Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Mikael_L
optimum optimum skrev:
Väldigt få som verkar tro på en framtid med vaccin.
Varje som presenterar något som kan ses som positivt med vaccin hackas omgående ned.
Hur är folk funtade?
Det kan vara så att många är mycket tveksamma till att vaccin kommer så fort som vaccintillverkarna själva vill ge sken av, och därför tycker det är ganska riskabelt att satsa hela potten på det.

• Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
tompax
D djac skrev:
Inte enligt tillgänglig statistik, men kan såklart finnas enstaka undantag
Haha, VA? Vad exakt säger den statistiken då menar du? Nu blir jag väldigt nyfiken.
Säger den några veckor, eller några månader, så menar jag att du kan arkivera den statistiken i soptunnan med omedelbar verkan :D
Vad för äldreboenden pratar du om? Typ något speciellt som är avsett för patienter i livets slutskede eller? För i så fall så är det ju inga konstigheter, då är det ganska kort vistelsetid i snitt per patient. Men helt vanliga äldreboenden, där är det betydligt längre än så. Vissa bor som sagt i många år på det sättet.

tompax
Jag kanske också bör förtydliga att jag nu egentligen pratar om "normala förhållanden" när det finns äldreboendeplatser tillgängliga. Inte som idag då det på sina håll är långa köer. För det har väl egentligen bara försämrats de senaste åren, dvs. tillgången på antal boendeplatser i relativitet till behovet?
Och i ett sådant läge så får de ju så klart betydligt kortare tid på boendet än annars. Vissa hinner t.o.m dö innan de kommer in, och sådant vänder ju helt upp och ner på statistiken.

optimum
tusenett skrev:
Hur kom du fram till att bara för att folk inte tror att ett vaccin kommer snabbt så vill dessa att 10.000-100.000 ska avlida?
Läste du inte texten

"Tror inte..."

Man kan tro precis vad som helst.

optimum
P Pin skrev:
Att inte tro att någon kan räkna en andra eller tredjegradsekvation är i min mening mycket mer negativt tänkande än att inte tro på ett vaccin inom tex närmsta 12 månaderna

Detta är grundskolematenatik, det är en fysikalisk omöjlighet att vi alla trängdes på bakersta bänkraden på högstadiet.

Matematik och statistik hjälper oss förstå när vi kan uppnå flockimmunitet och hur många som insjuknar och hur många av dessa som tillfrisknar och hur många som dör.
Precis så.
Nej troligen kan Leif inte räkna mer än grundskolans matte eftersom han satt upp så enkla ekvationer och utan grund till verkligheten. Han är säkert kunnig inom mycket men knappast matte.

Jag själv hoppas verkligen vi snart får vaccin som kan återställa livet för oss på jorden.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
P
tompax tompax skrev:
Jag kanske också bör förtydliga att jag nu egentligen pratar om "normala förhållanden" när det finns äldreboendeplatser tillgängliga. Inte som idag då det på sina håll är långa köer. För det har väl egentligen bara försämrats de senaste åren, dvs. tillgången på antal boendeplatser i relativitet till behovet?
Och i ett sådant läge så får de ju så klart betydligt kortare tid på boendet än annars. Vissa hinner t.o.m dö innan de kommer in, och sådant vänder ju helt upp och ner på statistiken.

Jag vet att redan 96 var det lång lång kö till äldreboenden i vår kommun och det var Inte för alla att få plats. Kunde du bo hemma skulle du bo hemma. Detta vet jag.

Jag tror att du varit förskonad från att behöva hjälpa till att få in personer där för då skulle du vetat att det inte är så lätt! Ps nu skrev jag TROR för jag vet inte! :thinking:

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
optimum optimum skrev:
Läste du inte texten

"Tror inte..."

Man kan tro precis vad som helst.
Ja, det visade du med all önskvärd tydlighet i så fall.

• Gilla
  • Haha
optimum och 2 till
  • Laddar…
D
T tobbbias skrev:
Om vi kommer ner till noll i "överdödlighet", är vi klara då eller ska vi komma ned lägre? Hade ju varit vackert om vi kom ned till noll i dödlighet. Jag frågar åt en vän.
Trångt om ingen dör?

D
tompax tompax skrev:
Haha, VA? Vad exakt säger den statistiken då menar du? Nu blir jag väldigt nyfiken.
Säger den några veckor, eller några månader, så menar jag att du kan arkivera den statistiken i soptunnan med omedelbar verkan :D
Vad för äldreboenden pratar du om? Typ något speciellt som är avsett för patienter i livets slutskede eller? För i så fall så är det ju inga konstigheter, då är det ganska kort vistelsetid i snitt per patient. Men helt vanliga äldreboenden, där är det betydligt längre än så. Vissa bor som sagt i många år på det sättet.
Oj vad tjatigt, du har inte testat google själv? Finns hur mycket som helst info men klicka här https://www.st.nu/artikel/aldre-dor-allt-snabbare-pa-aldreboende

Redigerat:
MultiMan
LO-tidning tycker till: https://www.aftonbladet.se/debatt/a/aw6k1O/malet-tona-ner-doden-pa-vara-aldreboenden

Socialstyrelsens tolkning är som fan läser bibeln och i ett infekterat läge där döden på äldreboendena så tydligt kopplas till nedskärningar och dåliga arbetsvillkor fungerar Socialstyrelsens utspel som ett politiskt ställningstagande, baserat på förvrängd statistik.

