Hej Experter,
Jag hjälper min kära mor att få någorlunda kontroll på huset efter att min käre far gått bort...hans som skötte all drift rörande huset.
Just nu har jag en fråga rörande en Komipanna CTC 451B som förser värmesystemet med värme (Tappvatten körs via en varmvattenberedare - det var/är en temporär lösning som tyvärr aldrig vart löst). Då vi just nu kör pannan på el-patroner skall det sk rökgasspjället stängas. De instruktioner jag har säger bara att den skall stängas men inte vilket läge som är stängt respektive öppet.... Min fråga blir således vad är stängt respektive vad är öppet?
Hjärtligt tack på förhand
Fredrik
Jag hjälper min kära mor att få någorlunda kontroll på huset efter att min käre far gått bort...hans som skötte all drift rörande huset.
Just nu har jag en fråga rörande en Komipanna CTC 451B som förser värmesystemet med värme (Tappvatten körs via en varmvattenberedare - det var/är en temporär lösning som tyvärr aldrig vart löst). Då vi just nu kör pannan på el-patroner skall det sk rökgasspjället stängas. De instruktioner jag har säger bara att den skall stängas men inte vilket läge som är stängt respektive öppet.... Min fråga blir således vad är stängt respektive vad är öppet?
Hjärtligt tack på förhand
Fredrik
Den står i stängt läge nu , men det kommer att dra igenom i alla fall , spjället är inte helt tätt , får inte vara det , så om ni inte ska elda något alls , täta till alla öppningar på pannan ( innanför luckorna ) med isolerskivor så det blir tätt ,
Kommer du åt att stoppa isolering inifrån pannan i rökgasutgången är det bäst , bara packa på
Kommer du åt att stoppa isolering inifrån pannan i rökgasutgången är det bäst , bara packa på
Hjärtligt Tack @rävlyan !
Vi har en pelletsbrännare men som inte kommer att användas: Tror den iofs har fungerat felfritt men det är en massa labb med pelletshantering, sotning osv. Det får helt enkelt bli eldrift tillvidare. Pannan står i ett trångt utrymme och montera ner plåtarna för att komma åt att täta spjället låter iofs som en bra ide men det verkar vara en hel del arbete för att få ner plåtarna för att täta. Vad tror du om att "lägga locket på" skorstenens utlopp för pannan? Skorstenen är för pannan utrustad med ett insatsrör. Är det dumt? Kondens?
Vidare fråga som du kanske har koll på.... Pannan har 2 el-patroner med en kontrollbox för individuell inställning av desamma. Har för mig att jag läst någonstans att de skall vara inställda med 7-10 graders skillnad för cirkulationen om jag minns rätt. Skall det vara så eller kan man ställa dessa på samma temeratur - spelar det någon roll?
Värmesystemet har en cirkulationspump som matar vatten genom shuntventilen för blandning men även ett grovt rör ovanpå pannan som vad jag förstår är någon form av självcirkulation (vet inte hur dessa samverkar och hur detta är ihopkopplat ute i huset....) Värmesystemet har ett öppet expansionkärl på vinden. På ovanvåningen är det grova rör som förefaller komma ner från taket - antar att detta är via expansionkärlet. Dessa grova rör är varmare på ovanvåningen och övergår till klenare dimension på nedervåningen som är lite svalare - antar att detta är självcirkulationsdelen. Sedan har huset en tillbyggnad och den har normalt dimensionerade rör för fram och återmatning av vatten till radiatorerna - antar att detta definitivt går via cirkulationspumpsdelen.
Med bakrund av ovanstående spelar det någon roll hur jag ställer in el-patronerna? Kan jag ställa dem på samma temperatur (shunt och reglage ä manuella)? Kan den vanliga shunten stå på högsta och sedan reglera värmen via kontrollboxen med reglagen där eller skall man shunta mha just shunten? Tilläggas bör att varmvattnet (tappvatten) kommer via en separat varmvattenberedare....
Ledsen för alla frågor men jag är blott en amatör i dessa samanhang.
Med Vänlig Hälsning
Fredrik
Vi har en pelletsbrännare men som inte kommer att användas: Tror den iofs har fungerat felfritt men det är en massa labb med pelletshantering, sotning osv. Det får helt enkelt bli eldrift tillvidare. Pannan står i ett trångt utrymme och montera ner plåtarna för att komma åt att täta spjället låter iofs som en bra ide men det verkar vara en hel del arbete för att få ner plåtarna för att täta. Vad tror du om att "lägga locket på" skorstenens utlopp för pannan? Skorstenen är för pannan utrustad med ett insatsrör. Är det dumt? Kondens?
Vidare fråga som du kanske har koll på.... Pannan har 2 el-patroner med en kontrollbox för individuell inställning av desamma. Har för mig att jag läst någonstans att de skall vara inställda med 7-10 graders skillnad för cirkulationen om jag minns rätt. Skall det vara så eller kan man ställa dessa på samma temeratur - spelar det någon roll?
Värmesystemet har en cirkulationspump som matar vatten genom shuntventilen för blandning men även ett grovt rör ovanpå pannan som vad jag förstår är någon form av självcirkulation (vet inte hur dessa samverkar och hur detta är ihopkopplat ute i huset....) Värmesystemet har ett öppet expansionkärl på vinden. På ovanvåningen är det grova rör som förefaller komma ner från taket - antar att detta är via expansionkärlet. Dessa grova rör är varmare på ovanvåningen och övergår till klenare dimension på nedervåningen som är lite svalare - antar att detta är självcirkulationsdelen. Sedan har huset en tillbyggnad och den har normalt dimensionerade rör för fram och återmatning av vatten till radiatorerna - antar att detta definitivt går via cirkulationspumpsdelen.
Med bakrund av ovanstående spelar det någon roll hur jag ställer in el-patronerna? Kan jag ställa dem på samma temperatur (shunt och reglage ä manuella)? Kan den vanliga shunten stå på högsta och sedan reglera värmen via kontrollboxen med reglagen där eller skall man shunta mha just shunten? Tilläggas bör att varmvattnet (tappvatten) kommer via en separat varmvattenberedare....
Ledsen för alla frågor men jag är blott en amatör i dessa samanhang.
Med Vänlig Hälsning
Fredrik
Redigerat:
Klicka här för att svara
