2 361 426 läst ·
32 467 svar
2361k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Anna_H skrev:
inte så stor skillnad alltså 30 resp 20 % dödlighet i gruppen.D djac skrev:Haha, du menar att de som kommer in på svenska äldreboende är pigga, har ett häftigt liv fullt av glädje, med mycket spring i benen och allmän livslust? Ovanpå detta kan de se fram emot minst 7 härliga och glada år!
Då ser det väldigt annorlunda ut på äldreboendena där du bor, här är det snarare motsatsen till allt ovan.
Givetsvis smitta många andra 80 åringar som inte bor på ”särskilt” boende så förlorade levnadsår uppgår i åratal per person och inte veckor.
useless skrev:
Det fungerar inte så med medelivslängd. För den som redan hunnit bli 80 år är medellivslängden mycket större än snittet för befolkningen.
Tänk så här. Vilken medelivslängd har alla som fyllt 90 år idag? Jag kan inte svaret utantill men den blir ju garanterat större är 85 år. Eller hur?
Min siffra för 80-åringar kommer ur minnet från en artikel i DN av en geriatrikprofessor som skrev 7 år. Hittar inget nu vid googling med hittar du så dela gärna
För en 80 åring är det 89 år.Ulltand skrev:
Det fungerar inte så med medelivslängd. För den som redan hunnit bli 80 år är medellivslängden mycket större än snittet för befolkningen.
Tänk så här. Vilken medelivslängd har alla som fyllt 90 år idag? Jag kan inte svaret utantill men den blir ju garanterat större är 85 år. Eller hur?
Min siffra för 80-åringar kommer ur minnet från en artikel i DN av en geriatrikprofessor som skrev 7 år. Hittar inget nu vid googling med hittar du så dela gärna
Du pratar om återstående livslängd. För en person precis flyttat in på särskilt boende är den i snitt 9 månader. Det betyder inte att alla 80-åringar som flyttar in där automatiskt dör efter några veckor. Men många gör det. Det ser dock i besökarens ögon ut som om de flesta bor där länge. Det beror ju på att när någon dör kommer det genast en ny, dem hinner man inte lägga märke till. Men på 5 år kan det hinna på 8-10 stycken gamla i grannrummet.Ulltand skrev:
Det fungerar inte så med medelivslängd. För den som redan hunnit bli 80 år är medellivslängden mycket större än snittet För befolkningen.
Det är det också, hög omsättning.E erkka skrev:
Det här hamnade rätt långt från det som startade diskussionen, i inlägget handlade det om gamla som är så pass dåliga, oftast i demenssjukdom, att de till sist får en plats på ett hem. Orsaken till deras korta kvarvarande tid kommer sannolikt i första hand av att de är sjuka (och gamla) än att de dör av aktiv vanvård. Så även med den allra bästa omvårdnadsinsatsen så har de inte långt kvar tyvärr.P Pin skrev:
Då är det intressant att veta om professorn skrev att en 80-åring (obs inte 80+-åring) i genomsnitt lever 7 år till eller om han skrev att 80+-åring på demensboende/äldreboende i snitt lever 7 år till.Ulltand skrev:
Anna_H skrev:
Du pratar om återstående livslängd. För en person precis flyttat in på särskilt boende är den i snitt 9 månader. Det betyder inte att alla 80-åringar som flyttar in där automatiskt dör efter några veckor. Men många gör det. Det ser dock i besökarens ögon ut som om de flesta bor där länge. Det beror ju på att när någon dör kommer det genast en ny, dem hinner man inte lägga märke till. Men på 5 år kan det hinna på 8-10 stycken gamla i grannrummet.
Ja visst gör jag det.Anna_H skrev:
Du pratar om återstående livslängd. För en person precis flyttat in på särskilt boende är den i snitt 9 månader. Det betyder inte att alla 80-åringar som flyttar in där automatiskt dör efter några veckor. Men många gör det. Det ser dock i besökarens ögon ut som om de flesta bor där länge. Det beror ju på att när någon dör kommer det genast en ny, dem hinner man inte lägga märke till. Men på 5 år kan det hinna på 8-10 stycken gamla i grannrummet.
Här talar vi om alla 80-åringar som avlider och inte enbar gruppen som har särskillt boende.
Jag lutar åt att kan vara just 7 år utifrån DN-arikeln. Ska se om jag kan hitta den.
Men säkert så är det flera år och naturligtvis inte veckor eller månader. Och så dör det dessutom en hel del 70-åringar och 60 åringar som vi inte ens har berört.
Ännu en gång: De som flyttar in på särskilt boende lever i genomsnitt 9 månader till. Era siffror handlar om alla 80-åringar i hela landet. mina siffror handlar om den som flyttar in på boende, oavsett ålder. Mamma är 80, har bott i 3 år. Svärmor var 93, hann bo i 3 veckor.P Pin skrev:
Och jag tänker att när man pratar om "smitta på äldreboenden" så det de som just bor på äldreboenden det talas om och inte alla som "kunde ha bott på äldreboenden"?Anna_H skrev:
Alla dör någon gång? Jag förstår inte den här diskussionen. Är din tanke att vi ska stoppa alla sorters dödsfall?Ulltand skrev:
Dödligheten måste upp i 100%. Vilken dödsorsak accepterar du, och vid vilken ålder?
Hur stora insatser ska göras om någon visar tendenser att dö tidigare, eller av något annat?
Den där Yngve verkar gilla att hitta extrema ståndpunkter. En bekant som haft med honom att göra sa. ”Han har sina poänger ibland.” men till stor del tycks han överdriva rätt ofta.harry73 skrev:
Det här är tex en fullständigt irrelevant siffra.
Är helt med dig, de som bor på äldreboende är en speciell grupp som skiljer sig från åldringar i allmänhet. Hade de inte varit mycket sjukare än snittet hade de inte bort där öht.Anna_H skrev: