2 356 194 läst ·
32 467 svar
2356k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
@50procent hade feber också.Anna_H skrev:
Konstigt att folk över lag ens tänker i banor om ekonomi när människor dör på grund av en smitta som vi inte vet om vi överlever om ett halvår.
Om ekonomin går kraftigt nedåt så kommer även det att leda till många dödsfall. Det är min orsak att tänka på ekonomin.P Putte 9497 skrev:
Sedan så tror jag personligen att den lösning som gynnar ekonomin mest också är den som leder till minst antal dödsfall. Detta är den Asiatiska modellen där man håller borta smittan men nästan vilka åtgärder som helst.
Skadan är redan skedd dessvärre.pacman42 skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Missförstå mig rätt nu..
Om man nu ska se något positivt med den här pandemin så är det tur att viruset är en ganska så mild variant om man bortser från riskgrupper.
Därmed så har folk blivit en erfarenhet rikare och vet förhoppningsvis tills nästa gång hur man ska bete sig och hur man ska vara förberedd.
Jag vet att det inte är över men i det stora hela så drabbar de allra flesta som en vanlig influensa...
Om man nu ska se något positivt med den här pandemin så är det tur att viruset är en ganska så mild variant om man bortser från riskgrupper.
Därmed så har folk blivit en erfarenhet rikare och vet förhoppningsvis tills nästa gång hur man ska bete sig och hur man ska vara förberedd.
Jag vet att det inte är över men i det stora hela så drabbar de allra flesta som en vanlig influensa...
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det där är ju högst sannolikt för höga siffror.elpaco skrev:
Det korta svaret är att ni dessvärre är oinsatta i problemets dignitet. Siffrorna just nu är att ca 70 blir lätt sjuka, 15 svårare (tänk influensa) och 5% allvarligt sjuka och behöver inneliggande vård. 1-3% dör och är man 70+ har man en risk på ca 10%. Har man dessutom en kronisk sjukdom går risken upp ytterligare.
Förutom det oetiska i sammanhanget så skulle att släppa ”sjukdomen fritt” innebära kanske 1miljon smittade på kort tid. Sålunda behov av 50 000 sjukvårdsplatser och möjligen 10 000 iva-platser. Som bekant har vi ca 600 av det senare. Även om vi kan dubbla det senare så är det då en loska i havet. I det perspektivet, när folk dör i drivor, då kommer du tänka annorlunda ..
för jämförelse så dör 1promille årligen i influensa. Som regel multisjuka äldre.
En väldigt stor andel av de som dör är multisjuka över 70.
En realistisk dödssiffra ligger sannolikt under ditt intervall.
På vilket sätt skulle en lösning som gynnar ekonomin leda till minst antal dödsfall då?pacman42 skrev:
Om ekonomin går kraftigt nedåt så kommer även det att leda till många dödsfall. Det är min orsak att tänka på ekonomin.
Sedan så tror jag personligen att den lösning som gynnar ekonomin mest också är den som leder till minst antal dödsfall. Detta är den Asiatiska modellen där man håller borta smittan men nästan vilka åtgärder som helst.
Asien har fler dödsfall än Sverige
Tror nog att du har en vanlig förkylning så följ rekommendationerna och stanna hemma från jobbet5 50procent skrev:
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Mitt inlägg handlade inte om att jag behövde råd, jag är hemma från jobbet.P Putte 9497 skrev:
Tänka kan jag själv, tack ändå.
Det jag skrev var det att jag hoppas att jag har åkt på Covid19 på så sätt att om jag åker på Covid19 inom de närmsta veckorna när man har varit hemma med feber å hosta så är immunförsvaret rejält nedsatt under ett par veckor, då det verkar vara rätt så lätt att bli smittad så finns risken att man blir rejält däckad då.
Att man är snuvig, hosta, förkyld, andningspåverkad, huvudvärk, feber etc har förmodligen en annan förklaring än Covid-19. Anledningen till att man ska stanna hemma när man är sjuk och undvika publika miljöer beror på att symptomen är allt från förkylning till IVA-vård. Det innebär att man kan vara en potentiell smittspridare, där underlag från data från b l a Sydkorea bekräftar att så är fallet. Att då inte göra som FMH förordar innebär att man utsätter alla andra för en risk. Stanna hemma vid symptom och ha god hygien så bidrar vi alla till att den här stormen snart drar över. Att spekulera över om man har Covid-19 eller inte gör inte saken bättre. Utgå från att du har det och agera därefter vid symptom.
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Antar att det var ett inlägg riktat till mig?Silver78 skrev:
Att man är snuvig, hosta, förkyld, andningspåverkad, huvudvärk, feber etc har förmodligen en annan förklaring än Covid-19. Anledningen till att man ska stanna hemma när man är sjuk och undvika publika miljöer beror på att symptomen är allt från förkylning till IVA-vård. Det innebär att man kan vara en potentiell smittspridare, där underlag från data från b l a Sydkorea bekräftar att så är fallet. Att då inte göra som FMH förordar innebär att man utsätter alla andra för en risk. Stanna hemma vid symptom och ha god hygien så bidrar vi alla till att den här stormen snart drar över. Att spekulera över om man har Covid-19 eller inte gör inte saken bättre. Utgå från att du har det och agera därefter vid symptom.
Jo jag har snart varit hemma i två veckor pga barn med symptom samt mig själv och jag är medveten om varför och jag följer alla rekommendationer.
Det jag ville säga med mitt inlägg men som ingen verkar ha uppfattat är:
Att om man har legat hemma med en kraftig förkylning influsensa etc så är immunförsvaret nedsatt under en period. Om man då blir smittad med Covid-19 som man kanske bara skulle få en lättare förkylning av i bästa fall så kan den slå hårdare då immunförsvaret inte är så starkt. Dvs det är bara att hoppas att man lyckas att hålla sig ifrån den under tiden immunförsvaret är nedsatt.
Det är dålig information du har fått. Så är det inte alls. Det är inte som en vanlig influensa. En som är 35 år kan få den och förlora hälften av lungornas kapacitet. Så är det knappast med en vanlig influensa. Det är svårt att förklara det för de som hittills har inte haft kontakt med Corona patienter. Som jag skrev i början av tråden, gräv er inte in i statistiken. Den ger inte så bra bild av verkligheten.5 50procent skrev:Missförstå mig rätt nu..
Jag tycker statistiken är mkt relevant, men man måste läsa och tolka den, som med all statistik.L Lars48 skrev:Det är dålig information du har fått. Så är det inte alls. Det är inte som en vanlig influensa. En som är 35 år kan få den och förlora hälften av lungornas kapacitet. Så är det knappast med en vanlig influensa. Det är svårt att förklara det för de som hittills har inte haft kontakt med Corona patienter. Som jag skrev i början av tråden, gräv er inte in i statistiken. Den ger inte så bra bild av verkligheten.
Det nuvarande corona viruset har en uppskattad/förväntad dödlighet som är 10ggr "vanlig influensa" enligt de flesta tolkningarna jag läst och gör själv. Inte bara pga av virusets natur men också pga av att det är helt nytt, ingen är imun och vi inte har något inbyggt försvar mot det.