Hej!
Vi köpte huset i mars och vi har ingen andning om värmepumpar. Vi har EcoAir 107 från 2004 - tror jag.
Kan nån förklara till mig som till idiot hur regulering funkar? om jag kan stänga den knappen över machin om jag vill inte ha värme i huset just nu eller det måste vara on hela tiden?
Samt jag sätt rumstemperatur på 13 grader men machinen värmar hela tiden.

Det är en Monoblock och reglerar på returtempen från huset, när returen blir högre än inställt värde på boxen med display i VP så stängs den av. Har du en innedel eller bara VP på utsdan. Det är samma manual för 105 107 och 109 + 111. Skriv in "" manual CTC 107 "" så hittar du manualen, scrolla ner så hittar du även felkodernas betydelse.

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är en Monoblock och reglerar på returtempen från huset, när returen blir högre än inställt värde på boxen med display i VP så stängs den av. Har du en innedel eller bara VP på utsdan. Det är samma manual för 105 107 och 109 + 111. Skriv in "" manual CTC 107 "" så hittar du manualen, scrolla ner så hittar du även felkodernas betydelse.
Hej jag hittade manual och lyckade ännu byta display till engelska på machine, men... Ännu att det är på engelska jag fortfarande fattar inte varför jag har 13 grader rum Temp på display och element i huset är så jävla hett att man kan kbte känna på dessa.

Kan vara ex en shunt som inte stänger av för värmen att gå ut till elementen..

Pigi Pigi skrev:
Hej jag hittade manual och lyckade ännu byta display till engelska på machine, men... Ännu att det är på engelska jag fortfarande fattar inte varför jag har 13 grader rum Temp på display och element i huset är så jävla hett att man kan kbte känna på dessa.
Har du en innedel som laddas av VP:en. Om så är fota skylten.

J jonaserik skrev:
Har du en innedel som laddas av VP:en. Om så är fota skylten.
Vad ligger detta och hur ser det ut??

?? Ta foton på utedelen och sen se hur rören går in i huset, är dom kopplade direkt till rören för värmen. I bland är det en innedel i storlek som ett kylskåp som rören från VP går till och sedan ut till huset. Bara fota på ovh lägg in så det syns vad du har.

J jonaserik skrev:
?? Ta foton på utedelen och sen se hur rören går in i huset, är dom kopplade direkt till rören för värmen. I bland är det en innedel i storlek som ett kylskåp som rören från VP går till och sedan ut till huset. Bara fota på ovh lägg in så det syns vad du har.
Jag hittade manual så här också. I mitt CTC elpatron står som spärr och i manualen tillåten, samt shunt fördröjd hade jag på 0 mim. Jag bytt mot 180 som står i manualen. Är det ok?? I diagnos där finns shunt motor det visar stäng?

• Värmesystem med isolerade rör, tryckmätare och en del av en elpanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rör och ventiler i ett värmesystem med isolering och en tryckmätare, troligtvis i samband med en CTC elpatroninstallation.
    Skapa konto
  • Rörsystem med isolerade rör och en shuntventil i ett pannrum under belysning.
    Skapa konto
  • Rörsystem med isolering och tryckmätare anslutet till en CTC elpatron.
    Skapa konto
  • En hand håller en manual för CTC EcoAir som visar olika inställningar och värden för elpanna, shuntfördröjning och kompressorinställningar.
    Skapa konto
  • Display på värmepump med texten "SHUNTMOTOR" och indikation för "CLOSE" och "OPEN", samt symboler för justering.
    Skapa konto
J jonaserik skrev:
Och också en sak till...
Det står på namnet ecoel och jag har ecoair på display?!

• Ett kontrollreglage och etikett på en EcoEl-enhet. Texten på etiketten inkluderar serienummer 7208-0551-0014 och varumärket ESBE syns på reglaget.
    Skapa konto
  • Grön kontrollpanel med skärm visar texten ECOHEAT, ECOEL och ECOAIR, plus och minus-knappar samt lysande indikatorlampor.
    Skapa konto
Pigi Pigi skrev:
Skåpet inne heter Ecoel, värmepumpen ute heter Ecoair.

Pigi Pigi skrev:
Jag bytt mot 180 som står i manualen.
Det med shunten på 0 så kan det bli att den står still, normal gångtid på en shunt är 90 sekunder för att vrida sig 90 grader, med 180 så är det 180 sek och lite för lång tid, ställ om till 90.

• Gilla
Pigi
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det med shunten på 0 så kan det bli att den står still, normal gångtid på en shunt är 90 sekunder för att vrida sig 90 grader, med 180 så är det 180 sek och lite för lång tid, ställ om till 90.
Det har inget med gångtiden på shuntmotor, det är har jag för mig minuter innan den går över å hämtar värmen från elpannedelen

Om man tittar på bilden med shuntmotorn så verkar ju den stå öppen läge å då är det inte underligt att det är varmt på elementen. Frågan är om den är sönnder så den inte reglerar. Du kan nog tills vidare trycka i ratten på shuntmotorn å vrida den i stängt läge. Då ska rören bli kalla efter ett tag

H
2004. Börja ta in offerter för en ny värmepump. Den har gjort sitt.

Pigi Pigi skrev:
Och också en sak till...
Du kan ställa maneuellt på shuntmotorn foto med shuntenten, tag i vredet och dra ut det en bit. Då kopplas växelslådan ur och du kan vrida mer mot den blå markeringen. Sen får VP/dator tycka vad den vill, du bestämmer tempen i huset, kan bli lite svalt om den är för långt mot blå och tempen ute skjunker mycket.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.