4 057 läst ·
13 svar
4k läst
13 svar
Cyklon anpassad för Festool (t.ex. Oneida) finns det att köpa i EU?
Hej!
Är mitt i en renovering och tycker lite synd om min Festool CT26 som får suga i sig mängder med betong, puts & kakel efter bilning samt slipning och kapning. Man ser liksom hur den bygger upp smuts utanför påsen och det hamnar i HEPA-filtret.
Hittade en sån här på nätet som ser smidig ut att släpa runt på samt ta det värsta dammet. Men jag vet inte var man köper dom. Någon som vet om det finns likande i EU?
https://www.oneida-air.com/inventoryD.asp?item_no=AXD000009
Är mitt i en renovering och tycker lite synd om min Festool CT26 som får suga i sig mängder med betong, puts & kakel efter bilning samt slipning och kapning. Man ser liksom hur den bygger upp smuts utanför påsen och det hamnar i HEPA-filtret.
Hittade en sån här på nätet som ser smidig ut att släpa runt på samt ta det värsta dammet. Men jag vet inte var man köper dom. Någon som vet om det finns likande i EU?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.oneida-air.com/inventoryD.asp?item_no=AXD000009
Efter en snabb googling, har inte köpt något därifrån själv...
https://www.toolovation.co.uk/product_p/axd000009.htm
https://www.toolovation.co.uk/product_p/axd000009.htm
Det var inget vidare googlat av mig!!! kollade bara dom "vanliga" siterna lefeld, rubart, toolstop & Axminster etc och hittade inget...
Den kostade en del 319€+26€ frakt = 345€ så jag förstår att folk bygger själva. Men jag är nog ändå lite inne på en beställning.
Den kostade en del 319€+26€ frakt = 345€ så jag förstår att folk bygger själva. Men jag är nog ändå lite inne på en beställning.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 286 inlägg
Det har vart problem med att man tror dessa cykloner har blåst kontrollerkortet på CT maskinerna. Kolla om det är så fortfarande!
Googlade vidare och det fanns det en hel del skrivet om det. Trist om man köper en sån här för att "spara" på dammsugaren och den bränner kretskorten med statiska urladdningar istället...Robert-san01 skrev:
Som jag förstår Oneida själva är det lugnt så länge man har kopplat till jordat uttag. Verkar som om slangarna leder ström? dvs har något jordfläta eller liknande som ansluter till maskinen.Nu vet jag inte hur mycket man kan lita på dom...
Ja, en antistatisk slang leder ström, om än dåligt jämfört med en solid kabel (man tillsätter lite kolpulver vid tillverkningen av slangen).
CTL:en har ett jordbleck i hålet där slangen ansluts. Blecket är kopplat direkt till "elektrisk jord" så att statisk laddning från slangen kan ledas bort. Om man ansluter dammsugaren till ett icke-jordat uttag sätts denna funktion ur spel, och den statiska laddningen kommer att söka andra vägar. Det skulle kunna leda till att styrkortet tar stryk. Alltså borde Oneidas resonemang kunna stämma.
En jordfläta mellan slangarna på cyklonen innebär att slangen mellan cyklon och verktyg också jordas (ansluten maskin är normalt sett dubbelisolerad och därmed inte jordad). Det har inget med "styrkortsproblemet" att göra, men det innebär att du slipper problem med statisk elektricitet även på slangen som går till verktyget. Båda slangarna måste förstås vara antistatiska för att detta skall fungera.
CTL:en har ett jordbleck i hålet där slangen ansluts. Blecket är kopplat direkt till "elektrisk jord" så att statisk laddning från slangen kan ledas bort. Om man ansluter dammsugaren till ett icke-jordat uttag sätts denna funktion ur spel, och den statiska laddningen kommer att söka andra vägar. Det skulle kunna leda till att styrkortet tar stryk. Alltså borde Oneidas resonemang kunna stämma.
En jordfläta mellan slangarna på cyklonen innebär att slangen mellan cyklon och verktyg också jordas (ansluten maskin är normalt sett dubbelisolerad och därmed inte jordad). Det har inget med "styrkortsproblemet" att göra, men det innebär att du slipper problem med statisk elektricitet även på slangen som går till verktyget. Båda slangarna måste förstås vara antistatiska för att detta skall fungera.
Jag vill minnas att Oneida som en konsekvens av problemet tagit fram en ny modell, den svarta, som även den är elektriskt ledande. Problemen gäller väl i huvudsak den gamla vita modellen. Med den nya ska man då få en ledande förmåga genom hela systemet och därmed skulle elektroniken klara sig.
Observera att detta bara är något jag vill minnas mig har läst, och har ingen källa på just nu, så kör inte vidare utan att kolla upp detta stämmer. Jag vill inte vara ansvarig för några trasiga dammsugare
Observera att detta bara är något jag vill minnas mig har läst, och har ingen källa på just nu, så kör inte vidare utan att kolla upp detta stämmer. Jag vill inte vara ansvarig för några trasiga dammsugare
Läser man på Oneidas egen hemsida så låter det som att man åtminstone är medveten om kritiken/problemet:
" Static is an inherent problem when you combine wood dust, plastics, and friction. That's why we've designed the Ultimate Dust Deputy® using static conductive and static dissipative components; ensuring that it maintains a continuous grounding path from the tool to the vacuum's grounded inlet when used with anti-static tool hoses.
If your vacuum does not have a grounded inlet, additional measures are required to preserve the path to the electrical ground."
" Static is an inherent problem when you combine wood dust, plastics, and friction. That's why we've designed the Ultimate Dust Deputy® using static conductive and static dissipative components; ensuring that it maintains a continuous grounding path from the tool to the vacuum's grounded inlet when used with anti-static tool hoses.
If your vacuum does not have a grounded inlet, additional measures are required to preserve the path to the electrical ground."
Det är lugnt, PM'a bara faktureringsadressenpyro skrev:Jag vill minnas att Oneida som en konsekvens av problemet tagit fram en ny modell, den svarta, som även den är elektriskt ledande. Problemen gäller väl i huvudsak den gamla vita modellen. Med den nya ska man då få en ledande förmåga genom hela systemet och därmed skulle elektroniken klara sig.
Beställde från den engelska siten länkad till ovan så vi får se hur det verkar när/om grejerna kommer. Antar att dom garvar fortfarande "en svensk köpte den här sönderborrade systeinerkopian för 300 pund".
Tänk på att finare damm fortfarande går till ditt HEPA filter (viss del av betongdamm). Tror tyvärr inte denna lösningen kommer hjälpa dig helt.
Cyklonen filtrerar bara bort tyngre partiklar, resten hamnar även fortsättningsvis i din dammsugare. Så du måste fortsätta använda påse och filter i din damsugare.
Cyklonen filtrerar bara bort tyngre partiklar, resten hamnar även fortsättningsvis i din dammsugare. Så du måste fortsätta använda påse och filter i din damsugare.
I dagens nyhetsbrev från Festool dök en cyklonlösning upp. Den har begåvats med namnet CT-VA-20 och skall vara tillgänglig i september.
https://www.festool.se/produkter/nyheter/nyheter/204083---ct-va-20
Lite fler bilder:
Cyklonen sitter alltså i den övre systainern:
Den genomskinliga lådan kan bytas mot en tom när den blir full, och det finns lock till dem:
Vågar dock inte tänka på vad den kommer att kosta...
https://www.festool.se/produkter/nyheter/nyheter/204083---ct-va-20
Lite fler bilder:
Cyklonen sitter alltså i den övre systainern:
Logga in
Skapa konto
Den genomskinliga lådan kan bytas mot en tom när den blir full, och det finns lock till dem:
Logga in
Skapa konto
Vågar dock inte tänka på vad den kommer att kosta...
Nu när jag kikade på dagens inlägg ser jag att pleqtiz redan har nämnt nyheten: https://www.byggahus.se/forum/threads/festool-nya-verktyg-2013.210671/page-27#post-3020527
Men han bjöd inte på några bonusbilder, så jag låter mitt inlägg ligga kvar
Men han bjöd inte på några bonusbilder, så jag låter mitt inlägg ligga kvar
P
pleqtiz
Verktygstokig
· Västernorrland
· 1 776 inlägg
pleqtiz
Verktygstokig
- Västernorrland
- 1 776 inlägg
Klicka här för att svara