2 356 426 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
1% känns väldigt optimistiskt?pacman42 skrev:
https://www.svt.se/nyheter/vanliga-fragor-om-coronaviruset-1
"Hur många blir så sjuka att de behöver sjukhusvård?
– Mellan 15 och 20 procent. Antalet har minskat eftersom det verkar vara möjligt att vårda människor med mindre allvarliga symptom i hemmet, med hjälp av vårdpersonal. Det är bara om du behöver intensivvård som sjukhusvistelse krävs. Omkring fem procent av de som smittas blir så allvarligt sjuka att de kräver intensivvård.
Sergio Brusin bedömer att den siffran inte kommer sjunka – om inte viruset muterar och ger en mildare sjukdom. "
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det är fortfarande en dålig idé, ett brott är en medveten handling och du kommer inte med i dessa register förrän du har blivit dömd och därmed fått säga ditt.H Husbuset skrev:
Det finns redan ett sjukvårdssystem som hanterar sådan och som är belagt med sekrestess.
Skulle du själv vilja stå med i ett sådant öppet register? Låt säga att dina grannar får reda på att du är smittad via det där registret, tror du alla gånger att de skulle ta det med ro?
Nä sådana register över folks sjukdomar och hälsa ska inte någon mer än vården ha tillgång till, som samtidigt ger utlåtande och bedömning vad som ska göras utifrån varje unikt fall.
Ja, men det är ju det jag menar, det är ju bra att ha haft sjukdomen. Å andra sidan kan info om osmittade personer exempelvis försvåra en anställning.pacman42 skrev:
Men vad är mindre vanliga symptom?R Riemann skrev:1% känns väldigt optimistiskt?
[länk]
"Hur många blir så sjuka att de behöver sjukhusvård?
– Mellan 15 och 20 procent. Antalet har minskat eftersom det verkar vara möjligt att vårda människor med mindre allvarliga symptom i hemmet, med hjälp av vårdpersonal. Det är bara om du behöver intensivvård som sjukhusvistelse krävs. Omkring fem procent av de som smittas blir så allvarligt sjuka att de kräver intensivvård.
Sergio Brusin bedömer att den siffran inte kommer sjunka – om inte viruset muterar och ger en mildare sjukdom. "
En person dog igår kväll. Under 35 år med Covid 19 som rekommenderats vård hemma. Från lite hostig till akuta andningsbesvär på kort tid. Hjärtat stannade i ambulansen på väg in. Inga underliggande sjukdomar utan någon som vanligtvis tränade fem dagar i veckan. Jag har helt ändrat uppfattning om detta virus de senaste dagarna då mer skit har hänt i min omgivning. Min arbetskollega 47 år ligger numera i respirator också från milda symptom till mer akuta. De som blir svårt sjuka blir det oavsett ålder. Den enda skillnaden är att fler äldre dör pga sämre odds. Det här är mycket allvarligt.
Det FHM säger på sina pressträffar är att man har övergått till veckovisa sammanställningar, och att det är en viss eftersläpningT TAR12 skrev:
i senaste veckorapporten som är för vecka 12 (https://www.folkhalsomyndigheten.se...vid-19-veckorapporter/senaste-covidrapporten/ länk till pdfen en bit ner på sidan) säger man
Antal provtagna för covid-19 Under vecka 12 har sammanlagt drygt 10 300 individers prover analyserats i Sverige. Detta kan jämföras med att nästan 9 000 individers prover analyserades vecka 11 och drygt 4 300 individers prover analyserades vecka 10 (Figur 5). Totalt har drygt 24 500 individers prover analyserats sedan diagnostiken sattes upp i Sverige (Tabell 2). Data är preliminära och kan komma att ändras.
på pressträffarna man har även sagt
- det är inte FHMs ansvar att beställa och kontraktera externa labb, det är regionerna (de har fått kritik)
- det är inte kapaciteten hos de befiintliga labben som är problemet just nu, det är brist på provtagningsmaterial
Man kanske ska ta sitt pick och pack och flytta till Kina? Tryggaste landet i världen om man vill undvika covid-19? Men man lär ju inte bli insläppt.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/kJjPRL/coronakrisen-kan-ge-oss-ny-varldsordning
https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/kJjPRL/coronakrisen-kan-ge-oss-ny-varldsordning
Tack för ett bra svar!S sunqan skrev:Det FHM säger på sina pressträffar är att man har övergått till veckovisa sammanställningar, och att det är en viss eftersläpning
i senaste veckorapporten som är för vecka 12 ([länk] länk till pdfen en bit ner på sidan) säger man
Antal provtagna för covid-19 Under vecka 12 har sammanlagt drygt 10 300 individers prover analyserats i Sverige. Detta kan jämföras med att nästan 9 000 individers prover analyserades vecka 11 och drygt 4 300 individers prover analyserades vecka 10 (Figur 5). Totalt har drygt 24 500 individers prover analyserats sedan diagnostiken sattes upp i Sverige (Tabell 2). Data är preliminära och kan komma att ändras.
på pressträffarna man har även sagt
- det är inte FHMs ansvar att beställa och kontraktera externa labb, det är regionerna (de har fått kritik)
- det är inte kapaciteten hos de befiintliga labben som är problemet just nu, det är brist på provtagningsmaterial
Anledningen till min fråga är att jag noterade att Tyskland bara har 4 döda per miljon invånare vilket är avsevärt lägre än deras grannländer. Sverige har 11 döda per miljon invånare. Jag funderar på vad det är som de gör för att få så låga dödstal.
