Hej, varje gång man lägger i ettans växel så lägger sig kedjan ovanför översta kyggkransen. Var ska man skruva för att förhindra att kedjan vandrar över översta kransen?
Orange mountainbike tvättas vid tvättstation, vatten på marken, tvättmedelsflaska synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orange mountainbike, Shimano växelförare, kedja, svart däck, betonggolv.
Skapa konto
Cykel bakväxel och kedja, finger pekar, orange och svart ram, asfalt underlag, reparation eller justering.
Skapa konto

Ser inte ut som du har nån justering på bakväxeln, då får du justera på växelväljaren på styret...

Edit; jo, det hade du... Medurs för att sänka...

• Närbild av cykeldel, blå cirkel markerar potentiellt problem på växelkomponent.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Ok återkommer

J
Växlar den som den ska mellan övriga växlar skulle jag börja med att justera ändläget, sitter två kryss-skruvar strax framför det som markerades nya, den ena är ändlige hög och den andra är låg.

• Gilla
g.kraft och 7 till
  • Laddar…
Rengör och olja allt ordentligt, se till att vajrar löper fint - om inte byt dem (smörja dem inte då de bara drar till sig mer skit då) och följ sedan nedanstående video för att ställa in växlarna.

Har växeln fått sig en smäll av en eller annan orsak kan du behöva byta växelöra (om det finns - växelns infästning i ramen) eller i värsta fall hela växeln.

Är kassett och/eller kedja sliten kan det också spela in.

Redigerat:
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Vred nått varv, verkar löpa fint, tack så länge!

• Gilla
atomlab och 1 till
  • Laddar…
Är det också nån som vet vad detta är för ventil? Sätter jag tillbaka skruvhatten så trycks ovandelen ner i ventilen och tömmer däcket på luft. Enda sättet att den inte tömmer däcket är att ha den som på bilden utan skruvhatt men de känns fel?
Förstoring av cykelventil mellan ekrar, med suddig bakgrund, fokus på metallgängor och ventilkärna.
Skapa konto

• Haha
Veronica.
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Är det också nån som vet vad detta är för ventil? Sätter jag tillbaka skruvhatten så trycks ovandelen ner i ventilen och tömmer däcket på luft. Enda sättet att den inte tömmer däcket är att ha den som på bilden utan skruvhatt men de känns fel?
[bild]
Längst ut har du en del du kan skruva ner.
Då stannar luften kvar.
Ett cykeldäck med ventilkärna markerad med gul cirkel, oskarpt bakgrund, mobiltelefon gränssnitt.
Skapa konto

• Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Racerventil, den lilla muttern skruvas åt när du fyllt i luft...

• Gilla
tensiden och 1 till
  • Laddar…
När jag skruvar ner den tömmer den däcket

Hmm får testa på gen. Tack

Så här ser den ut när den är stängd.
Tre olika cykelventiler: Racer Presta, Bil Schrader, Standard Dunlop, mot vit bakgrund, namngivna, pedagogisk illustration.
Skapa konto

• Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
Skruvar med fingrarna antar jag

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Skruvar med fingrarna antar jag
Japp. Kan sitta relativt hårt ibland.

F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Ser inte ut som du har nån justering på bakväxeln, då får du justera på växelväljaren på styret...

Edit; jo, det hade du... Medurs för att sänka...
man justerar inte ändläge på vajern, det är de två blanka skruvarna. Rimligtvis är den ena märkt L, det är läget för stora drevet och den andra H, för det lilla drevet. Kan vara bra lämpligt att kolla att hela bakväxeln är rak och eventuellt rikta den lite innan man börjar skruva.

• Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.