Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T tanaris skrev:
Nej, det gjorde du inte. Du skrev ingenting om någon vaccinsamordnare i den texten, inte heller något om hans brasklapp "...om det finns godkända vaccin".

Vet du vad, jag tror ett publikt forum kanske inte är helt lämpat för privata diskussioner. Det finns andra funktioner för det...
Missar du verkligen ALLT som inte passar din argumentation? Är det någon här som inte förstår att ett vaccin måste godkännas innan det kan användas?

""Sverige vaccinationssamordnare planerar för vaccin i Sverige i januari

I Storbittanien har man beredskap för att kunna vaccinera nationellt i november, 2020.""

Ulltand Ulltand skrev:
Olika strateriger har olika outcomes. Kina hade sitt senaste dödsfall i Covid i april. Taiwan i maj månad. Nya Zeland har haf runt 5 döda senate 6 månaderna.

Varför jämföra sig med dom som misskyckas mest? Känns det bättre för dig då?

Jag valde de nodiska länderna redan innan
dösfallen började sken för att vi har mest lika förutsättningar. Det som skiljer är nivån av åtgärder och senare antalet döda.

BTW tror du på riktigt som FHM att Norge, Finland, Danmark, Island kommer att gå om Sverige nu i den andra vågen?

[bild]
[bild]
Vad tror ni? Blir det som FHM förutspådde?

T
Ulltand Ulltand skrev:
Missar du verkligen ALLT som inte passar din argumentation? Är det någon här som inte förstår att ett vaccin måste godkännas innan det kan användas?
Det förstår nog alla, och förstår man det borde man rimligen också förstå att man inte kan skriva "Sverige börjar vaccinera om ca två månader." Det är liksom sånt man lär sig i grundskolan.

Hur var det med Aftonbladet-sanningen?

• Gilla
Lilak och 4 till
  • Laddar…
J
F Finndjävel skrev:
Nu tänker jag inte skriva mer i den här tråden eftersom debattklimatet är otroligt dåligt här. Men angående att inte trycka ner oliktänkare så tycker jag du ska fundera lite längre hur det ligger till. Jag läste till och med för nån månad sen om forskare i Sverige som fått utså så mycket hat för att de kritiserat den svenska strategin så att de flyttade bort från Sverige.

Jag är förövrigt imponerad av #Ulltand som orkar hålla på trots dagliga återkommande personliga påhopp. Varför ni i Sverige känner att ni måste mobba bort alla som inte tycker samma sak som den överenskomna konsensuslinjen kommer jag aldrig att förstå men jag är övertygad om att just det har en stor roll i varför er coronahantering går som den går.

Lycka till.
Skönt att slippa ditt gnäll.

• Gilla
Hellacopter och 3 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej, du har inga evidens för att munskyddskrav ger någon positiv effekt i praktiken. Du säger ju själv att det inte gjorts några sådana studier, och det är ju inte så att man kan göra en koppling mellan länder med krav och länder med låg smittspridning, eller hur?

Det borde väl efter så här lång tid i.a.f. finnas några indicier på att infört krav påverkar smittspridningen. Om inte, varför?
Björn Olsen var i slutet av förra veckan på nyheterna (tv 4 efter fem) och han sa bla att det gjorts en studie i kina ang användning av munskydd, som bla visat att om båda personerna bär ansiktsmask så är skyddet ca 90%.
Andningsmask har jag själv stått och arbetat med smittsamma patienter med, och det är ett av de skydd som används i vården,,såklart!
Jag skulle ex absolut inte sätta vår 89 åriga närstående i ex en taxi(för ex resa för läkarbesök) utan något som helst skydd, blir hen smittad så dör hen troligtvis,hen vill inte dö än, hen har många närstående,hen är levnadsglad, hen hoppade tom fallskärm för bara några år sen!
hen har såklart andningsmask vid ex taxiresor o läkarbesök o håller avstånd o spritar/tvättar händer mm.
Det finns många hen därute som FHM inte ser till att ge ordentligt skyddande rekommendationer till, som ex mask!
Stort misstag!
nej

R
B brfbo skrev:
Björn Olsen var i slutet av förra veckan på nyheterna (tv 4 efter fem) och han sa bla att det gjorts en studie i kina ang användning av munskydd, som bla visat att om båda personerna bär ansiktsmask så är skyddet ca 90%.
Andningsmask har jag själv stått och arbetat med smittsamma patienter med, och det är ett av de skydd som används i vården,,såklart!
Jag skulle ex absolut inte sätta vår 89 åriga närstående i ex en taxi(för ex resa för läkarbesök) utan något som helst skydd, blir hen smittad så dör hen troligtvis,hen vill inte dö än, hen har många närstående,hen är levnadsglad, hen hoppade tom fallskärm för bara några år sen!
hen har såklart andningsmask vid ex taxiresor o läkarbesök o håller avstånd o spritar/tvättar händer mm.
Det finns många hen därute som FHM inte ser till att ge ordentligt skyddande rekommendationer till, som ex mask!
Stort misstag!
nej
Där ser man, 90%. Jag vet inte varför du skriver det till mig, för jag har aldrig hävdat något annat. Det är klart mask fungerar bra för att förhindra smitta om det är rätt mask och den är rätt använd.

Och för mig (och säkert de flesta andra) får både du och din fallskärmshoppande närstående hen använda mask hur mycket ni vill.

Det jag pratar om är att ett allmänt masktvång inte verkar ha någon effekt på smittspridningen. Efter så här lång tid borde det gå att se samband mellan det och minskad smittspridning. Så vitt jag vet har man inte sett det någonstans.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
optimum
Uppenbarligen tolkar folk ordet bör mycket olika.

Exempel
Vi bör eller att undvika att inte ha fysiska kontakter
Som texten är på FHM:s sida

"Om möjligt undvika att ha fysisk kontakt med andra personer än de som man bor tillsammans "

Friskrivning från rådet
"Nödvändig närkontakt, som vid exempelvis vårdbesök och medicinska undersökningar, omfattas inte av rådet."

Om möjligt, ja där släpper många spärrarna.

Under våren tolkade många råden som att man besöker inte frisersalonger, tandläkare, fotvård, nagelstylister mm.
Medan andra fortsatte ungefär som tidigare.

Råden om restaurangbesök och undvika trängsel mm följdes av vissa medan vi vet att i sommar var trängseln stor på vissa platser Vi har läst om och vissa har sett hur det såg ut i somras och även nu i höst där vissa helt struntar i råden enligt vad många av oss har för värderingar.

Jag själv och min hustru har fortsatt med frisersalong och tandläkarbesök som tidigare men avstått restaurangbesök då vi anser de inte är tillräckligt säkra.
Vissa besöker inte olika affärer och beställer mat som levereras till dem. Vi i min familj har fortsatt att besöka alla typer av butiker men på tider då det är mindre folk där.

Så tolkar vi råden och en stor skillnad finns alltså då det enbart är råd.

Statsepidemiolog Anders Tegnell har sin tolkning av råden och besökte i oktober en libanesisk restaurang och hoppade över råden om social distans. Han gjorde troligen en egen bedömning av hur man tolkar de råden och ansåg nog det var ok. Helt mänskligt anser jag.

Senaste gången jag hälsade i hand var i mitten av januari och gick sedan direkt och tvättade händerna. Använder alltid handsprit när jag petat på någon betalterminal eller tagit i dörrhandtag mm. Skulle säkert klassas som extrem när det gäller hygien men tolkar råden för övrigt med egna värderingar och oftast mer än FHM anger. Social distans för mig är 1-5 meter där 1 meter står för väldigt få tillfällen och mest med 2-4 meter.

Vi är olika och tolkar råden vi får olika. För mig är vissa ett måste och andra råd vägledande men inga direkt krav.
Jag är frisk fortfarande och ska så försöka fortsätta med det medan vissa tycker det inte är så viktigt.

Mikael_L
B brfbo skrev:
Stort misstag!
Varför går det inte så bra i alla länder som infört masktvång?
Är du inte orolig att det skulle vara lika verkningslöst i Sverige, och kanske istället skapa en brist på skyddsutrustning för t.ex. hemtjänstpersonal?

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
@Nissens
Ja, du skrev att vaccinering snart börjar i Sverige. Fakta är att varken du eller någon annan vet något om det. Eller menade du att de skall använda otestat vaccin?

Nissens
Ulltand Ulltand skrev:
@Nissens
Hur tycker du att Thailand lyckats? Vad är att lyckas? Att hålla nere C19 fallen till varje pris? Självmorden ökar dramatiskt och att landets ekonomi raseras med mänskliga tragedier som svält och fattigdom slår till obarmhärtigt. Har de lyckats enligt dig?
Har Nya Zeeland lyckats?
Har Finland lyckats?
Ingen av dem har lyckats besegra pandemin i alla fall, för den kommer att vara kvar länge. De har skjutit den framför sig bara.
Det vore trevligt om du åtminstone svarar på någon fråga denna gången, hittills har du inte svarat på en enda fråga jag ställt till dig. Ändå verkar du förvänta dig att jag svarar på dina...

optimum
Nissens Nissens skrev:
Ja, du skrev att vaccinering snart börjar i Sverige. Fakta är att varken du eller någon annan vet något om det. Eller menade du att de skall använda otestat vaccin?
Det skrev ha inte alls.
Gå tillbaka och se vad han verkligen skrev.
Det du nu försöker är att göra en "trådsanning"

• Gilla
brfbo och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
[bild]

[länk]
Precis min åsikt. Det är inte råden det är fel på, utan svenskarna.

• Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Det skrev ha inte alls.
Han skrev "Sverige börjar vaccinera om ca två månader.”
Vart vill du komma med att vifta med pekpinnar på ett osakligt sätt?
Och vad har du för skäl till att syssla med ”trådsanering”?
Ett gott råd från mig till dig: gå tillbaka och se vad han verkligen skrev innan du mästrar.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
T
optimum optimum skrev:
Det skrev ha inte alls.
Jo, men det gjorde han ju. Det var ett väldigt tvärsäkert uttalande, inte så konstigt att man reagerar. Det hade räckt med att lägg till ett "troligen", "förhoppningsvis" eller kanske t o m "sannolikt" för att undvika missförstånd om man nu menar något annat än man faktiskt skriver.

Åtminstone har jag lite svårt att tolka "Sverige börjar vaccinera om ca två månader" som att "Sveriges vaccinsamordnare tror att vaccination kan komma igång i januari, om ett godkänt vaccin finns tillgängligt."

• Gilla
Hellacopter och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.