Enligt uppgifter jag hittat i en artikel så testar i så fall Tyskland nu c:a 6 gånger fler än i Sverige vilket skulle förklara det relativa höga antalet smittade. 607 per miljon mot Sveriges 304 per miljon.
Tyskland har ungefär 8 gånger fler invånare än Sverige men har ungefär en tiondel av Sverige i antal "Serious Critical" 23 i Tyskland mot 214 i Sverige. Många av de som hamnar i facket Serious Critical kommer att avlida.
Vad tror ni att det beror på att de har färre döda jämfört med Sverige och deras närmaste grannländer?
Vad är det som de gör som vi inte gör?
T TAR12 skrev:Tack för ett bra svar!
Anledningen till min fråga är att jag noterade att Tyskland bara har 4 döda per miljon invånare vilket är avsevärt lägre än deras grannländer. Sverige har 11 döda per miljon invånare. Jag funderar på vad det är som de gör för att få så låga dödstal.
Enligt uppgifter jag hittat i en artikel så testar i så fall Tyskland nu c:a 6 gånger fler än i Sverige vilket skulle förklara det relativa höga antalet smittade. 607 per miljon mot Sveriges 304 per miljon.
Tyskland har ungefär 8 gånger fler invånare än Sverige men har ungefär en tiondel av Sverige i antal "Serious Critical" 23 i Tyskland mot 214 i Sverige. Många av de som hamnar i facket Serious Critical kommer att avlida.
Vad tror ni att det beror på att de har färre döda jämfört med Sverige och deras närmaste grannländer?
Deras kapacitet att mäta är 10ggr större?
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Tyskland har liksom många andra länder varit med om skarpt läge flera gånger under 1900-talet. Dom har protokoll för hur man ska agera och vet att det behövs undantagslagar och regler som inskränker rörelsefriheten hos populationen.T TAR12 skrev:
Dom vet att det inte räcker att hålla ett t-tal där man uppmanar folk att tvätta händerna. Dom vet att starkt ledarskap är vad människor vill ha och lyder i kristider.
Sen testar dom mest i Europa och många av fallen är ännu i ett tidigt skede. Det påverkar också att antalet döda fortfarande är litet.
De kanske gör som Korea? Testar och sedan medicineras de smittade proaktivt?T TAR12 skrev:Tack för ett bra svar!
Eller så har de inte fått in smittan i äldre och utsatta grupper i samhället.
De svenska riktlinjerna för att prioritera vem som skall få vård är satta och en ung patient kan komma att prioriteras framför en äldre precis som i andra länder:
- Då har vi sagt i riktlinjerna att man vår välja den som har längst förväntad återstående livslängd.
Detta sade Lars Sandman (professor i hälso- och sjukvårdsetik) i Aktuellt igår.
Notera dock att detta inte är i linje med vad han sade för två veckor sedan, då sade han att man inte kunde välja...
- Då har vi sagt i riktlinjerna att man vår välja den som har längst förväntad återstående livslängd.
Detta sade Lars Sandman (professor i hälso- och sjukvårdsetik) i Aktuellt igår.
Notera dock att detta inte är i linje med vad han sade för två veckor sedan, då sade han att man inte kunde välja...
DN har snäppat upp sig!
Så här tystnade Stockholm när farsoten kom. Siffror på var folk befinner sig från Telias mobilnät:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-overgav-svenskarna-stadskarnorna-i-krisen/
Så här tystnade Stockholm när farsoten kom. Siffror på var folk befinner sig från Telias mobilnät:
https://www.dn.se/nyheter/sverige/sa-overgav-svenskarna-stadskarnorna-i-krisen/
Framför allt testar dom mer. Ju fler hittade fall med lindriga symptom desto mindre andel med svåra symptom. I Sverige testar vi bara dom som är så sjuka att dom uppsöker sjukvård, så statistiken blir lite missvisande.pacman42 skrev:
Redigerat:
]
Vad som också har hänt är att mängden trafik i mobilnäten har ökat kraftigt. Har en källa på det som jag tyvärr inte kan namnge (kommer från ett företag i branschen och hen fick troligtvis inte berätta detta för mig), men hen är mycket trovärdig.Claes Sörmland skrev: