Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T tergo skrev:
kan danskarnas stigande smittotal bero på munskyddskravet ?
Det är ju inte otänkbart att en del vaggas in i en falsk trygghet pga munskydd. Sen när 98 % använder dom felaktigt, ptja, då kan det nog bli ökad smitta.

Såg en tjomme på IKEA som behandlade sitt munskydd som Leif GW behandlar sina glasögon.

• Gilla
  • Haha
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
Staffans2000
Nu har jag hoppat lite igen.
Finns det någon statestik på antalet smittade gämört med antalet testade? Om inte, är siffrorna helt meningslösa!

Staffan

BirgitS
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
F f91jsw skrev:
Strängt talat vet vi inte om alla som lever nu kommer dö. Det är i princip möjligt att man kommer på ett sätt att få obegränsat liv under vår "ordinarie" livstid.
Men då kan vi diskutera om vi verkligen lever

BirgitS
Nytt vaccinavtal klart:
EU har slutit avtal med läkemedelsföretagen Sanofi och Glaxo Smith Kline om att köpa 300 miljoner doser av ett kommande vaccin mot covid-19, enligt ett pressmeddelande från EU-kommissionen.
Vaccinet är av mer klassisk typ än de genetiska vaccin som framställs av till exempel svenskbrittiska Astra Zeneca och amerikanska Moderna. Sanofi framställer antigen på syntetisk väg, som sedan injiceras tillsammans med ett immunstimulerande adjuvans som framställs av Glaxo Smith Kline.
Fas 2 har startats nu i september och fas 3 planeras att startas under slutet av året.
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 16.24

Ligger ju rätt många månader efter AstraZeneca men eftersom det framställs på ett annat sätt kan det vara mer lämpligt till vissa befolkningsgrupper.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Men sorgligt nog kommer alla att dö.
Evigt liv är och för blir en utopi.
Det är inte alls sorgligt, det är tvärtom nödvändigt och önskvärt. En evolution utan evolution är kontraproduktivt, och naturen är smartare än att låta oss leva för evigt.
Lyssna på den, en av mina absoluta favoritlåtar, en helt fantastisk låt.,

• Gilla
MEE-84
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Det är inte alls sorgligt, det är tvärtom nödvändigt och önskvärt. En evolution utan evolution är kontraproduktivt, och naturen är smartare än att låta oss leva för evigt.
[media]Lyssna på den, en av mina absoluta favoritlåtar, en helt fantastisk låt.,
Vilket oväsen. Du inte hört Another Brick in the wall?

Men jag tror Corona i Afrika inte skadar så mycket. Finns det undersökningar?

Det finns inte så många döda. Men mycket sjuka, kronisk?

M MEE-84 skrev:

Det finns inte så många döda. Men mycket sjuka, kronisk?
Vi har varit inne på det - det är mycket ont om folk över 70, diabetiker etc i Afrika.

BirgitS
M MEE-84 skrev:
Naturligtvis håller även länderna där koll på antal bekräftade fall och dödsfall så gott de kan. T.ex. Sydafrika har 15 772 avlidna enligt https://www.worldometers.info/coronavirus/country/south-africa/ och det är plats 28 i världen räknat efter antal döda per miljon innevånare.

M MEE-84 skrev:
Vilket oväsen. Du inte hört Another Brick in the wall?

Naturligtvis, Pink Floyd är bra.
Den inledande talade delen av "The great gig in the sky" var det jag mest var ute efter, döden är inget att vara rädd för,
vi kommer alla att dö.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nu blev vi just nerpetade en plats till, av Mexico:
En tabell som visar rangordning av länder, där Sverige är på 12:e plats med Mexico precis före och Panama efter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
B b8q skrev:
Nu blev vi just nerpetade en plats till, av Mexico:
[bild]
Dessutom är det nog så att Panama och Colombia tyvärr inte har så bra koll på sina avlidna och därmed saknar en hel del i sin statistik.

I Frankrike stiger nu antalet avlidna med Covid-19 per dag :(

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Frågan är hur tillförlitlig statistik från Mexico, panama samt Colombia.
Om Spanien hade svårt för matte...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
BirgitS BirgitS skrev:
Nu fick jag uppfattningen av artikeln att han hänvisade till resultat i någon rapport som inte är svensk. Men jag vet inte vilken. Det var alltså inte Tegnell som letar efter alternativa förklaringar utan någon som har studerat och jämfört förloppet i många europeiska länder och då hittat ett samband med influensan.
DN har följt upp den intervjun med Tegnell med intervjuer med andra och med den rapport Tegnell hänvisar till: https://www.dn.se/sverige/tegnells-influensateori-fortsatt-omdebatterad/
Som svar på Rocklövs kritik i SVD:
– Du kan inte räkna per capita. Du måste räkna på gruppen som är känslig för den här typen av infektioner, och den är väldigt begränsad. Du måste titta på de absoluta talen, hur stor överdödligheten har varit de olika säsongerna, säger Anders Tegnell till SvD som svar på Rocklövs kritik.
Niklas Arnberg, professor i virologi vid Umeå universitet, säger till Aftonbadet att Anders Tegnells resonemang är rimligt.
Även Björn Olsen skriver till Aftonbladet att Tegnell har en poäng.

Studien är https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=3674138 som är skriven av tre forskare i ekonomi, två av dem i USA och den tredje i Danmark. Sammanfattningen börjar så här:
What accounts for Sweden’s high COVID death rate among the Nordics? One factor could be Sweden’s lighter lockdown. But we suggest 15 other possible factors. Most significant are:
(1) the “dry-tinder” situation in Sweden (we suggest that this factor alone accounts for 25 to 50% of Sweden's COVID death toll);
följt av ytterligare 14 orsaker.

Jag tycker del låter mycket att det skulle stå för 25-50 %.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.