G guggen skrev:
Då har du alltså låtit den installeras av ngn som inte är behörig. Det är nog grundproblemet. Som att installera pumpen själv. Jag har gjort det och räknar med risken att det blir lite jobbigare att få support mm. Jag har varit kontakt med CTC support en gång och det var otroligt bra, de erbjöd sig att skicka tekniker med en gång, fast jag har installerat prylarna själv.
Jag valde CTC just för att de verkar ha bra support och att de har tekniskt utförliga manualer.
Nu är det dessutom så att CTC ägs av Nibe och delar redan en del av tekniken såsom appstyrningen mm.
Installationen är gjord av en installatör som jobbar för CTC och varit deras installatör i 20 år, men det är inte problemet. Installatören är inte kyltekniker utan Enertech anlitar externa firmor. Eftersom inte min installatör kunde laga pumpen fick jag genom CTC en kyltekniker som kommer, men felet har ingen hittat hittills trots en hel del utbytta delar och även byte av gas, där var det för lite i pumpen från början.

F Feedde skrev:
Var i l landet bor du? Tror att jag fixar problemet med CTC pumpen direkt.tyvär för många installatörer som har krympt Järna.
Jag bor i Dalarna utanför Borlänge.

Min uppfattning är att CTC kräver installatörer som verkligen kan produkterna och förutsättningarna, annars blir det lätt pannkaka.

• Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Min uppfattning är att CTC kräver installatörer som verkligen kan produkterna och förutsättningarna, annars blir det lätt pannkaka.
Har nog fått svaret om pumpen. det var hit en kyltekniker som ganska snabbt hittade felet. Den kyltekniker som var hit först har tydligen lött lufttorken så den var sönderbränd, enligt den som var här sist. sen blev det några ändringar i den kodade menyn. så, har man tur nu så kanske pumpen går, efter ett halvårs krångel.

• Gilla
Carl Johansson och 2 till
  • Laddar…
T Tom T skrev:
Har nog fått svaret om pumpen. det var hit en kyltekniker som ganska snabbt hittade felet. Den kyltekniker som var hit först har tydligen lött lufttorken så den var sönderbränd, enligt den som var här sist. sen blev det några ändringar i den kodade menyn. så, har man tur nu så kanske pumpen går, efter ett halvårs krångel.
Nu har pumpen gått i över en hel månad, fantastiskt, efter att bara krånglat i över ett halvår. Med rätt servicepersonal kanske den fungerar nu. Den som var här sist, från ett helt annat företag, var på en annan nivå, gick att prata med och var snabb med att hitta felet. Tydligen har felet varit att det fattas gas redan från leverans och det har triggat massor av olika fel som de första killen inte kontrollerade, utan bara bytte grejer med ett uselt resultat då han brände sönder både torkfiltret och två kablar. Så jag hoppas att den fungerar nu. Det blev också en betydligt bättre effekt på pumpen efter detta.

• Gilla
Fredandel och 2 till
  • Laddar…
T Tom T skrev:
Nu har pumpen gått i över en hel månad, fantastiskt, efter att bara krånglat i över ett halvår. Med rätt servicepersonal kanske den fungerar nu. Den som var här sist, från ett helt annat företag, var på en annan nivå, gick att prata med och var snabb med att hitta felet. Tydligen har felet varit att det fattas gas redan från leverans och det har triggat massor av olika fel som de första killen inte kontrollerade, utan bara bytte grejer med ett uselt resultat då han brände sönder både torkfiltret och två kablar. Så jag hoppas att den fungerar nu. Det blev också en betydligt bättre effekt på pumpen efter detta.
Återigen, nya problem. Nu har pumpen börjat att ställa sig i startfördröjning efter att ha avfrostat. Efter avfrostning startar pumpen, går upp till ca. 50 varv för att sedan lägga av helt i startfördröjning, som då tar tio minuter innan den går i gång igen och går sedan normalt. detta händer ungefär var tredje till fjärde avfrostning. det blir ju ganska lång tid den står still då avfrostningen tar ca tio minuter för ett sedan startfördröjningen också i tio minuter, och är det femton grader kallt får det konsekvenser för värmen.

Hur går det med din 610 så här några år senare? Jag funderar på en själv och min Ecoair har gått felfritt i 15 år. Men man blir lite orolig när man läser sånt här. Nya 700 serien blir för stor rent fysiskt så den är ute ur ekvationen

M MMR skrev:
Hur går det med din 610 så här några år senare? Jag funderar på en själv och min Ecoair har gått felfritt i 15 år. Men man blir lite orolig när man läser sånt här. Nya 700 serien blir för stor rent fysiskt så den är ute ur ekvationen
Jo, nu går pumpen bra, men det är tydligen så att det är normalt att den stannar på startfördröjning ibland, kompressorn "vilar" så sammantaget verkar den att fungera utan problem.
Sen var det en 614.

• Gilla
MMR
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.