Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum optimum skrev:
Vissa tror på flockimmunitet, vissa tror att smittan minskat tack vare immunitet.
Jag tror minskningen beror på att folk en period var bra på social distans. När man släpper på sådant ökar smittspridningen igen. Nej inte vetenskapligt förankrat, bara sunt förnuft.
En kombination tänker jag. Men som FoHM sade redan från början: Uthållighet! Fortsätt hålla avstånd och tvätta händerna, så tar vi oss igenom detta utan att behöva ta i med tuffa nedstängningar.

• Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad ”PK-maffian” gör är att kasta arga blickar och i värsta fall surt tala om för en att man bryter mot maskerings lagen.
Nu har du nog blandat ihop det igen. Maskeringslagen älskas framförallt av dem som vill förbjuda slöjor och religiösa huvudbonader. De tillhör inte PK-eliten, tvärtom.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
M MEE-84 skrev:
Jaha.. Ändå märkligt ifall ett tio gånger svagare virus vållade Kina så mycket huvudbry, Peking har väl varit delvis nedstängt i månadsvis?

Men det kunde ju givetvis gått mycket värre där, tur att det inte var 10 gånger mer smittsamt än den som finn i amerika och Europa.
Blanda inte ihop orden! Ett mer smittsamt virus är svagare, dvs gör de smittade mindre sjuka och är mindre dödligt.

Ju smittsammare, desto ofarligare. Dödliga virus har svårt att spridas.

E
Anna_H Anna_H skrev:
Nu har du nog blandat ihop det igen. Maskeringslagen älskas framförallt av dem som vill förbjuda slöjor och religiösa huvudbonader. De tillhör inte PK-eliten, tvärtom.
Så munskydd / mask mot Corona är tabu, men Burka och Niqab är ett helt ok inslag i den svenska kulturen.

E
Anna_H Anna_H skrev:
Blanda inte ihop orden! Ett mer smittsamt virus är svagare, dvs gör de smittade mindre sjuka och är mindre dödligt.

Ju smittsammare, desto ofarligare. Dödliga virus har svårt att spridas.
Och Ebola, det är alltså ofarligt då?

D
E erkka skrev:
Så munskydd / mask mot Corona är tabu, men Burka och Niqab är ett helt ok inslag i den svenska kulturen.
Haha, alla är väl isf ok, de har ju det gemensamt att samtliga vilar på någon form av religiös övertygelse. Kör en regndans samtidigt, det är rätt torrt i markerna nu!

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Hur fick du den idén? Ni är väldigt många som tror att maskanvändning är tabu bara för att FoHM inte vill gå ut med allmänna rekommendationer.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Och Ebola, det är alltså ofarligt då?
Ebola är inte särskilt smittsamt jämfört med detta. Det blev som du säkert känner till aldrig någon pandemi. Att det blev så stora lokala utbrott beror helt och hållet på de lokala förutsättningarna, med bland annat bristande sjukvård och principer om likvaka.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, alla är väl isf ok, de har ju det gemensamt att samtliga vilar på någon form av religiös övertygelse. Kör en regndans samtidigt, det är rätt torrt i markerna nu!
Och sluta inte dansa förrän det börjar regna, så kommer det att fungera!

• Haha
  • Gilla
johel572 och 3 till
  • Laddar…
E
Anna_H Anna_H skrev:
Hur fick du den idén? Ni är väldigt många som tror att maskanvändning är tabu bara för att FoHM inte vill gå ut med allmänna rekommendationer.
Jag använder munskydd i de situationer det behövs, men det skulle ju vara bättre om alla gjorde det (när det behövs alltså).

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
E erkka skrev:
Jag använder munskydd i de situationer det behövs, men det skulle ju vara bättre om alla gjorde det (när det behövs alltså).
Du menar när du vet att du är sjuk i covid men ändå är ute i affärer och kollektivtrafiken?

• Gilla
  • Haha
johel572 och 3 till
  • Laddar…
E
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du menar när du vet att du är sjuk i covid men ändå är ute i affärer och kollektivtrafiken?
vet inte hur du drog den slutsatsen, du får gärna förklara.

Men nej, jag har inte varit varken sjuk el haft corona eller tänkt vara ute bland allmänheten om så sker.
Vad jag syftade på med "när det behövs alltså" var alltså när det inte går att upprätthålla social distansering tex på bussar, lägenhetsvisningar, köer osv skulle det kanske vara bra om ALLA hade munskydd och inte bara 3 av 100.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
E
Anna_H Anna_H skrev:
Ebola är inte särskilt smittsamt jämfört med detta. Det blev som du säkert känner till aldrig någon pandemi. Att det blev så stora lokala utbrott beror helt och hållet på de lokala förutsättningarna, med bland annat bristande sjukvård och principer om likvaka.
nej nu var Ebola ett dåligt exempel då det inte är luftburet... men jag tyckte ditt resonemang var lite konstigt med att ju farligare det var så smittas det inte. men visst, om du dör efter 2 sekunders exponering av viruset så lär det ju ha svårare att sprida sig så visst har du rätt i det.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E erkka skrev:
Jag gör det också. dvs aldrig, för min del. Nyttjar inte kollektivtrafik, trängs inte i butiker och på restauranger utan väntar till det är fritt fram.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Jag IRL har hört medlemmar av ”PK eliten” fälla kommentera att man bryter mot maskeringslagen om man har munskydd på sig.

Det är tydligen skillnad på mask och mask enligt ”PK eliten” ;)

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.