2 356 694 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Fast sånt hjälper ju inte när det redan är stor smittspridning i samhället. Det är ju bara att se på vad som hände i länderna på kontinenten som drabbades hårt fast de införde mycket hårdare begränsningar när det gäller kontakt mellan människor än Finland med t.ex. utegångsförbud.Ulltand skrev:
Även om Finland hade lager av skyddsutrustning så är det frågan om hur lång de hade räckt om de hade haft 10 000 Covid-patienter på sjukhus.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Men alla som föds kommer dö. Både ådu och jag. När vet vi inte.Ulltand skrev:
Jag kanske lite tidigare...
Nu känns det som jag är din lärare i svenska men läs inlägget igen så kanske det klarnar.B Byggdjuret skrev:
Det var för övrigt bara menat som en kul grej.
Och nej det är inte givet att alla som föds nu kommer att dö.
BirgitS skrev:
Fast sånt hjälper ju inte när det redan är stor smittspridning i samhället. Det är ju bara att se på vad som hände i länderna på kontinenten som drabbades hårt fast de införde mycket hårdare begränsningar när det gäller kontakt mellan människor än Finland med t.ex. utegångsförbud.
Även om Finland hade lager av skyddsutrustning så är det frågan om hur lång de hade räckt om de hade haft 10 000 Covid-patienter på sjukhus.
Kolla fetstilen lite extra noga.!
""Mika Salminen tror att skillnaden mellan länderna beror på att Finland tidigt satte in kraftiga insatser mot viruset. Äldrevården fick snabbt tillgång till skyddsutrustning och instruktioner. Därtill infördes förbud mot allmänna sammankomster och begränsningar i kontakten mellan människor." //Expressen
Naturligtvis håller alla länder och institutioner på sina respektive val. Såväl vi som andra. Tegnell säger inte heller att det är hela sanningen. En delförklaring helt enkelt. Kom ihåg det här med ordet drivande etc. Det är många bäckar små som påverkar utfallet. Återigen är det bra att hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Korsord kan hjälpa till här.Ulltand skrev:
""Mika Salminen tror att skillnaden mellan länderna beror på att Finland tidigt satte in kraftiga insatser mot viruset. Äldrevården fick snabbt tillgång till skyddsutrustning och instruktioner. Därtill infördes förbud mot allmänna sammankomster och begränsningar i kontakten mellan människor." //Expressen
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jag såg det, du behöver inte tjata.Ulltand skrev:
Men tydligen behöver jag det:
"Även om Finland hade lager av skyddsutrustning så är det frågan om hur lång de hade räckt om de hade haft 10 000 Covid-patienter på sjukhus."
Alltså hade Mika kunnat lova att äldrevården hade haft gott om skyddsutrustning om det i Finland hade funnits 10 000 patienter med Covid-19 på sjukhus?
Hade det i så fall skett till priset att sjukvården hade stått utan skyddsutrustning?
Hur hade i så fall resultatet blivit inom sjukvården?
Då rekommenderar jag att du kör lite mer korsord!J Jocke Best skrev:Naturligtvis håller alla länder och institutioner på sina respektive val. Såväl vi som andra. Tegnell säger inte heller att det är hela sanningen. En delförklaring helt enkelt. Kom ihåg det här med ordet drivande etc. Det är många bäckar små som påverkar utfallet. Återigen är det bra att hålla flera tankar i huvudet samtidigt. Korsord kan hjälpa till här.
BirgitS skrev:
Jag såg det, du behöver inte tjata.
Men tydligen behöver jag det:
"Även om Finland hade lager av skyddsutrustning så är det frågan om hur lång de hade räckt om de hade haft 10 000 Covid-patienter på sjukhus."
Alltså hade Mika kunnat lova att äldrevården hade haft gott om skyddsutrustning om det i Finland hade funnits 10 000 patienter med Covid-19 på sjukhus?
Hade det i så fall skett till priset att sjukvården hade stått utan skyddsutrustning?
Hur hade i så fall resultatet blivit inom sjukvården?
För att säga det rakt ut.
Finland hade utrustning och rekommenderade den i äldrevården.
Sverige hade ingen utrustning och rekommenderade den inte i äldrevården.
Det är nu därför Tegnell letar alternativa förklaringar som hur hårt infulensan slog 2019. Ingen vill vara ansvarig för 6000 dödsfall som kanske hade kunna förhindras med lite framförhållning
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 283 inlägg
Det är resultatet av decenniers sparkrav som enligt mig är den stora boven här.Ulltand skrev:
Det är nu därför Tegnell letar alternativa förklaringar som hur hårt infulensan slog 2019. Ingen vill vara ansvarig för 6000 dödsfall som kanske hade kunna förhindras med lite framförhållning
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 083 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 083 inlägg
Jag upplever det som att det är du som har svårt att hålla flera tankar i huvudet, att du inte vill inse att hårda restriktioner slår mot annat och får andra att avlida eller gör så att barn får miserabla liv osv., att det inte är så enkelt att om man hindrar folk från att avlida i Covid-19 genom utegångsförbud etc. så är allt annat frid och fröjd och inget annat händer i stället.Ulltand skrev:
Nu fick jag uppfattningen av artikeln att han hänvisade till resultat i någon rapport som inte är svensk. Men jag vet inte vilken. Det var alltså inte Tegnell som letar efter alternativa förklaringar utan någon som har studerat och jämfört förloppet i många europeiska länder och då hittat ett samband med influensan.Ulltand skrev:
Tackar som frågar. Det skadar nog inte. Tror du skjuter över målet lite här men det har BirgitS redan förklarat för dig käre ulltuss. Det är en internationell studie. Lite som de artiklar du brukar hänvisa till. Kan man få rekommendera klartext i radion?Ulltand skrev:
Edit spellcheck gillade inte ditt namn. Passar iofs.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nu var det inte bristen på skyddsutrustning som orsakade att 6000 dog. Så enkelt är det. Dessutom du kan skylla tegnell på mycket och det gör du mer än gärna. Men bristen på skyddsutrustning den kommer du inte kunna skylla på honom om du måste ha en myndighet så är det msbUlltand skrev:
Men yttersta ansvaret ligger på våra politiker.
Men vill du hitta orsaken till 6000 döda så är det inte bristen på beredskapslager. Och du kan inte skylla alla 6000 döda på tegnell eller du vet väl att det är fhm som är boven, inte tegnell. Han är slagpåsen. Han fattar inga beslut själv