamla inte spricker alls (annat än om de stått med punka i decenier). Nya cykeldäck, till och med på en scottcykel vi köpte ny för ett par år sen har massor av småsprickor. En äldre scottcykel vi köpte begagnad har inga sprickor. Jag har noterat samma sak på skor, nya skor spricker sulan. Gamla håller. Jag tror man succesivt försämrat gummit. Eller plasten eller vad det kan vara...
Det såg prisvärt ut, dock borde man då köpa även till skottkärra mm eftersom frakten var en stor del av kostnaden. Jag misstänker att skottkärran har ungefär lika bra däck. Får gå runt och kolla vad som är fel på de olika däcken.D Daniel 109 skrev:
Kanske ska jag sätta massiva hjul på ena kärran och lufthjul på andra...
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 322 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 322 inlägg
Buy once cry once!J JohanLun skrev:Flyttkärra, säckkärra eller vad de nu kan heta. Jag har två stycken nån gång köpta på jula eller biltema eller vart det nu kan ha varit. Troligen billigt då jag har för mig att jag "panikköpt" inför nåt transportuppdrag, iallafall den ena eftersom jag inte har behov av 2st.
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...alldragare/magasinkarror/magasinkarra-700899/
Otroligt bra kärra med otroligt bra däck! Jag köpte min 2018 och används ofta och mycket!
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 916 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 916 inlägg
Jag har en pirrade från Biltema sedan ~10 år. Kärran står ute året runt och väder och vind sliter såklart. Däcken har gett upp mer än en gång så jag ledsnade till slut och tog med mig ett hjul till Tellus vid Fridhemsplan. De fixade ett nytt däck av bättre kvalitet för någon tia eller två mer än vad Biltema tog för ett reservhjul. Tanken var att ta med det andra hjulet och byta det också när det gav upp. Det har dock inte gett upp på 6 år ...
Jag har en av varje och båda är toppenbra.Ossian K Olsson skrev:
Den hopfällbara köpte jag typ 1996 när jag flyttade till villa, den andra begagnad typ 2015 på alelyckans återvinning för 200 spänn, ett riktigt kap!
Frakta kyl,frys, spis (ensam) uppför och nerför trappor går som en dans.
med den större, den hopfällbara var standard i bilen under typ 25 år.
Den lilla har jag också, dock har den inte legat i bilen på länge... Köper sällan nåt "halvstort" nuförtiden... Men ska tänka på den nästa gång jag ska handla...D Dilato skrev:Jag har en av varje och båda är toppenbra.
Den hopfällbara köpte jag typ 1996 när jag flyttade till villa, den andra begagnad typ 2015 på alelyckans återvinning för 200 spänn, ett riktigt kap!
Frakta kyl,frys, spis (ensam) uppför och nerför trappor går som en dans.
med den större, den hopfällbara var standard i bilen under typ 25 år.
Klicka här för att svara