Status
Inte öppen för fler kommentarer.
pacman42 pacman42 skrev:
Jag tror inte de 22 valde avsiktligt, de hade bara oturen att de dagar som de valde (de senaste när de skrev) råkade vara de där FHM rapporterade ikapp. Jag tror inte de är så korkade nämligen.
Rapporterade ikapp? Så det VAR alltså felaktiga data?

harry73
pacman42 pacman42 skrev:
De hade faktiskt inte fel men ertappades med att välja dagar som gynnade deras sakfråga
Och det tycker jag är väldigt allvarligt.
Att dra tillbaka preliminära testresultat när det visar sig att underlaget inte var bra, är helt korrekt, även om det var lite onödigt att FHM igår kom med allt för många glädjekalkyler baserat på det preliminära resultatet.

• Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Rapporterade ikapp? Så det VAR alltså felaktiga data?
Nja, vid dessa datum så rapporterade inte FHM dödsfallen på rätt dag. De började med detta efter de datumen.

harry73
Skåne har fortfarande en exponentiell ökning av dödsfall. I nuläget har man en fördubbling per 8 dagar och det har varit så de senaste 3-4 veckor.

pacman42 pacman42 skrev:
Nja, vid dessa datum så rapporterade inte FHM dödsfallen på rätt dag. De började med detta efter de datumen.
Antal rapporterade dödsfall en viss dag är inte detsamma som antalet faktiska dödsfall en viss dag. När forskarna påstod att siffrorna avsåg antalet döda dessa dagar hade det alltså fel, som jag sa från början.

F f91jsw skrev:
Antal rapporterade dödsfall en viss dag är inte detsamma som antalet faktiska dödsfall en viss dag. När forskarna påstod att siffrorna avsåg antalet döda dessa dagar hade det alltså fel, som jag sa från början.
Ja, men FHM rapporterade inte dödsfallen på rätt dagar då. Den rapporteringen kom igång efter dessa dagarna.

harry73 harry73 skrev:
Skåne har fortfarande en exponentiell ökning av dödsfall. I nuläget har man en fördubbling per 8 dagar och det har varit så de senaste 3-4 veckor.
Det är för få fall för att man ska kunna säga något om det. Kurvan kan lika gärna ha varit linjär de senaste två veckorna.

pacman42 pacman42 skrev:
Ja, men FHM rapporterade inte dödsfallen på rätt dagar då. Den rapporteringen kom igång efter dessa dagarna.
Och just precis det ska 22 professorer och höga forskare veta. Alltså hade de fel i sitt påstående.

• Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
harry73
En översikt från holland som undersökte vilka ålders kategorier smittar (infector) smittar ålderskategorier.
Det visar sig att de flesta smittotillfällen sker i samma ålderskategori.
Diagram som visar smittspridning av COVID-19 mellan olika ålderskategorier, med en koncentration av fall inom samma åldersgrupper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
VG har samma sak. Tittar man på c19.se där man kan välja logaritmisk skala så är det väldigt tydligt. I VG är det dock 6 dagar som gäller för fördubblingen på dödsfallen och 14 dagar för antalet på sjukhus. Hög dödsfallsrapportering de två senaste dagarna, troligtvis pga kapprapportering.

Edit: Tittar man på VGs egen rapportering så är det uppenbart att det var kapprapportering:
- https://www.vgregion.se/aktuellt/nyhetslista/regional-lagesrapport-covid-19/

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Efter dagens rapport tyckte jag det kunde vara dags att återigen se huruvida kurvan fortfarande flyttas med så att datumet för "peaken" ändras hela tiden. Men njae, det är fortfarande 8 april som är toppen:
Stapeldiagram som visar daglig rapportering kontra fastslaget dödsdatum med topp på 8 april.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men 15-16 april är goda kandidater att gå om på sikt, när de fastställda datumen trillat in färdigt. Vi får titta in igen om en vecka.

• Gilla
JSten och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
En översikt från holland som undersökte vilka ålders kategorier smittar (infector) smittar ålderskategorier.
Det visar sig att de flesta smittotillfällen sker i samma ålderskategori.
[bild]
Inte så oväntat. Där har man huvuddelen av sina kontakter. Du ser också tydligt att en stor del av "korssmittan" mellan åldersgrupper sker inom olika familjer (genom att folk i närmare ålder inte smitta lika mycket som de som är 20-30 år bort).

B b8q skrev:
Efter dagens rapport tyckte jag det kunde vara dags att återigen se huruvida kurvan fortfarande flyttas med så att datumet för "peaken" ändras hela tiden. Men njae, det är fortfarande 8 april som är toppen:
[bild]

Men 15-16 april är goda kandidater att gå om på sikt, när de fastställda datumen trillat in färdigt. Vi får titta in igen om en vecka.
Ja, när man började påstå att det bara var eftersläpning och att det skulle fortsätta att följa med var det väl bara 2-3 dagar det släpade efter. Och sedan fastnade peaken på 8:e april.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.