2 357 046 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Socialstyrelsen har lite statistik om sjukdomar som är riskfaktorer när det gäller Covid-19, i detta fall gäller det sånt som högt blodtryck, hjärt-kärlsjukdom, diabetes och lungsjukdom.Möbius skrev:
https://www.socialstyrelsen.se/stat...m-covid-19/statistik-relaterad-till-covid-19/
Då kan man ju konstatera att av dem som bor på ett särskilt boende och är minst 70 år gammal så:
19 % har ingen sådan riskfaktor
32 % har 1
49 % har minst 2
Man inser ju att de är sjukliga i allmänhet och dessutom lätt blir svårt sjuka i Covid-19.
Bland alla som är minst 70 år gamla:
30 % har ingen sådan riskfaktor
36 % har 1
33 % har minst 2
Många har sådana riskfaktorer men långt ifrån i lika stor utsträckning som den delmängd som bor på särskilt boende.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Fast det ledde väl till att deras siffror blev mer jämförbara med Sveriges om jag inte missminner mig, dvs. att alla som dör inom 30 dagar från en Covid-diagnos räknas i stället för alla som dör inom 90 dagar som jag förstod att det var innan.sunnis skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Det var ju en mild influensa i vintras så med en mer normal influensasäsong hade antagligen en del av dem redan avlidit innan mitten av mars.Möbius skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.socialstyrelsen.se/stat...istik-relaterad-till-covid-19/#lightbox-block
Både i början av året och några veckor innan vecka 30 (där kurvan för i år slutar) är det färre avlidna än genomsnittet för de andra åren som visas.
sunnis skrev:
Detta verkar vara korrekt, när jag kollar detta dokument:BirgitS skrev:
https://www.socialstyrelsen.se/glob...t-webb/statistik/rapportering-av-dodsfall.pdf
Sen kanske någon är lite nyfiken på lite om dödsfallsintygen, här finns lite info:
https://www.socialstyrelsen.se/glob...ation-till-dodsorsaksintyg-lakare-covid19.pdf
Vissa tror på flockimmunitet, vissa tror att smittan minskat tack vare immunitet.
Jag tror minskningen beror på att folk en period var bra på social distans. När man släpper på sådant ökar smittspridningen igen. Nej inte vetenskapligt förankrat, bara sunt förnuft.
"En ny lägesrapport från region Stockholm, visar att antalet personer som vårdas med anledning av covid-19 har ökat.
Enligt rapporten är 58 personer i regionen i behov av vård på sjukhus, vilket är 12 fler än lägesrapporten från 13 augusti.
Ökningen innebär att Region Stockholm har flest antal vårdande covid-19-patienter i Sverige.
På andra plats ligger Västra Götaland som under måndagen rapporterade att 46 personer vårdas för covid-19 i regionen.
Region Stockholm rapporterar den aktuella lägesbilden två gånger i veckan.
I lägesrapporterna presenteras antal konstaterat smittade, antal inneliggande patienter, antal patienter som intensivvårdas, utskrivna, antal avlidna, antal provtagna samt särredovisning av särskilda boende (SÄBO)."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Jag tror minskningen beror på att folk en period var bra på social distans. När man släpper på sådant ökar smittspridningen igen. Nej inte vetenskapligt förankrat, bara sunt förnuft.
"En ny lägesrapport från region Stockholm, visar att antalet personer som vårdas med anledning av covid-19 har ökat.
Enligt rapporten är 58 personer i regionen i behov av vård på sjukhus, vilket är 12 fler än lägesrapporten från 13 augusti.
Ökningen innebär att Region Stockholm har flest antal vårdande covid-19-patienter i Sverige.
På andra plats ligger Västra Götaland som under måndagen rapporterade att 46 personer vårdas för covid-19 i regionen.
Region Stockholm rapporterar den aktuella lägesbilden två gånger i veckan.
I lägesrapporterna presenteras antal konstaterat smittade, antal inneliggande patienter, antal patienter som intensivvårdas, utskrivna, antal avlidna, antal provtagna samt särredovisning av särskilda boende (SÄBO)."
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
https://omni.se/t/coronaviruset/3ee2d7f6-56f1-4573-82b9-a4164cbdc902
Håller med i det du skriver, men just PK har uppenbarligen olika betydelser på vem du frågar, jag ser andra dystrare inslag än du i begreppet Pk, men det har vi avhandlat tidigare i tråden.D djac skrev:Avskyr inte PK-eliten, är kanske del av dendvs jag tycker inte man ska prata innan man tänker, inte generaliserande peka ut individer i en minoritetsgrupp och skuldbelägga dessa för vad andra har gjort, osv.
Nä, jag tycker det är rätt fint att behålla värdighet, substans, sanningshalt och respekt för andra när man uttrycker sig.
Ser också masker i detta sammanhang som ett inslag av propaganda.
