Status
Inte öppen för fler kommentarer.
DennisCA DennisCA skrev:
Det påminner mig, en artikel i svenska.yle.fi testade de olika tvålarna och skumtvål var minst effektiv mot corona. Den effektivaste tvålen är gammaldags hård tvål.

[länk]
Spännande. I badrummet använder jag flytande tvål och i köket diskmedel, undrar om det är någon mätbar skillnad.
Personligen tror jag det beror mest på temperaturen på vattnet och hur länge man gnuggar än på vilken ’skitlösare’ du använder.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Studier har ju visat at temperaturen på vattnet inte har någon större effekt, och den hårda tvålen funkar för att den är mera koncentrerad först då den rör huden och leder till hårdare gnuggning.

https://globalnews.ca/news/3496270/reality-check-should-you-wash-your-hands-in-warm-or-cold-water/

Visst man kan kompensera för det, om man vet om att göra det till att börja med. Men om man inte vet om att tvätta händerna på ett annorlunda vis så händer det inte, medan det händer naturligt om man kör på hård tvål.
 
Haha ok, så viruset försvinner även i kallt vatten-bra då många inte orkar vänta på att vattnet ska bli varmt.
Jag fortsätter nog använda varmt vatten då jag tycker det känns bättre att få bort även fett o annan skit än bara virusar.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Pratade nyss med en kontakt i Spanien. Hon hade shoppingdag idag (den dag hon var tillåten att gå ut och handla). De har fått instruktioner om att allting som de handlar skall tvättas, innan det får komma in i hushållet, kläder/tyg skall passera diskmaskinen, matvaror skall desinficeras. Jag vet inte hur de hanterar pappersförpackningar, men jag gissar att de skall ligga isolerade i några dagar.

Pratade också nu på morgonen med en av mina kontakter i Kina (Peking), hon har denna veckan fått lite lättnader. De slipper nu alla regler runt att allting skall desinficeras. Fortfarande begränsningar i hur man får röra sig mm dock. Barnens skola
DennisCA DennisCA skrev:
Studier har ju visat at temperaturen på vattnet inte har någon större effekt, och den hårda tvålen funkar för att den är mera koncentrerad först då den rör huden och leder till hårdare gnuggning.

[länk]

Visst man kan kompensera för det, om man vet om att göra det till att börja med. Men om man inte vet om att tvätta händerna på ett annorlunda vis så händer det inte, medan det händer naturligt om man kör på hård tvål.
Jag föredrar skumtvålen då jag har upptäckt att jag gör ett bättre tvättjobb med den, förstår att den hårda tvålen är bäst, men åtminstone jag har en tendens med att slarva med att få till lödder och tvätta alla delar av händerna med den då det tar en stund att få upp lödder.

Men men, vi är alla olika.
 
T
optimum optimum skrev:
Och att den kommer högt upp beror på att Flashback har spridit informationen kanske?
Eller för att jag lagt in den länken här.

Det är frivilligt att besöka Flashback men tråkigt att vissa klankar ned på ett forum utan egen erfarenhet.
Båda länkarna spreds ju friskt på Twitter strax innan de dök på Flashbac, så det är nog inte bara din förtjänst. De kan förstås båda vara bra informationskällor, men den mängd dynga man måste vada genom för att hitta pärlorna är monumental, och har man inte svart bälte i källkritik är det nog ingen idé att ens försöka.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
optimum
T tanaris skrev:
Båda länkarna spreds ju friskt på Twitter strax innan de dök på Flashbac, så det är nog inte bara din förtjänst. De kan förstås båda vara bra informationskällor, men den mängd dynga man måste vada genom för att hitta pärlorna är monumental, och har man inte svart bälte i källkritik är det nog ingen idé att ens försöka.
Så här ser första inlägget i aktuell tråd på Flashback, redigeras av mod när nya viktiga länkar kommer upp.

Rätt så bra med samlad information via länkarna. Även du borde tycka detta är intressant och viktig information.
Jag tycker detta är bra information och inget dökött.
Fortsätt du att tvivla det är helt valfritt.


Skärmdump av ett foruminlägg med länkar om coronaviruset och en signatur av en moderator.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone och 4 till
  • Laddar…
harry73
optimum optimum skrev:
Bra källa till information.

Denna länk har jag fått därifrån.
Du får gärna tycka den är värdelös men den fanns där först. Ja jag och många där har redan kollat att informationen på den sidan är äkta.

[länk]
Det är bra med en sida med info på regionnivå (även om jag hittade liknande info genom Aftonbladets hemsida.
Men egentligen tycker jag att vi lägger för stort fokus på antalet smittade. Den siffra säger absolut ingenting och eftersom regionerna och länderna har olika riktlinjer för när de ska testa folk, kan man inte ens använda infon för att jämföra regioner eller länder.

Det bästa borde fortfarande dödssiffran vara.Tittar man då på c19.se, ser man än så länge inget bevis på att situationen i Sverige förvärras exponentiellt. det borde vara positivt.