Rätt fakta är att strategin med social distansering i samhället enligt Folkhälsomyndigheten kraftigt har minskat den vanliga influensans spridning. Antalet döda i vanlig influensa på våra äldreboenden har alltså minskat drastiskt.

Covid-19 har trots det tagit sig in i mycket hög grad på våra äldreboenden. Den kraftiga minskning som den minskade spridningen av den vanliga influensan borde ha resulterat i har därmed vänts till en ökning med 1000 döda på våra äldreboenden.

Att säga att vi därmed har lyckats stoppa covid-19 från att ta sig in på äldreboendena är alltså totalt fel.

MultiMan
https://www.breakit.se/artikel/2496...tt-kvitto-pa-att-vi-spelar-i-hogstadivisionen

Nu kan ABC Labs göra så kallade antikroppstester, men nu väntar man inte på att på att politikerna ska lösa frågan.

Istället har man byggt om delar av sina lokaler i centrala Stockholm till provtagningslokaler.

”Vi vill visa att det här är möjligt och bidra till att skala upp testverksamheten i Sverige. Kan vi göra det så kan alla göra det”, säger Erik Engellau-Nilsson.

Provtagningen görs i samarbete med vårdgivaren Ally som tar proverna, sen gör ABC Labs analyserna, och Ally presenterar resultatet i sin app. De som ingår i någon av de grupper som prioriteras av Folkhälsomyndigheten får betala 800 kronor, övriga kommer att få betala 1.200 kronor.

• Gilla
1
  • Laddar…
D
MultiMan MultiMan skrev:
LO-tidning tycker till: [länk]

Socialstyrelsens tolkning är som fan läser bibeln och i ett infekterat läge där döden på äldreboendena så tydligt kopplas till nedskärningar och dåliga arbetsvillkor fungerar Socialstyrelsens utspel som ett politiskt ställningstagande, baserat på förvrängd statistik.

Rätt fakta är att strategin med social distansering i samhället enligt Folkhälsomyndigheten kraftigt har minskat den vanliga influensans spridning. Antalet döda i vanlig influensa på våra äldreboenden har alltså minskat drastiskt.

Covid-19 har trots det tagit sig in i mycket hög grad på våra äldreboenden. Den kraftiga minskning som den minskade spridningen av den vanliga influensan borde ha resulterat i har därmed vänts till en ökning med 1000 döda på våra äldreboenden.

Att säga att vi därmed har lyckats stoppa covid-19 från att ta sig in på äldreboendena är alltså totalt fel.
Vad är poängen, att idag skriva en insändare där man påpekar att vi fått in Covid på äldreboendena är ju som att skriva en om att man just blivit övertygad om att jorden är rund? Att vi fått Covid på äldreboenden är väl det huvudsakliga samtalsämnet överallt och inte minst på de dagliga pressträffarna?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
MultiMan MultiMan skrev:
Antagligen för att reta upp dig. Det verkar ju ha fungerat!
Nej verkligen inte, men märkligt är det iaf. Med viss egen erfarenhet så kan man misstänka att han skrev den när det var en nyhet, sen har den passerat så många PR-konsulter att när den väl kom ut var den passé.

MultiMan
D djac skrev:
Vad är poängen, att idag skriva en insändare där man påpekar att vi fått in Covid på äldreboendena är ju som att skriva en om att man just blivit övertygad om att jorden är rund? Att vi fått Covid på äldreboenden är väl det huvudsakliga samtalsämnet överallt och inte minst på de dagliga pressträffarna?
Jag förstår att det är obegripligt för dig och har troligen lett till partiell läsblindhet, men artikeln innehåller kritik mot hur frågan är skött. Det är nog huvudanledningen.

MultiMan
D djac skrev:
Nej verkligen inte, men märkligt är det iaf. Med viss egen erfarenhet så kan man misstänka att han skrev den när det var en nyhet, sen har den passerat så många PR-konsulter att när den väl kom ut var den passé.
Uppenbart har du inte läst artikeln utan skjuter bara från höften så fort någon kritik kan skönjas, likt många andra i tråden.

På måndagens presskonferens om coronaviruset upprepade Socialstyrelsen sin nya statistik som sägs som sägs visa att Sverige visst har klarat av att skydda våra äldre.

Som belägg angav Thomas Lindén, avdelningschef på Socialstyrelsen, att det 2019 dog runt 10 000 personer på våra äldreboenden under vårmånaderna. 2020 dog runt 11 000, alltså inte så många fler (om man nu inte tycker att tusen fler döda är så mycket).

Slutsatsen, enligt Socialstyrelsen, är att vi lyckats stoppa smittspridningen på våra

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.