2 357 041 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag läste också att det fanns ett visst bias i forskningen kring munskydd. Det var tydligen lättare att få en artikel publicerad om den visar att munskydd fungerar jämfört med rapporter som visar motsatsen.B Byggdjuret skrev:Det är egentligen ingenting nytt. Men bara för att det finns många rapporter så innebär det ingenting. Dessutom så håller många rapporter väldigt låg kvalité. Problemet med corona är att man sänkt kraven för få publiceras. Det gynnar ingen.
Sen är det inte många som förnekar att det fungerar. Det handlar om att folk inte kan handskas med masken.
Men det här är inget nytt... Bara upprepning. Du vet mycket väl om problemen med mask. Det är att folk Inte kan handskas med den. Ett annat problem, jag gissar att de flesta undersökningar bygger på att man använder riktiga masker som sjukvården använder. Men risken är stor att folk kommer använda masker som inte uppfyller några krav alls. Eller köper roliga masker som säkerligen inte är CE märkta.. Om man då lägger till hur illa folk handskas med en mask så skulle inte jag känna mig trygg. Nä jag skulle hålla 2m avståndet från någon med en sådan mask.
Sen kommer människor att skippa avståndet om de har mask. Nä det finns för många frågetecken.
Men visst mask Skyddar. Inget snack om det. Men låt vården använda dessa.
(Jag tror det var i Jonas Ludvigssons svar till de 26 musketörerna i DN jag läste det.)
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Frågan är hur ska de kunna identifiera de som går utan mask?tusenett skrev:
Men om det där är sant om så bara till hälften så blir man mörkrädd. Jag är glad för att vi har våra grundlagar.
Detsamma gäller motsatsen. Avsaknad av bevis för ett fenomen är inte bevis på att fenomenet inte existerar som det så fyndigt brukar skrivas.Ulltand skrev:
Nja det finns ju hundra studier nu och dessa talar för att enkelt munskydd har ett värde. Vore det ett reellt problem att hantera den skulle man ju se att mask inte har någon positiv effekt.tusenett skrev:
Det läste jag också idag. Men det var på ett husforum och med något bristfälliga källhänvisningar, så jag är osäker på om det stämmer då det är svårt att kontrollera...Ulltand skrev:
Var läste du det?
Visar dessa hundra studier att smittspridningen minskar i samhället om folk bär munskydd? Eller vad är det för diffust "värde" dessa hundra studier visar?Ulltand skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Frankrike och Spanien har ju nu haft tvång på munskydd i flera veckor väl, åtminstone i vissa områden, och trots det så har de inte sett någon minskning i antalet fall och det är ju därför som Frankrike nu börjar kräva det inne på kontoren också. Så munskydd i kollektivtrafik, affärer etc. verkar ju inte ha någon avgörande betydelse när det gäller att få ner smittspridningen.Ulltand skrev:
Det var någon i Norge (minister, motsv. till FHM) som uttalade sig i samband med att munskydd skulle börja användas där och sa som så att munskyddet får inte ersätta att hålla avstånd för 1 m avstånd minskar risken med 80 % men en mask minskar bara risken med 40 %. Jag har ingen aning om varifrån den personen fick de siffrorna (stod inte i artikeln) men det är ju lite talande även om det är ungefärliga siffror.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Nä men det räcker med att öppna ögonen. Dessutom är det inte svårt att räkna ut hur det kommer fungera. Det behövs ingen undersökning för det. De allra flesta vet inte hur man handskas med masken. Så om du vill se hur det Fungerar så åk till något köpcentrum och kolla. Vet du själv hur du ska handskas med en mask till 100%? Det borde du förresten... Det var en vänlig själ tyvärr kommer jag inte ihåg vem som gav oss en snabb utbildning. Så du till hör den minoriteten som faktiskt kan handskas med mask. Väldigt många är inte medvetna att masken är för engångsbruk. Och att man ska byta när den börjar bli fuktig.Ulltand skrev:
Så gör en egen undersökning! Eftersom du gör den själv så borde du lita på den.
