Tråkigt o höra, hoppas det löser sig. Jag är jättenöjd än så länge. Får se hur den beter sig under vintern.
 
K KVS630 skrev:
Bra val, önskar jag gjort detsamma ! Har en CTC GSi 616 installerad i december 2023 som orsakar enormt många ologiska start och stopp och de utlovade DT på värmebärare uppnås inte. Helt klart ett problem med programvaran men som CTC och återförsäljare menar är ett fel på mitt värmesystem. Ligger nu hos ARN.
Hur går det med detta?
Ska till att installera ny VP i höst, väljer mellan Nibe 1256 och CTC 612 GSI.
Vad menar de att du har för fel/special i ditt system?
Vad säger ARN?
 
rinoume rinoume skrev:
Hur går det med detta?
Ska till att installera ny VP i höst, väljer mellan Nibe 1256 och CTC 612 GSI.
Vad menar de att du har för fel/special i ditt system?
Vad säger ARN?
Jag väntar fortfarande på beslut från ARN, men bestämde mig i alla fall för att byta värmepump innan vintern. CTC Gsi 616 står nu lagrad i garaget så länge. Har nu istället en Nibe S1256-18 i drift sedan drygt en månad tillbaka och problemet är löst. 94 starter som mest på ett dygn med CTC att jämföras med 5-6 per dygn med Nibe. Firman som sålde hävdade att felet var mitt pga att jag hade valt för stor VP etc och CTC hävdade att värmebehovet i min villa var för litet, och att jag måste installera en arbetstank. Nu har jag en ännu större VP istället och inget problem med den :).
 
K KVS630 skrev:
Jag väntar fortfarande på beslut från ARN, men bestämde mig i alla fall för att byta värmepump innan vintern. CTC Gsi 616 står nu lagrad i garaget så länge. Har nu istället en Nibe S1256-18 i drift sedan drygt en månad tillbaka och problemet är löst. 94 starter som mest på ett dygn med CTC att jämföras med 5-6 per dygn med Nibe. Firman som sålde hävdade att felet var mitt pga att jag hade valt för stor VP etc och CTC hävdade att värmebehovet i min villa var för litet, och att jag måste installera en arbetstank. Nu har jag en ännu större VP istället och inget problem med den :).
När du skriver 5-6 starter per dygn, är det för varmvatten eller värme? Och vad räknas som en start?

Jag har själv 5 lite större "start", runt 1300w som värmer vattentank per dygn men massa mindre (500w) nu när jag har startat husets värme. Ungefär varannan time. Dessa fanns inte för någon månad sen innan jag startade värme för huset. Jag tror det är cirkulationspump för alla element.
 
K KVS630 skrev:
Jag väntar fortfarande på beslut från ARN, men bestämde mig i alla fall för att byta värmepump innan vintern. CTC Gsi 616 står nu lagrad i garaget så länge. Har nu istället en Nibe S1256-18 i drift sedan drygt en månad tillbaka och problemet är löst. 94 starter som mest på ett dygn med CTC att jämföras med 5-6 per dygn med Nibe. Firman som sålde hävdade att felet var mitt pga att jag hade valt för stor VP etc och CTC hävdade att värmebehovet i min villa var för litet, och att jag måste installera en arbetstank. Nu har jag en ännu större VP istället och inget problem med den :).
94 starter borde installatören veta vad som startar/stoppar hela tiden.94/dygn måste vara rekord.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Erfan80 Erfan80 skrev:
När du skriver 5-6 starter per dygn, är det för varmvatten eller värme? Och vad räknas som en start?

Jag har själv 5 lite större "start", runt 1300w som värmer vattentank per dygn men massa mindre (500w) nu när jag har startat husets värme. Ungefär varannan time. Dessa fanns inte för någon månad sen innan jag startade värme för huset. Jag tror det är cirkulationspump för alla element.
Så du har nu i snitt 12 starter per dygn ? verkar OK. Jag har 5,1 starter i genomsnitt per dygn sedan jag installerade Niben i början på september, och då inräknat både värme och varmvatten. Varmvatten gör den ca 2 ggr per dygn. Kan tillägga att jag har en 180 ltr volymtank i mitt värmesystem och satt GM -180. Kör kurva 7 med +2 grader. Volymtanken har jag haft länge, installerade den när jag köpte villan.
 
94 starter per dygn, alltså 4 per timme, är ju så klart högt, men ingen katastrof så länge den går tillräckligt länge för att få tillbaka oljan till kompressorn.
 
V växelventil skrev:
94 starter borde installatören veta vad som startar/stoppar hela tiden.94/dygn måste vara rekord.
Ett rekord som jag helst velat slippa. Det är mjukvarurelaterat. Varken CTC eller återförsäljaren har velat lyssna eller visat något intresse för att undersöka vad jag framfört, det kan ju inte vara något fel på deras produkt.....
 
M MangeRR skrev:
94 starter per dygn, alltså 4 per timme, är ju så klart högt, men ingen katastrof så länge den går tillräckligt länge för att få tillbaka oljan till kompressorn.
men det är en inverterstyrd pump vi pratar om här. Den ska inte behöva starta och stoppa så många gånger.
 
MathiasS MathiasS skrev:
men det är en inverterstyrd pump vi pratar om här. Den ska inte behöva starta och stoppa så många gånger.
Ah, slarvigt läst av mig!
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Det beror på hur man räknar. Lägger man ut det över 24 timmar kanske det inte verkar som en katastrof, men utlagd på kompressorns gångtid så blir det lite annat. I fallet med 94 starter startade kompressorn och var i drift 3,6 minuter innan den stoppade igen, och så gjorde den 94 ggr det dygnet. Hade även ett dygn med "bara" 40 starter, men utlagt på gångtid blev det att kompressorn startade och var i drift endast 3,1 minuter åt gången.
 
MathiasS MathiasS skrev:
men det är en inverterstyrd pump vi pratar om här. Den ska inte behöva starta och stoppa så många gånger.
Exakt !
 
K KVS630 skrev:
Ett rekord som jag helst velat slippa. Det är mjukvarurelaterat. Varken CTC eller återförsäljaren har velat lyssna eller visat något intresse för att undersöka vad jag framfört, det kan ju inte vara något fel på deras produkt.....
Det förstår jag.Hoppas det löser sig för dig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.