Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Möbius skrev:
85% av de granskade fallen var mer eller mindre döende redan och covid19 hade liten eller ingen påverkan på utfallet. Känns vansinnigt att alla fall där man konstateras ha covid19 rapporteras in i dödsstatistiken för covid när det inte är det som i huvudsak orsakar dödsfallet.
Socialstyrelsen har lite statistik om sjukdomar som är riskfaktorer när det gäller Covid-19, i detta fall gäller det sånt som högt blodtryck, hjärt-kärlsjukdom, diabetes och lungsjukdom.
https://www.socialstyrelsen.se/stat...m-covid-19/statistik-relaterad-till-covid-19/
Då kan man ju konstatera att av dem som bor på ett särskilt boende och är minst 70 år gammal så:
19 % har ingen sådan riskfaktor
32 % har 1
49 % har minst 2

Man inser ju att de är sjukliga i allmänhet och dessutom lätt blir svårt sjuka i Covid-19.

Bland alla som är minst 70 år gamla:
30 % har ingen sådan riskfaktor
36 % har 1
33 % har minst 2

Många har sådana riskfaktorer men långt ifrån i lika stor utsträckning som den delmängd som bor på särskilt boende.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
sunnis sunnis skrev:
UK trollade förra veckan bort 5000 döda från sin statistik... Spanien som mäter lite olika beroende på region tror man har missat 60% av fallen...
Fast det ledde väl till att deras siffror blev mer jämförbara med Sveriges om jag inte missminner mig, dvs. att alla som dör inom 30 dagar från en Covid-diagnos räknas i stället för alla som dör inom 90 dagar som jag förstod att det var innan.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
BirgitS
Möbius skrev:
85% av de granskade fallen var mer eller mindre döende redan och covid19 hade liten eller ingen påverkan på utfallet. Känns vansinnigt att alla fall där man konstateras ha covid19 rapporteras in i dödsstatistiken för covid när det inte är det som i huvudsak orsakar dödsfallet.
Det var ju en mild influensa i vintras så med en mer normal influensasäsong hade antagligen en del av dem redan avlidit innan mitten av mars.
Linjediagram som visar veckovis dödstal per 100 000 invånare från 2015 till 2020 i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.socialstyrelsen.se/stat...istik-relaterad-till-covid-19/#lightbox-block
Både i början av året och några veckor innan vecka 30 (där kurvan för i år slutar) är det färre avlidna än genomsnittet för de andra åren som visas.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
sunnis sunnis skrev:
Det här sättet är snarare den metoden som används i Sverige och flera länder för att mäta influensaliknade virus, tror inte man kommer justera om siffrorna, finns ingen anledning och då är inte heller datan kvalitetssäkrad längre för andra virussjukdomar man mäter.
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det ledde väl till att deras siffror blev mer jämförbara med Sveriges om jag inte missminner mig, dvs. att alla som dör inom 30 dagar från en Covid-diagnos räknas i stället för alla som dör inom 90 dagar som jag förstod att det var innan.
Detta verkar vara korrekt, när jag kollar detta dokument:
https://www.socialstyrelsen.se/glob...t-webb/statistik/rapportering-av-dodsfall.pdf

Sen kanske någon är lite nyfiken på lite om dödsfallsintygen, här finns lite info:
https://www.socialstyrelsen.se/glob...ation-till-dodsorsaksintyg-lakare-covid19.pdf
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
optimum
Vissa tror på flockimmunitet, vissa tror att smittan minskat tack vare immunitet.
Jag tror minskningen beror på att folk en period var bra på social distans. När man släpper på sådant ökar smittspridningen igen. Nej inte vetenskapligt förankrat, bara sunt förnuft.

Skärmbild av nyhetsrubrik med texten "JUST NU: Stor ökning av corona-patienter".

"En ny lägesrapport från region Stockholm, visar att antalet personer som vårdas med anledning av covid-19 har ökat.

Enligt rapporten är 58 personer i regionen i behov av vård på sjukhus, vilket är 12 fler än lägesrapporten från 13 augusti.
Ökningen innebär att Region Stockholm har flest antal vårdande covid-19-patienter i Sverige.
På andra plats ligger Västra Götaland som under måndagen rapporterade att 46 personer vårdas för covid-19 i regionen.
Region Stockholm rapporterar den aktuella lägesbilden två gånger i veckan.
I lägesrapporterna presenteras antal konstaterat smittade, antal inneliggande patienter, antal patienter som intensivvårdas, utskrivna, antal avlidna, antal provtagna samt särredovisning av särskilda boende (SÄBO)."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
 
https://omni.se/t/coronaviruset/3ee2d7f6-56f1-4573-82b9-a4164cbdc902
D djac skrev:
Avskyr inte PK-eliten, är kanske del av den :) dvs jag tycker inte man ska prata innan man tänker, inte generaliserande peka ut individer i en minoritetsgrupp och skuldbelägga dessa för vad andra har gjort, osv.

Nä, jag tycker det är rätt fint att behålla värdighet, substans, sanningshalt och respekt för andra när man uttrycker sig.

