2 149 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Cykelhjälm
Tänkte skaffa mig en cykelhjälm då alla lite mer seriösa verkar ha det. Prisnivån verkar ju vara mellan 200- 2000kr. Vad tycker ni är lagom pris för en hjälm? Man vill ju inte köpa skit liksom. Finns det något märke som sticker ut lite extra eller något man direkt skall undvika.? Eller något annat man ska tänka på förutom passformen då.
Cyklar mest landsväg för att få lite motion inte för att bli proffs.
Cyklar mest landsväg för att få lite motion inte för att bli proffs.
Jag har både Bell och Giro-hjälmar i prisklass runt 1000:- och är riktigt nöjd med båda.
Det viktigaste är att passformen stämmer. De lite dyrare har oftast en enklare/bättre anordning för att ställa in storleken.
Jag hade skippat de allra billigaste och gått till en cykelhandlare och testat.
Det viktigaste är att passformen stämmer. De lite dyrare har oftast en enklare/bättre anordning för att ställa in storleken.
Jag hade skippat de allra billigaste och gått till en cykelhandlare och testat.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Priset säger inte så mycket egentligen. Tillverkningskostnaden lär inte skilja så mycket mellan "dyra" och "billiga" hjälmar. Gissningsvis kostar det några tior att tillverka en hjälm, oavsett modell. En "mellandyr" hjälm (500-kronorsklassen) säljs ibland för 199 kr, utan att den plötsligt blivit sämre. Kolla att hjälmen inte ligger på någon lista över sämst-i-test-produkter hos t.ex. Råd&Rön. De som säljs skall vara godkända, så då återstår passform och utseende.
Om du cyklar landsvägsracer har du sedan en "regelbok" att följa hur du "ska" se ut. :| Personligen struntar jag i den utan nöjer mig med att cykla. http://www.velominati.com/the-rules/
Om du cyklar landsvägsracer har du sedan en "regelbok" att följa hur du "ska" se ut. :| Personligen struntar jag i den utan nöjer mig med att cykla. http://www.velominati.com/the-rules/
Var runt en sväng och provade lite hjälmar. Shit vad många det finns och alla har lite olika spännen och passform. De dyrare kändes ju helt klart lite bättre och lättare men även ett par i mellanklassen satt fint.
Medlem
· Stockholm
· 430 inlägg
Se till att skaffa en hjälm som är jätteenkel att ändra storlek på. Det är extra viktigt på hösten / våren när man hela tiden har olika mössor eller ibland kör utan mössa och ibland med. En hjälm som sitter dåligt åker av vid en allvarligare olycka!
Airbag kanske? http://www.hovding.com/
Klicka här för att svara