Går i köptankar och tänkte köpa en Åkgräsklippare eller en Raider.
Jag åkte in till en Husqvarna butik för att kolla på Husqvarnas sortiment av Trädgårdstraktorer och Raiders.
Jag har en ganska ojämn tomt och säljaren tyckte inte att en Raider var lämplig då utan han tyckte en traktor skulle vara mer lämplig men tyvärr hade dom i princip hela modell programmet av Raiders hemma men ingen traktor.
På vägen ut ur butiken ser jag att dom har en STOR o fin Trädgårdstraktor ståendes vid Kassan och jag går dit och tänker att det där är nog en svindyr proffsmaskin för 50 000 eller något.
MEN det visar sig att CUB CADET har riktigt bra priser på sina maskiner och jag åkte nu från butiken med ett stort leende och ett stort habegär!
Just nu tror jag att jag kommer slå till på en Cub Cadet CC 1018BHG inom dom närmaste dagarna!
ÄR DET NÅGON SOM HAR NÅGON ERFARENHET AV CUB CADET MASKINER OCH KAN DELA MED SIG AV SIN ERFARENHET ?

Är inte helt opartisk i frågan kanske efter som vi säljer Cub Cadets klippare på jobbet. Så jag har både servat och provkört en hel del av dom olika alternativen. 1000 serien är ju lite mer påkostad än 700 serien. Och är helt klart ett vettigt alternativ. Brukar inte vara några större konstigheter. Cub Cadet ägs ju av MTD så även Wolf Garten. Cub Cadet är lite rejälare och lyxigare än Wolf Gartens klippare. Tillverkas i Tyskland. Finns med motorer ifrån Briggs & stratton, kohler och Kawasaki. Jag hade inte varit rädd för att köpa en.

Redigerat:
Varför skulle en traktor vara bättre om tomten är kuperad?

Jag skulle titta på en 4-hjuls driven variant med frontaggregat (såvida du inte vill dra en massa saker då är en traktor bättre).

• Gilla
Blodpudding och 1 till
  • Laddar…
Antagligen för att klippdäcket gärna hugger i marken om det är mycket ojämnt med skarpa lutningar. Men har det bara en vettig upphängning så bör det vara ganska illa innan det blir ett problem. Sen går det ju anpassa körningen efter omständigheterna oxå. Men med traktor modellen är det ju inget problem. Där emot har ju den andra nackdelar. Svårt att klippa i hörn och liknande. Har man mycket träd och liknande som man behöver klippa runt så är ju en midjestyrd maskin med frontaggregat riktigt smidigt.

Angående att dra saker med åkgräsklipparen så går det ofta bra. Bara man ser till att "kultrycket" inte blir allt för högt för det brukar inte bakaxlen gilla i längden.

Redigerat:
Jag har en traktor och det krävs inte speciellt mycket för att det skall bli ojämt eller hugga. Nu är det en Partner så billighetsvarianten men för att den inte skall hugga alls så bör den ha ett helt flytande klippdäck och det vet jag inte om någon har (men om någon har så tar jag tacksamt emot tips). Då bör höjdjusteringen skötas av hjul på klippdäcket och inte av höjden mellan traktorn och klippdäcket.

/N

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.