Nyligen köpt ett hus med en Cronspisen 201 (tror jag?). Det är en rektangulär kaklad modell där spjället sitter på sidan. Spjället är inte tänkt att rotera utan man skjuter spjället in och ut.

Hur som helst. Spjället har fastnat i vad jag tror är helöppet läge. Det är helt stumt och rör sig inte en millimeter, prövat att ta ett vedträ och slå lite på spjället men det tycks vara lönlöst. Sen vet jag inte hur mycket man vågar slå innan något går sönder. Testat att elda några gånger och det verkar vara fullt ös. Men jag tänker att det inte så bra att det står öppet på vintern med värmeförluster osv (även om det kanske inte är där man gör konkursen så att säga), men framförallt vill jag bara att spjället fungerar så att man kan elda ordentligt.

Något som jävlats med samma problematik och har några tips?

Jag har samma problem och har försökt rensa spåren i spjällets "ram".
Genom hålet bakom det runda mässingslocket stoppar jag in en bit tunn metallskena (tex. spikband) och skrapar i spåren.

Men jag behöver också hjälp, nu räcker inte detta. Mitt spjäll går snart inte att öppna.
Bättre med ett öppet spjäll så man kan elda.

Mitt har gått trögt någon gång men jag motionerar det genom att öppna och stänga några gånger.
Kanske kan en sotare komma och göra rent så det går att stänga sedan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.