2 274 läst ·
16 svar
2k läst
16 svar
Covid-19 och småglin... nervsammanbrottet är nära nu ;)
Sida 1 av 2
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
1 VAB-dag i år hittills. Ifjol vår var det betydligt mer men då hade troligen inte vanliga förkylningar klingat av lika mycket. Samt att yngsta är drygt tre nu så första årets dagisförkylningar som är värst bör vara avklarade. Äldsta verkar aldrig bli sjuk.
Men visst blir det besvärligt när minsta lilla snorighet + 48h frisk innebär VAB.
Men visst blir det besvärligt när minsta lilla snorighet + 48h frisk innebär VAB.
Inte alls lika mycket vab som innan pandemin, då förkylda barn är hemma istället för att sprida smittan.
Fast det tog halva förra våren att lära personalen att skilja på förkylning och ”symptom” från dammig gård, solljus rätt i ögonen och pollenallergi. Jag vet inte hur många gånger jag behövt förklara att nysningar inte är covidsypmtom. Nu ett år senare när det gått fram tycker jag det är lite softare än innan.
Fast det tog halva förra våren att lära personalen att skilja på förkylning och ”symptom” från dammig gård, solljus rätt i ögonen och pollenallergi. Jag vet inte hur många gånger jag behövt förklara att nysningar inte är covidsypmtom. Nu ett år senare när det gått fram tycker jag det är lite softare än innan.
Kan bara hålla med, har en 3åring som har allergi mot pollen, gräs, hund, katt och fisk. Innan vi fick det på papper så blev det väldigt mycket hämta mitt på dagen på förskolan för minsta lilla snörvel. Men faktiskt har vi haft mycket mindre VAB i år än tidigare och det beror nog på att folk faktiskt stannar hemma när deras barn är förkylda.Hep skrev:
Inte alls lika mycket vab som innan pandemin, då förkylda barn är hemma istället för att sprida smittan.
Genom att vi jobbar hemma och våra barn är 7 och 11 så kan man klara att ha barnen hemma fast man jobbar, man måste ju låta barnen få lite tid för läxor eller socialt - så kan bli en break i arbetsdagen med att lira lite playstation. Ibland får man ta ut VAB för det, ibland så tar man igen det med att jobba lite efter middagen. All tid man trodde man skulle vinna på att jobba hemma skulle jag säga till viss del äts upp av att frukost och middag äts tillsammans hela familjen och jag ibland jobbar en bit till efter middagen. Tidigare satt jag kvar på jobbet och åt middagen ensam efter de andra de dagar jag inte hämtade barn.
Man får ha en pragmatisk inställning, dela på VAB, se till att antal timmar man jobbat eller avstått jobb stämmer bra nog och att man inte råkar både ta ut från försäkringskassan och jobbet.
Så för de som jobbar hemma och med lite större barn så skulle jag tro många har mindre VAB och egna sjukdagar än tidigare. Var jag hemma och vabbade eller själv var sjuk så gjorde jag bara det jobbmässigt jag absolut var tvungen, nåt möte som inte kunde ställas in eller nåt mail jag måste besvara - ofta på obetald "övertid" då man inte får VABba och jobba samtidigt. Nu noterar jag helt enkelt hur många timmar jag arbetat när jag har sjuka barn hemma och tar det som jobb och resten som VAB.
För de som har barn i samma ålder men inte kan jobba hemma, jag antar att då VAB tiden när barnen egentligen är friska men inte får gå till skola/förskola kan nyttjas både till att vara med barnen, men att även föräldrar kan både fixa hemma och ta det lugnt. Ska man då ha dåligt samvete? Jag tänker att vi ju håller barnen hemma för att minska smitta, så egentligen tycker jag inte man ska ha det. Passa på och njut av tiden ni får att vara hemma med barn trots de bara har symptom. Olika arbeten har olika förutsättningar. Arbetsgivare får lov att anpassa sig till den verklighet vi lever i nu.
Man får ha en pragmatisk inställning, dela på VAB, se till att antal timmar man jobbat eller avstått jobb stämmer bra nog och att man inte råkar både ta ut från försäkringskassan och jobbet.
Så för de som jobbar hemma och med lite större barn så skulle jag tro många har mindre VAB och egna sjukdagar än tidigare. Var jag hemma och vabbade eller själv var sjuk så gjorde jag bara det jobbmässigt jag absolut var tvungen, nåt möte som inte kunde ställas in eller nåt mail jag måste besvara - ofta på obetald "övertid" då man inte får VABba och jobba samtidigt. Nu noterar jag helt enkelt hur många timmar jag arbetat när jag har sjuka barn hemma och tar det som jobb och resten som VAB.
För de som har barn i samma ålder men inte kan jobba hemma, jag antar att då VAB tiden när barnen egentligen är friska men inte får gå till skola/förskola kan nyttjas både till att vara med barnen, men att även föräldrar kan både fixa hemma och ta det lugnt. Ska man då ha dåligt samvete? Jag tänker att vi ju håller barnen hemma för att minska smitta, så egentligen tycker jag inte man ska ha det. Passa på och njut av tiden ni får att vara hemma med barn trots de bara har symptom. Olika arbeten har olika förutsättningar. Arbetsgivare får lov att anpassa sig till den verklighet vi lever i nu.
Nu är dottern för gammal att VABba med, men hon har varit sjuk tre gånger under hösten, vilket är ungefär normalt för henne. Varje gång med symptom som KUNDE vara Covid, så vi har fått prova på allt från att få hem test med taxi till att åka på drive-in-test. Inte en enda gång har resultatet varit positivt; vanlig förkylning/influensa varje gång. Om nu inte testerna visade fel förstås.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Vi har karantän här för att yngsta har testats positiv för Covid. En vecka på onsdag hemma med kidsen. Inte är det kul inte.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Mina ungar är 7 och 9. Jag har slutat vabba och jobbar hemifrån istället. På gott och ont men jag skulle bryta ihop om det inte gick.
Haha. Alla har olika problem i pandemin. Själv känner jag större sympati för unga, t.ex. studenter, som får kroglivet förstört än medelålders småbarnsföräldrar. Du har ju tack och lov hela livet på dig att käka gourmetkäk och sippa årgångsvin.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
De har ju ändå inte råd äta ute!N nybyggarn3 skrev:
Jag kan tycka att det är vettigt att vara lite försiktiga nu när kurvan pekar spikrakt uppåt, för att säkerställa att inte vården blir överbelastad. Är ju ändå en viss beläggning nu. Däremot förväntar jag mig att restriktionerna lättar snabbt när smittan vänder ner, om inte iva är knökfullt.AndersMalmgren skrev: