Status
Inte öppen för fler kommentarer.
optimum
tusenett skrev:
Man måste komma ihåg, hur krasst det än kan låta, att företagens främsta intresse är att skydda företagens intressen. Ibland kan det passa bra med vad som är bra för individen också, men långt ifrån alltid.

Företag kan utan att skämmas bränna ut folk på löpande band för att uppnå företagens mål.

Fick företagen bestämma skulle de nog gärna förbjuda anställda att dricka alkohol på fritiden, tvinga folk att motionera och äta mindre kött.

Kastar medarbetare på sophögen för att de är äldre och blivit mindre produktiva eller inte lika ”hungriga” längre sker dagligen i företag världen över.

Jag tror inte att jag skulle vilja att Sverige styrdes som ett företag. Jag skulle nog inte vilja att FHM styrdes som ett företag heller för då skulle vi nog sett ännu fler dödsfall bland de äldre.
Nej jag vill inte heller Sverige styrs som ett företag efters som företag mer eller mindre är som en diktatur.

Angående personalen.
Troligen därför jag trivs så bra på det företag jag jobbar på. Även en orsak till att vi har så låg personalomsättning.
Personalen är företagets stora resurs och det finns ett hjärta i ägarna till företaget som är stort.

Visst är det pengar som styr men vad gör du med pengar om du inte har en stor resurs i personalen. Köper trisslotter för pengarna?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
optimum
tusenett skrev:
”Be careful what you wish for”

”De som önskar ge upp sin frihet för att uppnå trygghet kommer inte att få, eller förtjäna, endera.”
/Benjamin Franklin
Jo jag vet att det är en risk att pilla på vårt av grundlagen satt skydd men vi kunde fått en smitta likt spanska sjukan där yngre dör i mängder och kanske behövt stänga en del. Därför ska sådant även ske på samma sätt som ändringar av grundlagen.
Men vem kunde tro vi skulle få en pandemi?
Jo det borde varit många.

Nu är jag glad för den frihet vi har och kanske gick relativt bra denna gången.
Även att slippa munskydd överallt men kanske de behövts i vissa situationer.
Vi får se den utredning som ska göras.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
BirgitS
Hjälporganisationen Oxfam varnar:
12 000 människor kan dö varje dag av hunger i spåren av coronavirusets härjningar, enligt hjälporganisationen Oxfam. Det kan vara fler som dör av hunger än av själva viruset, varnar organisationen.
Då samhällen stängs förlorar hundratals miljoner människor sin försörjning, och enligt Oxfams nya rapport kan ytterligare 122 miljoner människor hamna på gränsen till svält.
:cry:
TT via https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 11.02

Det största sjukhuset i Bergamo, staden som blev epicentrum för virusutbrottet i Italien, har för första gången sedan den 23 februari inte haft några coronapatienter, enligt CNN.
(y)
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 13.03
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
D
MultiMan MultiMan skrev:
Uppenbart, och därför har så många svenskar dött i onödan.

Det är därför man ska ha en statsledning som besitter kompetensen och beslutsförmågan att vidta åtgärder som skyddar befolkningen vid ett krisläge.
Det är möjligt att några färre kunde ha drabbats av Corona med mer drakoniska åtgärder men då hade detta fått betalas i andra änden, till förmodligen ett högre pris och av de som redan är mest utsatta i samhället. Tror det finns ett omedvetet klassförakt när man önskar större uppoffringar av de svagaste och de som många gånger saknar en röst, för att vi ska framstå som bättre.

Med risk att låta kall men vi slänger, bokstavligt talat, barn under bussar varje dag i alla länder, bara för att folk ska kunna bo, leva och arbeta lite friare. Vi screenar inte för sjukdomar som kunde upptäckts och botats för att vi prioriterar något annat. Med ditt resonemang dör de flesta i Sverige i onödan, för om inga resurser sparas, eller folk begränsas från att göra saker, så kunde faktiskt många dödsfall förhindras.

Vi har bara bestämt oss för att leva lite också, mitt i all rädsla och trygghetsknarkande.
 
  • Gilla
Wide Glide och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
Från dagens presskonferens:
Socialstyrelsen har fått uppdrag av regeringen att utvärdera det vetenskapligt stödet när det gäller diagnosticering, vård och behandling av personer med långvariga symptom av covid-19.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 14.31
Men som det också sägs att om man har långvariga symtom så är det viktigt att undersöka vad orsaken är så att det inte är något helt annat.

Tillägg:
MSB har under våren sett en brist på skyddsutrustning, inte bara inom vården, utan även för annan "samhällsviktig verksamhet".
...
Inför hösten måste beredskapen förbättras, anser MSB. Därför har de bett regeringen att ge en sammanhållande aktör på nationell nivå ansvar för att säkra skyddsutrustning för denna grupp.
kl. 14.39
 
Redigerat:
optimum optimum skrev:
Ganska enkelt när man lärt sig. Något jag tillämpat i många år och klart mig undan säsongsinfluensa och de flesta förkylningar. Sedan barnen växte upp även klart mig undan kräksjuka. För kräksjuka funkar inte handsprit men distans och tvätta händerna samt inte ta i handtag och sedan vidröra ansikte. Nej jag är inte hypokondriker utan mest för att jag ogillar att var sjuk och sprida smitta till min fru som har astma. Dessutom kan en influensa förstöra inför våra årliga resor till Thailand.
Så att göra så i år också var inget konstigt. Men nu med mer försiktighet alltså tvättar händerna oftare samt mer social distans eftersom vi inte visste så mycket om smittspridningen för coronan.

Men just eländet med smittspridning såg vi en hel del via dagis, fritids och sedan skola. Det var oftast via den vägen vi då fick in smitta i vår familj. 1993 var sista året vi hade influensa i vår familj.
Att filmerna om solsidan just driver med att Freddan försökte lämna sin sjuka son på fritids är för att det är så det går till. Föräldrar försöker lämna in sina barn på dagis och fritids fast de inte är säkra på att de är friska eller nyligen kräkts. Just för att de själva "måste" till jobbet.
Ja vi såg effekten i år där det troligen var så att så många skötte sig i år som säsongsinfluensan så snabbt dog ut.

Men det luriga nu är att denna coronan inte är över ännu och det jag befarar är en andra våg och i värsta fall i muterad form som kan bli värre. Speciellt om folk börjar slappna av och inte följa de viktiga råden vi fått.
Jag har den fördelen att jag nästan aldrig blir sjuk. Jag har aldrig fått influensan. När frugan kommer hem med magsjuka så smittas inte jag. Nej jag har inte speciellt bra handhygien. Men måste vara skapt med ett bra immunförsvar.
Men det finns en fördel med corona. Barnen på Förskolan har aldrig varit så Friska. Magsjukan har inte fått fäste.

Annars så är det som på förskola första barnet säger den har fått alvedon... Barn är för ärliga
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jo jag vet att det är en risk att pilla på vårt av grundlagen satt skydd men vi kunde fått en smitta likt spanska sjukan där yngre dör i mängder och kanske behövt stänga en del. Därför ska sådant även ske på samma sätt som ändringar av grundlagen.
Men vem kunde tro vi skulle få en pandemi?
Jo det borde varit många.

Nu är jag glad för den frihet vi har och kanske gick relativt bra denna gången.
Även att slippa munskydd överallt men kanske de behövts i vissa situationer.
Vi får se den utredning som ska göras.
Nu tror jag du måste nyktra till.
Att pilla på grundlagen för att kunna göra en lockdown. Är inte bra alls.
Hur många fler har dött i Sverige om man jämför med andra länder?
Är det. Verkligen så många fler?
Och hur får vi korrekta siffror?
Vill du ha en total lockdown så är bättre att flytta dit. Med tanke på att du inte får din lockdown. Enbart därför
 
MultiMan MultiMan skrev:
V8, möjligen tidigt v9 började jag med munskydd.

1 mars var det väl jag började skriva i den här tråden och försökte visa hur allvarlig smittan var, men blev kallad troll och ännu mer ifrågasatt än idag.
Då borde dina munskydd tagit slut v10. Munskydd är engångsprylar
 
D
optimum optimum skrev:
Jo jag vet att det är en risk att pilla på vårt av grundlagen satt skydd men vi kunde fått en smitta likt spanska sjukan där yngre dör i mängder och kanske behövt stänga en del. Därför ska sådant även ske på samma sätt som ändringar av grundlagen.
Men vem kunde tro vi skulle få en pandemi?
Jo det borde varit många.

Nu är jag glad för den frihet vi har och kanske gick relativt bra denna gången.
Även att slippa munskydd överallt men kanske de behövts i vissa situationer.
Vi får se den utredning som ska göras.
Det är bara vi i pöbeln som blev överraskade av att vi fick en pandemi, de som jobbar med detta har redan upplevt flera och bara väntar på nästa, slappna av, du är i goda händer.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
B Byggdjuret skrev:
Då borde dina munskydd tagit slut v10. Munskydd är engångsprylar
nu gör jag ju tveklöst inte ”rätt” men jag roterar mina munskydd och låter de ligga ungefär en vecka.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T
B Byggdjuret skrev:
Jag har den fördelen att jag nästan aldrig blir sjuk. Jag har aldrig fått influensan. När frugan kommer hem med magsjuka så smittas inte jag. Nej jag har inte speciellt bra handhygien. Men måste vara skapt med ett bra immunförsvar.
Samma här, jag hade influensan 1992, 2005 och 2018. Förkylningar är sällsynta och brukar gå över på en halv dag. Den s.k. vinterkräksjukan har jag aldrig haft. Tvättar händerna efter toabesök, före matlagning och när de är smutiga, typ. Bra immunförsvar eller ren tur? Ingen aning.
 
D
T tanaris skrev:
Samma här, jag hade influensan 1992, 2005 och 2018. Förkylningar är sällsynta och brukar gå över på en halv dag. Den s.k. vinterkräksjukan har jag aldrig haft. Tvättar händerna efter toabesök, före matlagning och när de är smutiga, typ. Bra immunförsvar eller ren tur? Ingen aning.
Har förstått att ungefär 25% är immuna mot vinterkräksjuka – calicivirus, du är kanske en av dessa!
 
T
Apropå munskydd så var jag runt en sväng och handlade idag på de vanliga ställena (Bauhaus, Clas O, Biltema, Copp), känns som folk använder dem i mindre utsträckning nu.
 
T
D djac skrev:
Har förstått att ungefär 25% är immuna mot vinterkräksjuka – calicivirus, du är kanske en av dessa!
Det är möjligt, en av mina söner är som jag, vi kommer inte ens ihåg vilket år han var sjuk senast. Resten av familjen är mer normal :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.