Ser också masker i detta sammanhang som ett inslag av propaganda.
Håller med i det du skriver, men just PK har uppenbarligen olika betydelser på vem du frågar, jag ser andra dystrare inslag än du i begreppet Pk, men det har vi avhandlat tidigare i tråden.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
J Jocke Best skrev:
Är det en fågel? Ett flygplan? Nej det var Ulltand som briserade!
Elakt att komma med så hårda fakta.
Nu är ni ju lite elaka mot Hyltran, Ulltand och jag antar att optimum får en släng där också, jag tycker att dom ska ha lite cred för att dom fortsätter hålla sin linje trots ganska massivt motstånd.
Jag tillhör dem som oftast står på motsatta sidan av dem, men utan deras input vore det endast klubben för inbördes beundran i tråden.
Precis som en demokrati skall fungera, lyssna på alla, även dem du inte håller med ett enda ord av vad de tycker eller skriver, och i Hyltrans ögon är det ju alla vi andra som är PK-maffian.
Trodde aldrig att jag skulle hamna i den gruppen, ens på ett forum:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
optimum och 4 till
  • Laddar…
D
mikethebik mikethebik skrev:
[länk]

Håller med i det du skriver, men just PK har uppenbarligen olika betydelser på vem du frågar, jag ser andra dystrare inslag än du i begreppet Pk, men det har vi avhandlat tidigare i tråden.
Ja men jag skojade lite också, jag vet att det används som skällsord men jag tycker det är bra med allmänt hyfsi offentliga samtal. Det har i alla tider hållits tuffa debatter utan att man har behövt falla ner i den gyttjegropen där de som klagar på PK vill hålla till. Man kan vara väl så stringent och hård utan att brista i respekt.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
NEJ.
Det är att PK-maffian kommer döda alla som Hyltran ifall de bär mask.

Det är det folkmordet som alltid varit på tapeten ... :rofl:
Eftersom att jag nämns med namn känner jag att jag vill kommentera och säga att detta är inte färdigt än.

Vad ”PK-maffian” gör är att kasta arga blickar och i värsta fall surt tala om för en att man bryter mot maskerings lagen.
 
  • Haha
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Enligt TT rapporterar kollektivtrafiken i de tre storstadsområdena att det i allmänhet inte har varit trängsel under dagen.
-Enligt rapporterna har stockholmarna tagit till sig vårt budskap att i möjligaste mån undvika rusningstrafik och hålla avstånd. Vi kan inte garantera att det inte uppstår trängsel vid vissa tillfällen, sade Claes Keisu, presstalesperson vid SL, till SvD på måndagseftermiddagen.
Inte heller på Skånetrafiken eller hos Västtrafik har man under dagen märkt av någon värre trängsel.
-Det har varit någon enstaka linje som blivit fullsatt men då har vi kunnat förstärka den, säger Ellen Pileblad till TT om situationen i Göteborg.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 19.30
https://www.svd.se/befarad-trangsel-uteblev--an-sa-lange
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpL35A/befarad-trangsel-uteblev--an-sa-lange
 
Fairlane
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Eftersom att jag nämns med namn känner jag att jag vill kommentera och säga att detta är inte färdigt än.

Vad ”PK-maffian” gör är att kasta arga blickar och i värsta fall surt tala om för en att man bryter mot maskerings lagen.
Har någon sagt till dig att du bryter mot maskeringslagen?
De som kan tänka sig att göra det lär vara väldigt få, så du kan nog vara lugn, PK-maffian består inte av särskilt många personer.
 
D
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Eftersom att jag nämns med namn känner jag att jag vill kommentera och säga att detta är inte färdigt än.

Vad ”PK-maffian” gör är att kasta arga blickar och i värsta fall surt tala om för en att man bryter mot maskerings lagen.
Nä, enligt försiktighetsprincipen borde du beväpna dig när du "sportar" ditt munskydd på stan, PK-maffian kan komma närsomhelst, de har ju ögonen på dig redan! :)
 
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Eftersom att jag nämns med namn känner jag att jag vill kommentera och säga att detta är inte färdigt än.

Vad ”PK-maffian” gör är att kasta arga blickar och i värsta fall surt tala om för en att man bryter mot maskerings lagen.
Det finns inget som hindrar dig att använda mask var, när och hur ofta du vill, jag tänker inte skälla eller ge dig okvädningsord om vi möts.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
https://www.svd.se/ny-studie-viruset-smittar-tidigare-an-trott/i/senaste

Men nu kommer nya uppgifter. Forskare vid det ansedda universitetet EPFZ i Zürich konstaterar att det finns beräkningsfel i den tidigare hypotesen. Viruset kan smitta upptill fem dagar före insjuknandet, enligt studien som publicerades i tidningen NZZ am Sonntag i helgen. Det uppges att studien från Hongkong nu korrigerats.

...

Samtidigt visar en ny sydkoreansk studie att coronasmittade utan symptom bär på lika mycket virus i näsan, halsen och lungorna som personer som insjuknat. Studien publicerades nyligen i den vetenskapliga tidskriften JAMA Internal Medicine. Forskarna rapporterar också att 30 procent av de 303 undersökta infekterade personerna utan symptom aldrig insjuknade.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Läste någon artikel att forskare i Indonesien eller liknande nu fått ett virus som var så muterat att det smittade 10 gånger värre än nuvarande och att detta skulle göra alla vaccin meningslösa.

Hittar inte artikeln nu, har jag bara drömt mar eller?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.