Hej!
Vi köpte huset i mars och vi har ingen andning om värmepumpar. Vi har EcoAir 107 från 2004 - tror jag.
Kan nån förklara till mig som till idiot hur regulering funkar? om jag kan stänga den knappen över machin om jag vill inte ha värme i huset just nu eller det måste vara on hela tiden?
Samt jag sätt rumstemperatur på 13 grader men machinen värmar hela tiden.
Vi köpte huset i mars och vi har ingen andning om värmepumpar. Vi har EcoAir 107 från 2004 - tror jag.
Kan nån förklara till mig som till idiot hur regulering funkar? om jag kan stänga den knappen över machin om jag vill inte ha värme i huset just nu eller det måste vara on hela tiden?
Samt jag sätt rumstemperatur på 13 grader men machinen värmar hela tiden.
Det är en Monoblock och reglerar på returtempen från huset, när returen blir högre än inställt värde på boxen med display i VP så stängs den av. Har du en innedel eller bara VP på utsdan. Det är samma manual för 105 107 och 109 + 111. Skriv in "" manual CTC 107 "" så hittar du manualen, scrolla ner så hittar du även felkodernas betydelse.
Hej jag hittade manual och lyckade ännu byta display till engelska på machine, men... Ännu att det är på engelska jag fortfarande fattar inte varför jag har 13 grader rum Temp på display och element i huset är så jävla hett att man kan kbte känna på dessa.J jonaserik skrev:Det är en Monoblock och reglerar på returtempen från huset, när returen blir högre än inställt värde på boxen med display i VP så stängs den av. Har du en innedel eller bara VP på utsdan. Det är samma manual för 105 107 och 109 + 111. Skriv in "" manual CTC 107 "" så hittar du manualen, scrolla ner så hittar du även felkodernas betydelse.
Har du en innedel som laddas av VP:en. Om så är fota skylten.Pigi skrev:
?? Ta foton på utedelen och sen se hur rören går in i huset, är dom kopplade direkt till rören för värmen. I bland är det en innedel i storlek som ett kylskåp som rören från VP går till och sedan ut till huset. Bara fota på ovh lägg in så det syns vad du har.
Jag hittade manual så här också. I mitt CTC elpatron står som spärr och i manualen tillåten, samt shunt fördröjd hade jag på 0 mim. Jag bytt mot 180 som står i manualen. Är det ok?? I diagnos där finns shunt motor det visar stäng?J jonaserik skrev:
Och också en sak till...J jonaserik skrev:
Det står på namnet ecoel och jag har ecoair på display?!
Det har inget med gångtiden på shuntmotor, det är har jag för mig minuter innan den går över å hämtar värmen från elpannedelenJ jonaserik skrev:
Om man tittar på bilden med shuntmotorn så verkar ju den stå öppen läge å då är det inte underligt att det är varmt på elementen. Frågan är om den är sönnder så den inte reglerar. Du kan nog tills vidare trycka i ratten på shuntmotorn å vrida den i stängt läge. Då ska rören bli kalla efter ett tag
Du kan ställa maneuellt på shuntmotorn foto med shuntenten, tag i vredet och dra ut det en bit. Då kopplas växelslådan ur och du kan vrida mer mot den blå markeringen. Sen får VP/dator tycka vad den vill, du bestämmer tempen i huset, kan bli lite svalt om den är för långt mot blå och tempen ute skjunker mycket.Pigi skrev:
Klicka här för att svara