Graf över bekräftade COVID-19-fall och dödsfall i Sverige med statistik för smittade, symtomfria och dödsfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Diagram som visar antalet bekräftade Covid-19 fall och dödsfall i Sverige över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
optimum
harry73 harry73 skrev:
Det är bra med en sida med info på regionnivå (även om jag hittade liknande info genom Aftonbladets hemsida.
Men egentligen tycker jag att vi lägger för stort fokus på antalet smittade. Den siffra säger absolut ingenting och eftersom regionerna och länderna har olika riktlinjer för när de ska testa folk, kan man inte ens använda infon för att jämföra regioner eller länder.

Det bästa borde fortfarande dödssiffran vara.Tittar man då på c19.se, ser man än så länge inget bevis på att situationen i Sverige förvärras exponentiellt. det borde vara positivt.

[bild] [bild]
Precis som det står längst upp på sidan så har vi i Sverige förändrat vårt sätt med tester vilket påverkar resultatet.
 
harry73 harry73 skrev:
Det är bra med en sida med info på regionnivå (även om jag hittade liknande info genom Aftonbladets hemsida.
Men egentligen tycker jag att vi lägger för stort fokus på antalet smittade. Den siffra säger absolut ingenting och eftersom regionerna och länderna har olika riktlinjer för när de ska testa folk, kan man inte ens använda infon för att jämföra regioner eller länder.

Det bästa borde fortfarande dödssiffran vara.Tittar man då på c19.se, ser man än så länge inget bevis på att situationen i Sverige förvärras exponentiellt. det borde vara positivt.

[bild] [bild]
Så länge som inte smittan når ut brett till de äldre så kommer inte dödstalen att vara representativa. Antal personer på IVA är den viktigaste siffran för Sverige nu och framöver.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Så länge som inte smittan når ut brett till de äldre så kommer inte dödstalen att vara representativa. Antal personer på IVA är den viktigaste siffran för Sverige nu och framöver.
Nja. Antal som skulle behöva IVA snarare. Och det är svårare att mäta når det antalet går över de ~500 IVA platser som finns i Sverige.

Döds siffran är bra bättre att följa än antal smittade, för den påverkas inte av att man inte tester så många längre, men man ska veta att dödstalet är ett mått på hur smittspridningen var för 2-3 veckor sedan. Den har ju en fördröjning på inkubationstid+sjukdomsförlopp.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Nu har jag läst samtliga inlägg från start i denna tråd. Puh!
Det är som @TAR12 konstaterade tidigare att det är väldigt många som i början förnekade hur allvarlig denna smitta är.
Dock fanns det några, ni vet själva vilka ni är, som tidigt förstod vartåt det lutade.
De allra värsta förnekarna tycks ha tystnat allteftersom tiden gått och det visat sig att de var helt fel ute.

Det har nu gått tre veckor sedan jag på frivillig väg isolerade mig, förutom att handla en gång i veckan.
Jag har inte haft några som helst problem med denna isolering.
Det finns ju massor att göra om man vill och via nätet finns det en uppsjö av info plus hela Youtube att ta del av.
Det blev en sväng till bolaget i dag också, en flaska god och rökig whisky plus en bag in box riktigt rött och smakfullt vin.
Visserligen är man fattigpensionär, men en liten guldkant på tillvaron är svår att motstå.
Tror nog att jag klarar en karantän på två månader utan att handla om det kniper.

Troligen kommer vi att få se mer inskränkningar vad gäller den personliga friheten för att om möjligt begränsa och fördröja smittspridningen. Det skulle inte förvåna mig om grundskolorna stängs nästa vecka till exempel.
 
MultiMan
DennisCA DennisCA skrev:
Det påminner mig, en artikel i svenska.yle.fi testade de olika tvålarna och skumtvål var minst effektiv mot corona. Den effektivaste tvålen är gammaldags hård tvål.

[länk]
Använder till 95% hård tvål, både till händer och när jag duschar. Då behöver jag inte ändra vanor. Tack för länken!
 
optimum optimum skrev:
Och att den kommer högt upp beror på att Flashback har spridit informationen kanske?
Eller för att jag lagt in den länken här.
Jag är rätt säker på att Flashback har en mycket ringa påverkan på träffarna på engelskspråkiga Google.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Det bästa borde fortfarande dödssiffran vara.Tittar man då på c19.se, ser man än så länge inget bevis på att situationen i Sverige förvärras exponentiellt. det borde vara positivt.

[bild] [bild]
Här har du en exponentiell utveckling av dödsfall givet 30% ökning av sjuka per dag:
0, 1, 1, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 8, 11, 14, 18
Här har du Sveriges dödsfall:
0, 1, 1, 2, 2, 3, 7, 8, 10, 11, xx, xx

Kontentan är att den väl följer en exponentiell ökning, eller en linjär, eller en andragradare..
Vem vet med så få datapunkter.
 
  • Gilla
  • Älska
JSten och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Peter2400 Peter2400 skrev:
I USA verkar viruset inte bara vara farligt för äldre, 40% av inlagda patienter där är mellan 20-54 år.
Kan det möjligen ha att göra med deras sjukförsäkringssystem?
Då det är ett försäkringsbolag som betalar så saknas det en naturlig broms, vårdgivaren har inte något incitament att göra så liten och enkel behandling som möjligt, utan tvärtom tjänar bara mer pengar om man tar i ordentligt.

Det är en av de stora problemen med USA's system, de får den dyraste och minst effektiva vården i världen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.