Om jag gör en egen undersökning brukar jag lita på den. Dock gör inga andra det. Men det viktiga är sin egna kunskap.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
De visar nog bara en teoretisk siffra baserat på hur ett munskydd släpper igenom partiklar. Alltså finns det troligtvis inga större studier som verkligen visar att smittan minskar.tusenett skrev:
Men det är inte så viktigt
Det var nog härifrån: https://www.fhi.no/contentassets/fd...-kjent-eller-mistenkt-smitte-med-covid-19.pdfBirgitS skrev:
Det var någon i Norge (minister, motsv. till FHM) som uttalade sig i samband med att munskydd skulle börja användas där och sa som så att munskyddet får inte ersätta att hålla avstånd för 1 m avstånd minskar risken med 80 % men en mask minskar bara risken med 40 %. Jag har ingen aning om varifrån den personen fick de siffrorna (stod inte i artikeln) men det är ju lite talande även om det är ungefärliga siffror.
"Ut fra en samlet vurdering kan et anslag over den beskyttende effekten av bruk av munnbind i befolkningen kanskje ligge på 40%, men muligens betydelig lavere."
Men vad de baserar bedömningen på redovisar de tyvärr inte såvitt jag kan läsa mig till.
Många studier visar att munskydd minskar aerosolspridning från en individ - Det är inte så konstigt och inte särskilt svårt att mäta. Frågan är vad en spridd användning av en massa olika sorters munskydd bland en massa olika individer med olika bra rutin och efterlevnad har för betydelse för smittspridningen i samhället i stor?
FHM tittar inte på smittspridning mellan enskilda personer, utan vilka åtgärder som fungerar brett i hela samhället.
FHM tittar inte på smittspridning mellan enskilda personer, utan vilka åtgärder som fungerar brett i hela samhället.
Till det ska läggas att enligt den Norska rapporten som varit uppe i tråden tidigare så krävs att 50 000 personer har munskydd en vecka för att förhindra 1 person att bli smittad per vecka med nuvarande smittspridning i Sverige.B Byggdjuret skrev:
Sker den största smittspridning i hemmet och på arbetsplatser och mindre i kollektivtrafiken så lär antalet färre smittade vara ännu lägre om munskydden bara ska behövas i kollektivtrafiken när det är rusningstid.
Ska folk sätta på och ta av munskyddet när man kliver på och av bussen, tåget eller spårvagnen gissar jag att hanteringen inte alltid kommer ske enligt konstens alla regler. Vilket troligtvis reducerar effekten ännu mer. Gissar jag.
Nej det är andra typer av studier som görs och dessa indikerar att smittan minskar.B Byggdjuret skrev:
tusenett skrev:Till det ska läggas att enligt den Norska rapporten som varit uppe i tråden tidigare så krävs att 50 000 personer har munskydd en vecka för att förhindra 1 person att bli smittad per vecka med nuvarande smittspridning i Sverige.
Sker den största smittspridning i hemmet och på arbetsplatser och mindre i kollektivtrafiken så lär antalet färre smittade vara ännu lägre om munskydden bara ska behövas i kollektivtrafiken när det är rusningstid.
Ska folk sätta på och ta av munskyddet när man kliver på och av bussen, tåget eller spårvagnen gissar jag att hanteringen inte alltid kommer ske enligt konstens alla regler. Vilket troligtvis reducerar effekten ännu mer. Gissar jag.
Den är ju fullständigt irrelevant då det knappast finns några smittade i Norge. Men jag läste 200.000 på en dag och en smittad.
Lite mer i ämnet.
Professor förordar munskydd i t-banan
Han har svängt något i sin syn på munskydd – och tror att det kan vara värt att testa i t-banan eller annan kollektivtrafik.
– De skulle kunna göra nytta i vissa begränsade situationer, säger professor Jonas F Ludvigsson, som också lyfter vetenskapliga rön som pekar på att munskydd kan vara effektiva i egna hemmet
"
https://www.svd.se/professor-vart-att-testa-munskydd-i-t-banan