2 353 350 läst ·
32 467 svar
2353k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja, det tycker jag, om man räknar bort misslyckandet på äldreboendena, samt räknar upp en hel massa länder med 20-300%. Att säga att Sverige är sämst i klassen här är lika dumt och oinitierat som att påstå att Sverige har flest våldtäkter i världen och är ett mekka för folk som vill våldta kvinnor utan straff.K Kreutzer skrev:Det låter på dig som ett någorlunda lyckat resultat när man säger att Sverige är på 22:a plats.
Fakta: 197 av 219 listade länder i världen (Worldometer) har lägre dödstal än Sverige per capita.
Ja, Sverige är ju naturligtvis bäst och "de flesta länder underrapporterar". Länk, källa, studie, citat, bandinspelning, stentavla eller bildbevis på det?.
I nuläget ska man nog inte alls prata om vem som är bäst och vem som är sämst, utan istället försöka strukturera informationen. Vilken åldersstruktur har olika länder, hur umgås man mellan olika åldersgrupper, vilka åtgärder har vidtagits och när, vilka effekter ser man? Lägga pussel helt enkelt. I våras fick Sverige mycket kritik, särskilt från svenskar, om att man inte stängde skolorna. Nu har de flesta i västvärlden öppnat sina skolor.
Tänkte att jag kan informera lite relaterat till munskydd (mer el mindre nyttig sådan kanske)... i passande tråd eftersom det kan behövas inför framtiden 
Börjar med en screenprint på info (och medföljande bilder) för er med ev skägg / ansiktsbehåring.
Börjar med en screenprint på info (och medföljande bilder) för er med ev skägg / ansiktsbehåring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 049 inlägg
Den ständiga optimisten när det gäller vaccin har skrivit ser jag.Ulltand skrev:
Carlsson på FHM är nu ute och predikar att det tar ett år innan vi kan gå tillbaka till det normala igen.
Jag är säker på att han har fel. Varför säger han så? Jo för att förvara FHMs tidigare linje om att vaccin inte är att räkna med på lång tid.
Under vintern vaccinerar vi alla i riskgrupp. Då sjunker dödligheten i Covid dramatisk
Under våren och fram till sommaren har vi hunnit med 50 plussarna och relativt stor del av befolkningen så att vi har viss flockimmunitet. Trycket på sjukvården sjunker
Sedan kommer sommaren när viruset smittar dåligt och nu kan vi släppa på det mesta i restriktioner. Vi fortsätter att vaccinera under sommaren och har flockimmunitet när hösten sedan kommer.
Visst finns smittan kvar i begränsad omfattning men den ger ingen större sjuklighet eller död längre
Alla som däremot är insatta, t.ex. den svenska vaccinsamordnaren och folk som jobbar med det på EU-nivån håller däremot inte med dig.
När det gäller Sverige så om alla de tre vaccintillverkare som Sverige har avtal med blir godkända och om alla tre lyckas producera och leverera utan att det något problem uppstår och om Sverige lyckas distribuera vaccinet, då kanske vi har hunnit få det antal doser innan första juli som behövs för att alla över 70 år, i riskgrupper och de inom vård och omsorg ska kunna bli vaccinerade (ung. 3 miljoner människor).
Därefter kan man börja vaccinera de som är yngre än 70 år och det tar då minst 6 månader att få de doser som behövs. För att hålla ned smittspridningen under hösten så behövs det fortfarande restriktioner eftersom det är många utanför riskgrupperna som behöver sjukhusvård.
Sen vet ingen idag hur länge immuniteten efter vaccinet håller i sig. Det kanske visar sig när hösten närmar sig så är det en stor andel av dem som vaccinerades i början av året som inte längre är immuna och därför kan inte vaccineringen av allmänheten fortsätta i beräknad takt utan det är dags att börja om med att vaccinera äldre, riskgrupper och vård- och omsorgspersonal.
Ja, över och underdödlighet jämfört med normalläge nämns alldeles för sällan. Antar att det är för att media inte tycker att siffrorna blir lika dramatiska då...mnils skrev:Och då infinner sig frågan är 6000 många? Siffran är fullständigt meningslös så länge man inte sätter den i relation till hur många som brukar dö av diverse förkylningar och influensor. Dessutom så var säsongsinfluensan 2019 väldigt mild så att fler dör i år är förväntat. Dödstalen var högre 2015 och det var ingen hysteri då, inga lockdowns, inga företag som fick näringsförbud eller folk som hojtade om munskydd! Det medströmsmedia sprider nu är ren hysteri, folk har väl börjat tröttna på klimatalarmismen och skärselden är det inte många som tror på längre, så dags att hitta på nästa farsot att skrämmas med.
Att några äntligen lärt sig att tvätta händerna efter toabesök och innan man äter är ju positivt, vi andra fick det inpräntat redan som barn.
Logga in
Skapa konto
Kan vara bra att veta! Gjorde en snabb sökning på pris på ”nått” munskydd i klassen.. fann julas variant:
kostar 299 kr för tio stycken (observera av de ska användas som engångs, så kasta direkt efter användning)
..tänk oxå på att munskydd med ventil kan behöva extra skydd för dropprisk där sådan finns.. (finns munskydd/andningsmask med ”övertäckt” ventil).
JULA har oxå FFP3 engångs.. .. Kostar 199 kr för tre stycken
https://www.jula.se/catalog/klader-...gsskydd/filtermasker/dammfiltermasker-008909/
..
Själv skulle jag nog inte tycka ”2” räckte för Coronavirus (stod trots allt MINST..) .. skulle iaf följa läkarnas plan..
Logga in
Skapa konto
läs hela på: https://vardgivarguiden.se/globalas.../andningsskydd-och-coronavirus.pdf?IsPdf=true
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 049 inlägg
Man får skilja på statistik från olika källor. Det FHM rapporterar är en enkel registerkörning mellan registret med alla bekräftade fall och register över avlidna (även om viss justering kan ske) och då är det MED Covid. Däremot statistik som utgår från dödsfallsintygen som läkarna skriver då anses det klarlagt vad den egentliga orsaken är och då kan man skriva AV Covid.Dan_Johansson skrev:
Jag skulle inte kallade optimism. Det är mer ett faktum att det är vaccinet som tar oss ur detta.BirgitS skrev:
Den ständiga optimisten när det gäller vaccin har skrivit ser jag.
När det gäller Sverige så om alla de tre vaccintillverkare som Sverige har avtal med blir godkända och om alla tre lyckas producera och leverera utan att det något problem uppstår och om Sverige lyckas distribuera vaccinet, då kanske vi har hunnit få det antal doser innan första juli som behövs för att alla över 70 år, i riskgrupper och de inom vård och omsorg ska kunna bli vaccinerade (ung. 3 miljoner människor).
Vad finns det för källor att Sverige kan få max 3 milijoner doser fram till första juli?
Sedan är det väl minst 4 leverantörer av vaccin som kan bli aktuella redan tidigt nästa år. Moderna, J&J, Astra och Pfizer,
Det är ett generalfeltänk. Och det vet du naturligtvis! Rätt svar är: -Hålla avstånd och munskydd.BirgitS skrev:
Man kan naturligtvis dra det till sin spets, som jag skrivit tidigare. Står du på sydpolen och jag på nordpolen behövs säkerligen inget munskydd (Nej. Jag har ingen källa på det). Men så fort vi börjar traska mot varandra kommer en smittrisk förr eller senare. När, däremot. Är det ingen, som med säkerhet vet. Därför är munskydd ETT KOMPLEMENT till att hålla avstånd.
Dagisfröken Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 049 inlägg
Visst är det så att vaccin tar oss ur detta förhoppningsvis. Men det är ju din tidplan som är så optimistisk.Ulltand skrev:
Jag skulle inte kallade optimism. Det är mer ett faktum att det är vaccinet som tar oss ur detta.
Vad finns det för källor att Sverige kan få max 3 milijoner doser fram till första juli?
Sedan är det väl minst 4 leverantörer av vaccin som kan bli aktuella redan tidigt nästa år. Moderna, J&J, Astra och Pfizer,
Det är väl avtalen mellan EU och tillverkarna där tillverkarna har uppgett i vilken takt de kan leverera under förutsättning att det inte blir några problem. Så uppgifterna kommer sen från vaccinsamordnaren som då har kunskap om EU-leveranserna (när och mängd) och andelen som går till Sverige.
Det finns i dagsläget avtal med tre tillverkare. Det förs diskussioner med andra men där finns det inga avtal så det blir väldigt hypotetiskt att diskutera i vilken takt det kan bli några leveranser när man inte ens vet om det blir några eller om det blir så få under första halvåret att det är försumbart jämfört med de andra 3 eller något annat utfall.
Så är det säkert. Men de är i en minoritet. De allra flesta kan utan problem ta den kostnaden utan att behöva svälta eller bli utan tak. Så inte heller det är ett hållbart argument.BirgitS skrev:
Staffan
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 049 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 049 inlägg
Men nu är det ju så att man konstaterar att pensionärer med munskydd trängs. Därför är alternativet att hålla avstånd och ha munskydd inte med.Staffan2000 skrev:
Det är ett generalfeltänk. Och det vet du naturligtvis! Rätt svar är: -Hålla avstånd och munskydd.
Man kan naturligtvis dra det till sin spets, som jag skrivit tidigare. Står du på sydpolen och jag på nordpolen behövs säkerligen inget munskydd (Nej. Jag har ingen källa på det). Men så fort vi börjar traska mot varandra kommer en smittrisk förr eller senare. När, däremot. Är det ingen, som med säkerhet vet. Därför är munskydd ETT KOMPLEMENT till att hålla avstånd.
Dagisfröken Staffan