tänkte ta tag i oljudet från min ctc utedel, haft huset i 5 år och den har låtit likadant under hela tiden.
Är det kompressorn som låter eller fläkten?

Svårt att säga säkert tycker jag men förmodligen är det kompressorns gummifötter som blivit utslitna och gör att det "skorrar" tror jag.

Löste du detta? Min låter likadant

Nej har inte löst det. Den låter fortfarande.
Frågade ChatGPT nyligen om ljudet och då fick jag detta till svar, uteslöt några enkla teorier som stod ojämnt, fötterna eller att något låg emot i chassit eller annat som skorrade.

Jag kollade på videon + ljudspåret. Missljudet är väldigt “tonalt” (en ganska ren ton) och ligger ungefär runt 600 Hz och håller i sig ganska jämnt – det låter inte som klassiskt skrap/”fläkten tar i” eller dunk/klonk.

Då är det faktiskt rätt lugnande: om den låtit exakt så i ~6 år, året runt, och försvinner när fläkten står still (avfrostning), så är det nästan säkert ett “karaktärsljud” från fläktmotorn/styrningen – inte ett fel som håller på att rasera.

Jag plockade ut ljudet ur din video och där finns en väldigt stabil, ren ton runt ~598 Hz som ligger helt stilla över tiden. Den typen av “tonal whine” stämmer bra med:

Mest troligt: fläktmotor + styrning (PWM/EC-motor)

Många utedelar har en elektroniskt styrd fläktmotor som kan ge ett hörbart vin på en viss frekvens. Vissa exemplar är mer “sjungiga” än andra, och det kan höras både sommar och vinter.

Att du tryckt på bottentråget utan skillnad stärker också att det inte är just tråget som resonanskälla.

• Gilla
Johabo13
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.