Hej!
Anländer idag till sommarhuset och ser att pumpen larmar (den röda lampan blinkar) och det står en felkod: E027: kommunikationsfel VP.
Vad kan detta betyda?
Provat återställa larm men ingen skillnad
 
Jag antar att du har en luft/vatten-värmepump kopplad till pannan? Är värmepumpen igång? Alla säkringar hela?
 
useless useless skrev:
Jag antar att du har en luft/vatten-värmepump kopplad till pannan? Är värmepumpen igång? Alla säkringar hela?
Hej!
Ja, det stämmer. En luftvattenvärmepump. Jag har svårt att avgöra om pumpen är igång. Det är ju varmt i huset ändå så behövs inte av den anledningen.
 
Vad är det för värmepump? EcoAir brukar ha en display i utedelen som borde kunna ge lite information.
 
useless useless skrev:
Vad är det för värmepump? EcoAir har en display i utedelen som borde kunna ge lite information.
Ingen display i utedelen tyvärr. Den heter ecozenith i250.
 
Display på värmepump CTC EcoZenith i250 med larmkod [E027] och ikoner för rumstemperatur, varmvatten och driftinfo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
i250 är pannan inne. Utedelen heter nåt annat.
 
useless useless skrev:
i250 är pannan inne. Utedelen heter nåt annat.
Aha, ok. Inte helt koll märker jag. Men vet att det inte är någon display ute iaf
 
Displayen (om det finns någon) sitter i kopplingsutrymmet innanför locket på värmepumpen.
Men börja med att läsa på typskylten på den exakt vad det är för modell.
 
Högst sannolikt finns det ingen display i utedelen på EcoAir. Skulle i så fall vara om CTC Basic Display finns monterad och som togs fram som ett felsökningsverktyg från början. Informationen visas istället normalt i displayen på innerdelen såsom ecoZenith i250 eller i helt separat modul ecoLogic.
 
J Josth skrev:
Högst sannolikt finns det ingen display i utedelen på EcoAir. Skulle i så fall vara om CTC Basic Display finns monterad och som togs fram som ett felsökningsverktyg från början. Informationen visas istället normalt i displayen på innerdelen såsom ecoZenith i250 eller i helt separat modul ecoLogic.
Hej! Nej ingen display ute. I display på innerdelen ses nedan: CTC EcoZenith i250 värmesystemets display med felmeddelande E027 och ikoner för rumstemperatur, varmvatten, driftinfo.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
"[E027] Kommunikationsfel VP
Text visas då Displaykortet (A1) ej kan kommunicera med VP-styrkort (A5)."

Jag skulle stänga av strömmen och kolla att alla ledningar mellan innerdel och utedel är ordentligt fastskruvade. Annars kan det mycket väl vara elektronikfel t.ex. efter överslag i elnätet.
 
J Josth skrev:
"[E027] Kommunikationsfel VP
Text visas då Displaykortet (A1) ej kan kommunicera med VP-styrkort (A5)."

Jag skulle stänga av strömmen och kolla att alla ledningar mellan innerdel och utedel är ordentligt fastskruvade. Annars kan det mycket väl vara elektronikfel t.ex. efter överslag i elnätet.
Vad menar du med elektronikfel? Vet att det åskat i dagarna. Tänker du att det kan ha gått en säkring (är lekman så dålig på terminologin).
 
Ja kolla alla säkringar till inner- och utedelen i proppskåpet. Med elektronikfel tänker jag på överslag på kretskorten med förstörda varistorer och utslagen strömmatning till kretskorten.
 
J Josth skrev:
Högst sannolikt finns det ingen display i utedelen på EcoAir.
Ja, man verkar ha rationaliserat bort den på de nyare modellerna.

Ett första steg i felsökningen är, som sagt var, att kolla alla säkringar och att mäta att det är spänning fram till värmepumpen på alla faser.
 
  • Gilla
Ethiosam
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.