2 357 002 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Enligt DN så förväntas 5000 behöva IVA-vård i första fasen innan sommaren. Det innebär runt 70000 vårddygn om man antar 14 dygn per person i snitt. Säger vi att det är 70 dagar till sommaren så innebär detta 1000 extra IVA-platser. Det är svårt, men inte omöjligt. Om vi får personal till dessa vill säga.
Det innebär dock att vi bara betat av ca 10% av de som behöver bli sjuka för att få flockimmunitet...
Edit: Notera att antagandet är att alla 1000 platser i hela landet är fyllda från och med nu dock.
Det innebär dock att vi bara betat av ca 10% av de som behöver bli sjuka för att få flockimmunitet...
Edit: Notera att antagandet är att alla 1000 platser i hela landet är fyllda från och med nu dock.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Hur tänkte du nu? Att det skulle finnas ett register där vem som helst kan gå in å se om du är smittad?H Husbuset skrev:
Jag räknar krasst med att landet behåller (eller utökar) den här nedstängdheten året ut åtminstone, och att kanske 50000 svenskar eller så kommer att dö i Covid-19 innan vi har ett vaccin. Globalt sett kanske 5 miljoner? (Baserat på tidigare pandemier). Gissningsvis blir det också över en halv miljon arbetslösa svenskar, och en börsnedgång på cirka 50%. Och sen tar det 5-10 år innan vi är tillbaka kring dagens nivåer.pacman42 skrev:
Enligt DN så förväntas 5000 behöva IVA-vård i första fasen innan sommaren. Det innebär runt 70000 vårddygn om man antar 14 dygn per person i snitt. Säger vi att det är 70 dagar till sommaren så innebär detta 1000 extra IVA-platser. Det är svårt, men inte omöjligt. Om vi får personal till dessa vill säga.
Det är vad jag ställt in mig på. Allt bättre än så gör mig glad.
Jag har lite större hopp, men jag köper inte tillbaka mina aktier än inte.B b8q skrev:Jag räknar krasst med att landet behåller (eller utökar) den här nedstängdheten året ut åtminstone, och att kanske 50000 svenskar eller så kommer att dö i Covid-19 innan vi har ett vaccin. Globalt sett kanske 5 miljoner? (Baserat på tidigare pandemier). Gissningsvis blir det också över en halv miljon arbetslösa svenskar, och en börsnedgång på cirka 50%. Och sen tar det 5-10 år innan vi är tillbaka kring dagens nivåer.
När det gäller dödsfallen så hoppas jag verkligen att de blir en bra bit lägre.
Förstår inte riktigt det här med CAR, räknar de med att endast 1% av Sveriges befolkning ska bli sjuka före sommaren?pacman42 skrev:
Är inte det väldigt optimistiskt?
Eller är det 1% som söker vård av ett stort mörkertal?
Om vi antar att 1% behöver IVA så räknar de med 500 000 sjuka innan sommaren.Peter2400 skrev:
Det beror mest på hur väl man lyckas hålla det i schack, men jag räknar med att vi får ha restriktioner tills dess att folk är vaccinerade. Tar det slut innan dess så beror det på många sjukdomsfall som leder till överbelastad vård och till många dödsfall.B b8q skrev:
Samtidigt - med hjälp av det offentliga personnumret som finns öppet på Internet - kan jag ta reda på om personen är dömd för något brott och för vad. Det skulle vara bra att i nuläget veta vem som är osmittad, vem som har smittan nu och vem som haft den och är frisk från den.5 50procent skrev:
Om någon är dömd så har den begått ett brott mot andra, är det likvärdigt att bli smittad?H Husbuset skrev:
Dessutom så är det ju bra att ha haft sjukdomen när man väl är immun. Många problem blir det!
När det gjordes en simulering i höstas med en inluensa pandemi, så gick det inte riktigtB b8q skrev:Jag räknar krasst med att landet behåller (eller utökar) den här nedstängdheten året ut åtminstone, och att kanske 50000 svenskar eller så kommer att dö i Covid-19 innan vi har ett vaccin. Globalt sett kanske 5 miljoner? (Baserat på tidigare pandemier). Gissningsvis blir det också över en halv miljon arbetslösa svenskar, och en börsnedgång på cirka 50%. Och sen tar det 5-10 år innan vi är tillbaka kring dagens nivåer.
lika bra, hittar inte det nu, men har för mig att man räknade med 25 miljoner döda globalt.
Det blir väl ungefär 0,33% av jordens befolkning.
https://en.wikipedia.org/wiki/Crimson_Contagion
Japp. Där satt den. Detta måste bli slutet på denna tråd. Klassiskt.H Husbuset skrev: