Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Såvida inte ett vaccin ger ett bättre antikropssvar.
Eftersom forskarna tar upp risken att vaccin inte heller ger ett långvarigt skydd i sin rapport så anser de nog att just det är det troligaste. Jag tror mer på dem än på din förhoppning, trots allt så är vaccin till för att få kroppen att bilda just de antikroppar som bildas vid en infektion.
 
MultiMan MultiMan skrev:
Vet inte om det redan skrivits om, inte haft tid följa alla inlägg senaste dagarna: [länk]

Camilla Lif är tillsatt i Sveriges coronakommission för att granska hur Sverige hanterat pandemin. På Facebook har hon valt att gå med i gruppen ”Vi stöttar Anders Tegnell & co (FHM)”.

Gör det att hon förbrukat ditt förtroende?

...

Det här gör saker komplexa. Samtidigt är det viktigt att alla korten ligger på bordet. När Sveriges coronastrategi just nu granskas av hela världen, har vi inte råd att inte berätta om de eventuellt komprometterande detaljer som omgärdar den granskande kommissionen.

En ledamot i coronakommissionen var med i en Facebookgrupp som stöttar Tegnell.
Nu vet du det och omständigheterna.

Påverkar det ditt förtroende för kommissionen?
Själv hoppas jag att inte bara hon, utan hela kommissionen, tar in så mycket information som möjligt från alla sidor - och är med även i grupper som är mycket kritiska mot FHM. Enkelsidigt är inte bra.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Får jag sticka mellan med en hyllning?

Om det finns byggintresserad sjukvårdspersonal som läser tråden så vill jag passa på att tacka för er fantastiska insats. Och med fara för eget liv och kamp mot utbrändhet kämpar för att rätta upp regering/FHM:s grava misstag.

Det får inte glömmas när FHM anhängarna säger det oerhörda, att det går bra.

Känner själv flera sjukvårdsanställda och man är oerhört förbannade på myndigheterna eftersom inget har fungerat. Alltifrån skyddsutrustning, testning till direktiv.

Och om? vi får ner coronasmittan till grannländernas nivåer så väntar en enorm vårdskuld där 200 000 väntar på operation. Och det ska denna redan nedkörda personal ta hand om.

Inte konstigt att många vill sluta.

Och mästerkreatören Tegnell, ja han har semester såklart.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom forskarna tar upp risken att vaccin inte heller ger ett långvarigt skydd i sin rapport så anser de nog att just det är det troligaste. Jag tror mer på dem än på din förhoppning, trots allt så är vaccin till för att få kroppen att bilda just de antikroppar som bildas vid en infektion.

Antikroppar kan se olika ut och det går i teorin att skapa flera sorter tex genom att vaccinera med två olika vaccin.

Glädjande nog är det ett 10-tal vaccin som testas på människor i skrivande stund och över 100 i pipeline.

I sak borde Astra och Moderna redan ha en god aning om hur det ligger till då det nu gått ett par månader sedan den första vaccineringen av testpersoner. Man mätte då upp antikroppssvaret och konstig vore det om man inte följt detta noga över tid. Och eftersom man inte lagt ner projektet så finns nog anledning till viss optimism.
 
R-värdet är nere på ca 0,6 enligt FHMs senaste rapport. Lägg där till att endast 3,4% av alla tester var positiva förra veckan. En halvering mot veckan innan.

Vi kan nog konstatera att detta snart blåst över.
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Z zada11 skrev:
R-värdet är nere på ca 0,6 enligt FHMs senaste rapport. Lägg där till att endast 3,4% av alla tester var positiva förra veckan. En halvering mot veckan innan.

Vi kan nog konstatera att detta snart blåst över.

Såvida inte den kortvariga antikroppsimmuniteten öppnar upp för en ny våg i höst. Hoppet står väl till att T-cellsimmuniteten är bättre.
 
  • Gilla
zada11
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
En modell som bygger på uppmätt virus i svalget. Låter vettigt och konstigt vore det om inte virusnivån avspeglade smittan

"We observed the highest viral load in throat swabs at the time of symptom onset, and inferred that infectiousness peaked on or before symptom onset"
Det gäller ju att viruset kommer ut och färdas till en annan person och den risken är ju större om någon hostar. Det är därför antagligen inte fullt så enkelt att det finns ett linjärt samband mellan virushalt i svalget och risken att faktiskt infektera någon. Det är väl därför studien på verkliga fall fick ett betydligt lägre resultat. Men som WHO skriver, mycket är oklart när det gäller smittspridningen och många fler studier behövs innan man vet med större säkerhet.
 
T
K Kreutzer skrev:
Får jag sticka mellan med en hyllning?
Gärna, det vore ett trevligt alternativ till alla dina inlägg där du klagar på FHM, Tegnell och alla andra som inte avskyr dem lika mycket som du.

När kommer den?
 
  • Gilla
  • Haha
Hellacopter och 5 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Gärna, det vore ett trevligt....När kommer den?
Jag tar den igen om du inte såg den eftersom den inte nog kan betonas:
Om det finns byggintresserad sjukvårdspersonal som läser tråden så vill jag passa på att tacka för er fantastiska insats. Och med fara för eget liv och kamp mot utbrändhet kämpar för att rätta upp regering/FHM:s grava misstag.

Det får inte glömmas när FHM anhängarna säger det oerhörda, att det går bra.


Känner själv flera sjukvårdsanställda och man är oerhört förbannade på myndigheterna eftersom inget har fungerat. Alltifrån skyddsutrustning, testning till direktiv.

Och om? vi får ner coronasmittan till grannländernas nivåer så väntar en enorm vårdskuld där 200 000 väntar på operation. Och det ska denna redan nedkörda personal ta hand om.

Inte konstigt att många vill sluta.

Och mästerkreatören Tegnell, ja han har semester såklart.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det gäller ju att viruset kommer ut och färdas till en annan person och den risken är ju större om någon hostar. Det är därför antagligen inte fullt så enkelt att det finns ett linjärt samband mellan virushalt i svalget och risken att faktiskt infektera någon. Det är väl därför studien på verkliga fall fick ett betydligt lägre resultat. Men som WHO skriver, mycket är oklart när det gäller smittspridningen och många fler studier behövs innan man vet med större säkerhet.

Säkert vet vi dock att det smittar innan symtom och det verkar inte vara på marginalen och det kan smitta från helt asymtomatiska personer.

Det är därför testning är så viktigt och att det inte räcker med "stanna hemma om du har symtom" tex i äldrevården
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Antikroppar kan se olika ut och det går i teorin att skapa flera sorter tex genom att vaccinera med två olika vaccin.

Glädjande nog är det ett 10-tal vaccin som testas på människor i skrivande stund och över 100 i pipeline.

I sak borde Astra och Moderna redan ha en god aning om hur det ligger till då det nu gått ett par månader sedan den första vaccineringen av testpersoner. Man mätte då upp antikroppssvaret och konstig vore det om man inte följt detta noga över tid. Och eftersom man inte lagt ner projektet så finns nog anledning till viss optimism.
Normalt skapar ju kroppen antikroppar mot flera delar av ett virus. Den nu aktuella brittiska studien skriver om antikroppar mot såväl "spike protein" som "nucleocapsid protein". Åtminstone vissa antikroppstester testar för att hitta antikroppar mot några olika delar av viruset. De flesta vaccintillverkare verkar rikta in sig på just "spike" eftersom det verkar vara en rätt stabil del av viruset.

Det vore förstås konstigt om inte vaccintillverkarna noga följer upp antikroppshalterna över tid men än så länge har det väl inte gått några tre månader sedan de första fick något vaccin. De allra första var dessutom så få att det är svårt att veta något med hyfsad statistisk säkerhet.

Tillägg: Studien undersöker även antikroppar mot "receptor binding domain".
 
Redigerat:
K Kreutzer skrev:
Jag tar den igen om du inte såg den eftersom den inte nog kan betonas:
Om det finns byggintresserad sjukvårdspersonal som läser tråden så vill jag passa på att tacka för er fantastiska insats. Och med fara för eget liv och kamp mot utbrändhet kämpar för att rätta upp regering/FHM:s grava misstag.

Det får inte glömmas när FHM anhängarna säger det oerhörda, att det går bra.


Känner själv flera sjukvårdsanställda och man är oerhört förbannade på myndigheterna eftersom inget har fungerat. Alltifrån skyddsutrustning, testning till direktiv.

Och om? vi får ner coronasmittan till grannländernas nivåer så väntar en enorm vårdskuld där 200 000 väntar på operation. Och det ska denna redan nedkörda personal ta hand om.

Inte konstigt att många vill sluta.

Och mästerkreatören Tegnell, ja han har semester såklart.
Sjukvårdspersonalen har själva sagt att de inte vill ha hyllningar, blommor eller gratisluncher - de vill ha högre lön och bättre arbetsförhållanden. Det bästa vi i allmänheten kan göra är nog:
- Hålla avstånd och minska smittspridningen.
- Låta bli att bli skadade i onödan av andra korkade aktiviteter.
- Rösta bort politiker som vill skära ner i vård och omsorg.
 
  • Gilla
  • Älska
Guzzi och 11 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Säkert vet vi dock att det smittar innan symtom och det verkar inte vara på marginalen och det kan smitta från helt asymtomatiska personer.

Det är därför testning är så viktigt och att det inte räcker med "stanna hemma om du har symtom" tex i äldrevården
Nåja, om 6,4 % beror på smitta från presymtomatiska personer som i studien från Singapore så är det väl rätt mycket på marginalen.

Naturligtvis är testning och smittspårning viktig, det är ju därför som t.ex. FHM trycker på att regionerna ska komma igång med det. Liksom att hålla avstånd.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Såvida inte den kortvariga antikroppsimmuniteten öppnar upp för en ny våg i höst. Hoppet står väl till att T-cellsimmuniteten är bättre.
Verkligen. Annars sitter vi i skiten troligtvis.
 
Snailman
D djac skrev:
Nja, nu är det ju inte riktigt det jag gör, jag är 100% för att vidta rimliga och verksamma åtgärder, men inte alls intresserad av de åtgärder som läggs ovanpå, av tex politiker, som har ingen eller ringa påverkan, utan används som verktyg för att framstå som handlingskraftiga. Min åsikt, andra får gärna älska signalpolitiska åtgärder, fritt fram.
Jag gillar mera de som väljer att skämta om sig själva/sina egen åsikter än göra sig lustiga över andra /andras åsikter

Men jag förstår att det är lite ovanligt nuförtiden, tråkigt nog!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.