Nu är ni ju lite elaka mot Hyltran, Ulltand och jag antar att optimum får en släng där också, jag tycker att dom ska ha lite cred för att dom fortsätter hålla sin linje trots ganska massivt motstånd.J Jocke Best skrev:
Jag tillhör dem som oftast står på motsatta sidan av dem, men utan deras input vore det endast klubben för inbördes beundran i tråden.
Precis som en demokrati skall fungera, lyssna på alla, även dem du inte håller med ett enda ord av vad de tycker eller skriver, och i Hyltrans ögon är det ju alla vi andra som är PK-maffian.
Trodde aldrig att jag skulle hamna i den gruppen, ens på ett forum
Ja men jag skojade lite också, jag vet att det används som skällsord men jag tycker det är bra med allmänt hyfsi offentliga samtal. Det har i alla tider hållits tuffa debatter utan att man har behövt falla ner i den gyttjegropen där de som klagar på PK vill hålla till. Man kan vara väl så stringent och hård utan att brista i respekt.mikethebik skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Eftersom att jag nämns med namn känner jag att jag vill kommentera och säga att detta är inte färdigt än.Mikael_L skrev:
Vad ”PK-maffian” gör är att kasta arga blickar och i värsta fall surt tala om för en att man bryter mot maskerings lagen.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Enligt TT rapporterar kollektivtrafiken i de tre storstadsområdena att det i allmänhet inte har varit trängsel under dagen.
https://www.svd.se/befarad-trangsel-uteblev--an-sa-lange
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpL35A/befarad-trangsel-uteblev--an-sa-lange
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 19.30-Enligt rapporterna har stockholmarna tagit till sig vårt budskap att i möjligaste mån undvika rusningstrafik och hålla avstånd. Vi kan inte garantera att det inte uppstår trängsel vid vissa tillfällen, sade Claes Keisu, presstalesperson vid SL, till SvD på måndagseftermiddagen.
Inte heller på Skånetrafiken eller hos Västtrafik har man under dagen märkt av någon värre trängsel.
-Det har varit någon enstaka linje som blivit fullsatt men då har vi kunnat förstärka den, säger Ellen Pileblad till TT om situationen i Göteborg.
https://www.svd.se/befarad-trangsel-uteblev--an-sa-lange
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpL35A/befarad-trangsel-uteblev--an-sa-lange
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Har någon sagt till dig att du bryter mot maskeringslagen?Hyltran från Veglemyren skrev:
De som kan tänka sig att göra det lär vara väldigt få, så du kan nog vara lugn, PK-maffian består inte av särskilt många personer.
Nä, enligt försiktighetsprincipen borde du beväpna dig när du "sportar" ditt munskydd på stan, PK-maffian kan komma närsomhelst, de har ju ögonen på dig redan!Hyltran från Veglemyren skrev:
Det finns inget som hindrar dig att använda mask var, när och hur ofta du vill, jag tänker inte skälla eller ge dig okvädningsord om vi möts.Hyltran från Veglemyren skrev:
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 814 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 814 inlägg
https://www.svd.se/ny-studie-viruset-smittar-tidigare-an-trott/i/senaste
Men nu kommer nya uppgifter. Forskare vid det ansedda universitetet EPFZ i Zürich konstaterar att det finns beräkningsfel i den tidigare hypotesen. Viruset kan smitta upptill fem dagar före insjuknandet, enligt studien som publicerades i tidningen NZZ am Sonntag i helgen. Det uppges att studien från Hongkong nu korrigerats.
...
Samtidigt visar en ny sydkoreansk studie att coronasmittade utan symptom bär på lika mycket virus i näsan, halsen och lungorna som personer som insjuknat. Studien publicerades nyligen i den vetenskapliga tidskriften JAMA Internal Medicine. Forskarna rapporterar också att 30 procent av de 303 undersökta infekterade personerna utan symptom aldrig insjuknade.
Men nu kommer nya uppgifter. Forskare vid det ansedda universitetet EPFZ i Zürich konstaterar att det finns beräkningsfel i den tidigare hypotesen. Viruset kan smitta upptill fem dagar före insjuknandet, enligt studien som publicerades i tidningen NZZ am Sonntag i helgen. Det uppges att studien från Hongkong nu korrigerats.
...
Samtidigt visar en ny sydkoreansk studie att coronasmittade utan symptom bär på lika mycket virus i näsan, halsen och lungorna som personer som insjuknat. Studien publicerades nyligen i den vetenskapliga tidskriften JAMA Internal Medicine. Forskarna rapporterar också att 30 procent av de 303 undersökta infekterade personerna utan symptom aldrig insjuknade.
Läste någon artikel att forskare i Indonesien eller liknande nu fått ett virus som var så muterat att det smittade 10 gånger värre än nuvarande och att detta skulle göra alla vaccin meningslösa.
Hittar inte artikeln nu, har jag bara drömt mar eller?
Hittar inte artikeln nu, har jag bara drömt mar eller?