Hej,

Har en CTC EcoEL med utegivare och rumsgivare sedan ett antal år tillbaka och som funkat utmärkt. Men när köldknäppen kom häromdagen så gick temperaturen oroväckande ned i huset. Upptäckte då måltemperaturen vid rumsgivaren låg ca 1 grad under dess målvärde och det förbättrades inte på 24 timmar, snarare tvärtom.

Trodde först att det var rumsgivaren som var knas, men efter att ha placerat en termometer brevid givaren så kunde jag konstatera att så inte var fallet.

Så då testade jag om pannan inte behandlade signalerna ifrån rumsgivaren på rätt sätt genom att sänka måltemperaturen till 10 grader. Och responsen var bra; pannan ville skicka ut 0 grader till radiatornerna.

Sedan stegade jag upp måltemperaturen och för varje steg så kollade jag om börvärdet ut till radiatorerna ändrades uppåt, vilket det gjorde hela vägen upp till nuvarande temperaturen i rummet. Men vid högre måltemperatur så ändrades inte börvärdet ut till radiatorerna alls!

Det slutade med att jag ställde in måltemperaturen på 35 grader (jämfört med 19 grader som var rumstemperaturen) under 3 timmar för att se om pannan gjorde någon som helt ansats till att höja börvärdet. Men så skedde inte.

Finns det något sätt som jag kan felsöka detta ytterligare, eller är det bara att ringa en rörkrökare?

P
Funkar utegivaren som den ska? Pröva att koppla ur rumsgivaren helt, har för mig det finns i någon av menyerna och se vad som händer.

Kolla med vännerna på värmepumpsforum om de har några tips

Kolla om du har nån begränsning inställd på framledningstemperaturen. Det går att ställa in en maxtemperatur

Eftersom det funkat tidigare med inställningarna så vore det ju konstigt om något ändrats där.
Tänk på att du inte ställer temperaturen i huset med innegivaren utan med huskurvan som framförallt styrs av utgivaren. Därför tror jag att din utegivare spökar.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Utgivaren är lätt att kolla. Vad visar den för utetemperatur?

Jag försöker svara på alla svaren på en gång...

*Ändrar jag justering och lutning på huskurvan så kan jag få pannan att sätta ett högre börvärde, vilket också innebär högre framlednignstemperatur. Innan jag började exprimentera med detta nu, så jag haft samma huskurva i 3 år. Så det kan omöjligt vara så att det jag legat fel i huskurvan.

*Utegivaren visar rätt utetemperatur.

*Just nu, när innegivaren visar 20.2 grader och målvärdet är 20.5, så är börvärdet till radiatorerna 35 grader. Stänger jag av rumsgivaren så ändras börvärdet till 29 grader.

*Innegivaren påverkas ganska mycket om man kör torktumlaren, vilket jag gjorde idag. I samband med detta så studerade jag vad som hände med börvärdet ut till radiatorerna. I takt med att temperaturen inne steg, så sänktes börvärdet, vilket var väntat. Efter det att torktumlaren stannat, så sjönk innetemperaturen sakta och i takt med detta steg börvärdet, vilket också var väntat. Men efter det att innetemperaturen sjönk under målvärdet, så steg inte börvärdet längre.

jag tycker det låter som din huskurva är åt skogen.
har du lust o ork så skriv ner dina värden här i tråden så kanske du kan få lite tips.
Du skall inte behöva innegivaren om det inte är typ full storm ute eller en väldigt solig dag.

Nimajneb skrev:
jag tycker det låter som din huskurva är åt skogen.
har du lust o ork så skriv ner dina värden här i tråden så kanske du kan få lite tips.
Du skall inte behöva innegivaren om det inte är typ full storm ute eller en väldigt solig dag.
Det kanske är sant, men det konstiga i så fall är att den huskurvan jag haft tidgare fungerat perfekt i 3 år. Och dessa vintrar har ju också varit rejält kalla.

Men borde det inte vara att om jag ställer upp måltemperaturen jättemycket vid innegivaren, så borde pannan försöka höja börvärdet? Jag har ett minne av att den tidigare gjort det i alla fall.

När man justerar in värmen så ska det göras UTAN innegivaren. Innegivaren ska bara styra småjusteringar pga av tex vind, sol, etc. Vilka värden har du på kurvan dag?

Nimajneb skrev:
Innegivaren ska bara styra småjusteringar pga av tex vind, sol, etc.
Som det är nu så klarar den inte ens av småsjusteringar.

Nimajneb skrev:
Vilka värden har du på kurvan dag?
Jag skall kolla när jag kommer hem.

Lägg gärna upp dina värden när du kommer hem.
Sedan åxå
- golvvärme?
- hur ser radiatorerna ut?
- har du även värmepump påkopplad?

När jag kom hem hade innetemperaturen sjunkit ytterligare, till 19.3 grader (1.2 grader under måltemperaturen). Trots det så är börvärdet ut till radiatorerna samma som i morse (Jag tror att utetemperaturen var ungefär som i morse).

Huskruvorna står på 32 graders lutning och -1 i justering, vilket är "högre" än det varit de två senaste vintrarna, vilket BORDE innebära att pannan har lättare för att hålla temperaturen.

Ingen golvvärme och ingen värmepanna. Radiatoerna ser ut som tidigare, med den skillnaden att jag tvingats att vrida upp dom, p.g.a den låga temperaturen inomhus.

Jag tror fabriksinställningarna på huskurvan är 50 och du ligger på 32. Själv har jag 49.
Som jag ser det kan du inte få varmt i huset med den kurvan, det betyder att framledningstemperaturen bara är 32 grader om det är -15 ute. Ska det funka så måste du ha ett extremt välisolerat hus.
Hade jag varit i din sits hade jag stängt av innegivaren och satt upp huskurvan till 50 och öppnat alla termostater på max.

• Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Nimajneb skrev:
Jag tror fabriksinställningarna på huskurvan är 50 och du ligger på 32. Själv har jag 49.
Som jag ser det kan du inte få varmt i huset med den kurvan, det betyder att framledningstemperaturen bara är 32 grader om det är -15 ute. Ska det funka så måste du ha ett extremt välisolerat hus.
Hade jag varit i din sits hade jag stängt av innegivaren och satt upp huskurvan till 50 och öppnat alla termostater på max.
Glöm inte justeringen också, som parallellförskjuter hela kurvan. Framledningstemperaturen är just nu 34 grader vi -6 ute.

Jag har ett extermt välisolerat hus (ligger på 14 000 kWh/år i en tvåvåningsvilla på 150 kvm). Och som jag skrev, så har jag tidigare vintar inte haft några problem att få värme i huset med en lägre huskurva. Så med all respekt, så tror jag inte ett dugg på att det skulle vara huskurvan som är problemet, just p.g.a att det funkat tidigare.

Redigerat:
Om du inte vill ha hjälp så fråga inte på forumet!
Jag struntar fullständigt om du fryser i vinter med din feljusterade EcoEl!
Ha en god kall jul och jag sätter med glädje dig på min ignorera lista.

:thumbdown:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.