Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
E Edgarsven skrev:
Är HIV ett virus? För det går ju inte fixa vaccin till.
HIV är ett virus (som du säkert vet), ett virus av en annan typ än Covid-19 förvisso, men ändock. Det jag och många försöker säga är att vi vet väldigt lite om Covid-19 idag (även om vi vet mer än för några månader sen). Vi känner dock till liknande virus och då tycker iallafall jag att det är bättre att undersöka likheterna och dra lärdomar av vad man funnit om dessa än att börja helt från noll. Både när man ska hitta bästa strategi och när man ska hitta ett vaccin.

Vad gäller vaccin mot HIV så är det inget vi kan ordna idag, men kanske om 10 år eller 50, vem vet?
Förhoppningsvis kan vi får fram ett bra vaccin mot Covid-19 snabbt, men säkert är det ju inte och då är frågan hur man ska agera tills vaccinet finns. En väg som många förespråkar är att stänga ner hela samhället, skolor, arbetsplatser, kollektivtrafik etc. Om det dröjer 10 år innan vi fått fram ett vaccin då? Ska vi då skicka 16-åringarna till förskoleklass?

• Gilla
Mikael_L och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
L Lars48 skrev:
Bra, tack för svaret.
Jag tycker det är konstigt att Corona sjuka äldre patienter som ska få palliativ vård får inte syrgas när de har problem med syresättning på grund av sjukdomen. De kvävs ju om de inte får syrgas.
Gäller det äldre som just får vård för att de inte syresätter sig eller de som dör innan det stadiet för att kroppen inte klarar av de första dagarna med en svår infektion?

BirgitS
L Lars48 skrev:
Svara på frågan då om du är så fylld av kunskap. Det kan inte vara så svårt för dig.
Är det pga det organiska materialet som ett skelett kan synas på röntgen bilder?
Det är exakt det som BirgitS har skrivit.
[länk]
Man kan se muskelvävnad på röntgen. Anser du att det finns oorganiskt material i det också?

• Gilla
patst577
  • Laddar…
T
L Lars48 skrev:
Svara på frågan då om du är så fylld av kunskap. Det kan inte vara så svårt för dig.
Är det pga det organiska materialet som ett skelett kan synas på röntgen bilder?
[länk]
Menar du att du fortfarande inte förstått hur röntgenstrålning fungerar?

• Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Sverige har färre avlidna än många andra länder som har infört väldigt hårda åtgärder så hårda åtgärder innebär inte automatiskt att färre dör.
Nu gissar du igen och försöker skapa bevis som inte finns.
Vi vet inte hur många det hade varit som avlidit i de länderna du syftar på och samtidigt haft ett så öppet samhälle som Sverige. Kanske många gånger fler.

Du vet inte och ingen annan vet det heller.
Killgissning..

• Gilla
Lars48
  • Laddar…
R
L Lars48 skrev:
[länk]
Jag är ingen röntgenexpert och uttalade mig inte heller i ämnet. För andra gången, jag rättade bara ditt felaktiga påstående att skelett inte bestod av organiskt material.

Men en snabb sökning verkar ha gjort mig kunnigare än dig så jag kan ändå svara: Röntgen bryr sig inte om materialet är organiskt eller inte. Det handlar om hur mycket den joniserande strålningen bromsas upp av de material den passerar.

Läs själv vetja: https://sv.wikipedia.org/wiki/Röntgenundersökning

• Gilla
50procent och 4 till
  • Laddar…
tompax
BirgitS BirgitS skrev:
Det underlättar en diskussion om man särskiljer strategi (vägen mot målet) och själva målet.
Jag tror dock de flesta förstår vad någon menar med både mål och strategi i detta specifika fall.

Jag personligen vill påstå att det är en strategi från FHM's håll, och inte bara ett mål.

Det ultimata målet torde trots allt vara att så få som möjligt skall avlida eller få bestående men, till så liten ekonomisk belastning som möjligt. För att nå det målet, så krävs strategin att uppnå flockimmunitet.

Det blir ju lite av en lek med ord och det kan tyckas vara lite onödigt att i en massa inlägg hänga upp sig på den detaljen, när alla förmodligen och egentligen förstår vad den andra menar.

• Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
sunnis
R RoAd skrev:
[länk]

Man tycker att självbevarelsedriften borde få dig att snabbsöka innan du vräker ur dig saker, men icke då.
BirgitS BirgitS skrev:
Och en länk: #4109
Naturligtvis ska man läsa svaren på det också som inlägg #4113 och några efter det också där det framgår att det inte finns några som helst fakta bakom gissningen om kisel utan det bara beror på att Lars48 inte kan tolka röntgenbilder.
Det är någon form av världsrekord i Dunning-Kruger effekten och Tegnell Derangement syndrome. Lars48 är en sån enastående citatmaskin på det här området. Ändå intressant hur han hittar all information. Bra fiskat bland alla tusentals Asiatiska nyheter om ämnet.

Sen var ju det där med Australien också...

• Gilla
  • Haha
Pin och 3 till
  • Laddar…
Han är inte den första som blandat ihop Österrike och Australien. Men det faktum att han inte kan ta till sig information är fascinerande.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
optimum optimum skrev:
Vi vet inte hur många det hade varit som avlidit i de länderna du syftar på och samtidigt haft ett så öppet samhälle som Sverige. Kanske många gånger fler.
Naturligtvis och därför har jag inte skrivit något om det heller. Utan bara att mängden restriktioner inte har ett direkt samband med dödligheten utan mycket annat spelar roll.
Varför håller du ofta på och försöker få det till att jag har skrivit något annan än det jag har skrivit?

Det handlade ju om Sverige hade några restriktioner eller inte eftersom Lars48 ansåg att meningen:
"This idea that, 'well, maybe countries who had lax measures and haven't done anything"
syftade på Sverige och så mitt svar handlade om jag tyckte det var fel eftersom vi har restriktioner och alltså har gjort något.
Eller håller du med Lars48 om att vi inte har gjort något? :thinking:

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 2 till
  • Laddar…
optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Naturligtvis och därför har jag inte skrivit något om det heller. Utan bara att mängden restriktioner inte har ett direkt samband med dödligheten utan mycket annat spelar roll.
Varför håller du ofta på och försöker få det till att jag har skrivit något annan än det jag har skrivit?

Det handlade ju om Sverige hade några restriktioner eller inte eftersom Lars48 ansåg att meningen:
"This idea that, 'well, maybe countries who had lax measures and haven't done anything"
syftade på Sverige och så mitt svar handlade om jag tyckte det var fel eftersom vi har restriktioner och alltså har gjort något.
Eller håller du med Lars48 om att vi inte har gjort något? :thinking:
Du skapar sanningar som inte finns.
Om du gissar så bör man lägga till orden "min teori" eller "jag tror" osv. Men det gör du inte här utan ett påstående som ska vidimera svenska modellen. Killgissning.

BirgitS
optimum optimum skrev:
Du skapar sanningar som inte finns.
Om du gissar så bör man lägga till orden "min teori" eller "jag tror" osv. Men det gör du inte här utan ett påstående som ska vidimera svenska modellen. Killgissning.
Vad är det för sanning som du anser att jag har fabricerat?

optimum
BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det för sanning som du anser att jag har fabricerat?
Läs det inlägg jag citerade.

MultiMan
L Lars48 skrev:
Sen när skelett blev gjord av organisk material :crysmile:

BirgitS skrev:Skelett syns väldigt bra på röntgen och det är också organisk vävnad så glöm att det skulle vara något oorganisk.
[länk]
Hela kvinnan skapades ju av en bit revben från Adam, så det måste man nog anse var rätt organiskt:

Då lät HERREN Gud en tung sömn falla på mannen, och när han hade somnat, tog han ut ett av hans revben och fyllde dess plats med kött. 22 Och HERREN Gud byggde en kvinna av revbenet som han hade tagit av mannen, och förde henne fram till mannen. 23 Då sade mannen: »Ja, denna är nu ben av mina ben och kött av mitt kött. Hon skall heta maninna, ty av man är hon tagen.»…

https://sv.bibelsite.com/swe/genesis/2.htm

• Haha
  • Gilla
Violina och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan se muskelvävnad på röntgen. Anser du att det finns oorganiskt material i det också?
Jag bara undrar hur i hela fridens namn kan skelett synas på en röntgen bild med hjälp av sina organiska vävnader ?!!!
Häpnadsväckande är den teorin oxå.

• Haha
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.