Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så här tystnade Stockholm när farsoten kom. Siffror på var folk befinner sig från Telias mobilnät:

[länk]
Runt Östermalmshallen är det business as usual...

• Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Runt Östermalmshallen är det business as usual...
Har dock varit vissa svårigheter med ålleveranserna.

• Haha
b8q och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad som också har hänt är att mängden trafik i mobilnäten har ökat kraftigt. Har en källa på det som jag tyvärr inte kan namnge (kommer från ett företag i branschen och hen fick troligtvis inte berätta detta för mig), men hen är mycket trovärdig.
Ja, folk måste hänga med alla självutnämnda experter på forum och sociala medier.

No pun intended.

• Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, folk måste hänga med alla självutnämnda experter på forum och sociala medier.

No pun intended.
Eller så arbetar många hemifrån och använder jobbets mobilabonnemang till detta...
:thinking:
...men det kan vara som du säger också...

• Gilla
useless
  • Laddar…
Färska siffror från Italien:
9 134 människor har avlidit efter att ha insjuknat i viruset och statistiken bygger på 6 801 av dessa.

Bland de 6 801 döda var...
... medelåldern 78 år.

... 29,6 procent kvinnor.

Skärmdump av statistik över COVID-19 dödsfall efter ålder och tidigare sjukdomar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Det här viruset är smart. Det vill ha friska kvinnor och unga män för att fortplanta sig. Det behöver människan i alla fall. Om man se ljuset i tunneln.

• Haha
Anna_H
  • Laddar…
Italiens siffror stämmer ganska väl med tidigare rapporter. Bra att antalet döda utanför riskgrupperna inte verkar öka i takt med att sjukvården blir överbelastad.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
En intressant bieffekt av Corona är att affärer som inte ligger i centrum eller i köpcenter har fått tillbaka en del kunder och har fått ökad omsättning när andras omsättning sjunker. Jag känner till två butiker som fått denna effekt i staden där jag bor.

Folk väljer också butiker där de kan gå in genom dörren direkt från bilen...

MultiMan
Silver78 Silver78 skrev:
Men vad är mindre vanliga symptom?
En person dog igår kväll. Under 35 år med Covid 19 som rekommenderats vård hemma. Från lite hostig till akuta andningsbesvär på kort tid. Hjärtat stannade i ambulansen på väg in. Inga underliggande sjukdomar utan någon som vanligtvis tränade fem dagar i veckan. Jag har helt ändrat uppfattning om detta virus de senaste dagarna då mer skit har hänt i min omgivning. Min arbetskollega 47 år ligger numera i respirator också från milda symptom till mer akuta. De som blir svårt sjuka blir det oavsett ålder. Den enda skillnaden är att fler äldre dör pga sämre odds. Det här är mycket allvarligt.
Jag postade bl a en video för en månad sedan, av en läkare med tillgång till journaler där detta med hjärtpåverkan med Covid-19 beskrivs, men tyvärr blev jag och andra som inte tog det med en klackspark påhoppade så det drunknade säkert på grund av det. Absolut inget nytt iaf utan känt sedan tidigare.

Läkaren som agerande visselblåsare i Kina och avslöjade virusets härjningar dog själv av det, 34 år gammal. en 37-årig brittisk diplomat dog nyligen också. Blott två exempel. Det är dock fortfarande absolut farligast för äldre och multisjuka.

• Gilla
erkka och 2 till
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Det här viruset är smart. Det vill ha friska kvinnor och unga män för att fortplanta sig. Det behöver människan i alla fall. Om man se ljuset i tunneln.
Hur drar du den slutsatsen utifrån ditt tidigare inlägg? :thinking:

Jag börjar bli lite trött på ditt trollande...

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
useless useless skrev:
Italiens siffror stämmer ganska väl med tidigare rapporter. Bra att antalet döda utanför riskgrupperna inte verkar öka i takt med att sjukvården blir överbelastad.
Det beror ju på att triagen prioriterar på det sättet. Har man underliggande sjukdom så är chansen till vård mindre.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
B b8q skrev:
Jag tog reda på att c19.se hämtar data från SIR (Svenska intensivvårdsregistret), så jag gick till källan:
[bild]
Som du ser är de där 117 fallen ackumulerat för hela perioden 1/1-27/3. Kan du vänligen sluta så en massa onödig oro snart, och lita på läkarna och smittskyddsexperterna istället för att leta efter det mest skrämmande du kan hitta bara för att driva din tes att myndigheterna mörkar faran?
Jag har inte kollat upp din källa men litar på den. Om jag skriver nåt som visar sig vara felaktigt då blir jag bara glad om någon rättar till det. Alla kan göra fel, inklusive Tegnell.
Det finns ingen som är allvetare.
Jag gör inte det med flit iaf, det är säkert,

Claes Sörmland
Eftersom att tråden ständigt halkar in på kvantitativa siffror och spekulation gällande vilken andel av populationen som infekteras, får symptom, behöver sjukhusvård/intensivvård och dör så borde vi nog titta på en likartat land den en mycket större del av populationen testas.

Island har tagit hjälp av deCODE genetics analyskapacitet har därmed god testkapacitet per capita. Kan vara värt att följa:

https://www.covid.is/data

Nu har de på kort tid testat 13 613 personer eller 3,7% av populationen (totalt invånarantal 364 260 personer). 2,4 ‰ av populationen har alltså funnits vara viruspositiva så här långt, de ligger tidigt i smittspridningskurvan. 6 fall i intensivvård så här långt, d v s kring 7‰ av de verifierat infekterade. Detta kommer att nog att stiga p g a att det tar en vecka eller två att hamna där (samtidigt som ökad testning av de med milda eller inga symptom pushar ned denna siffra. Se t ex Tyskland.). Dessutom precis som i Sverige så har den svagaste åldergruppen (80+) ännu inte infekterats:

Stapeldiagram som visar antal virusinfekterade personer uppdelat per åldersgrupp.

• Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Undrar om de här statistiken verkligen stämmer. Folk har dött som flugor i Italien utan att bli testade för Covic-19. Jag tror de faktiska siffrorna ser betydligt värre ut än de som kommer ut just nu. Speciellt de som publiceras i Sverige.

L Lars48 skrev:
Jag gör inte det med flit iaf, det är säkert,
Påfallande ofta drar du helt egna slutsatser som går stick i stäv med dom källor du själv hänvisar till vilket leder till att ingen litar på nånting du skriver.
Ett tips är att läsa igenom och förstå vad andra skriver innan du refererar till dom.

• Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.