2 359 908 läst ·
32 467 svar
2360k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Det är möjligen regeringen som har ansvar för hela landet.B Byggdjuret skrev:Har du inte funderat på om de faktiskt kan
ha rätt? Har du funderat på hur de fattar sina beslut?
Klart att det är enkelt att fatta beslut när man sitter vid sidan om.
Men att fatta beslut som fhm gör, där man ska tänka på ett helt land.
Det är inte bara att fatta ett beslut.
De har säkerligen tänkt igenom beslutet om mask. Att fatta beslut som de gör då kan man inte utgå från sig själv.
Det är Intressant hur man kan vara så negativ kring fhm. Att allt de gör är fel. Inget mellanting.
Jag är säkert placerad i facket som dyrkar fhm.
Jag dyrkar inte fhm. Men jag inser att det finns anledningar till att vissa beslut fattas. De har ansvar för ett helt land.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Det är intressant att det tydligen ska finnas 2 falanger. De som avgudar fhm och de som hatar fhm.
Det intressanta är att det känns som att de senaste negativa kommentarer kommer från den falangen som hatar fhm. De är väldigt mogna kommentarer, som visar på okunskap.
Varför detta tjafs om hur värdelösa fhm är?
Där man försöker Hitta poäng på saker man hittat på.
Kan inte som är så överdrivet negativa till fhm. Bara släppa garden för en sekund. Ni behöver inte älska fhm, men ni kan väl försöka vara lite neutrala?
Fundera på hur de resonerar när de fattar ett beslut. Och de svåra blanda in känslor
Själv så inser jag att fhm oftast fattar bra beslut. Även om jag inte alltid tycker att de gör rätt eftersom de fattar beslut som jag tycker är dåliga
Det intressanta är att det känns som att de senaste negativa kommentarer kommer från den falangen som hatar fhm. De är väldigt mogna kommentarer, som visar på okunskap.
Kan inte som är så överdrivet negativa till fhm. Bara släppa garden för en sekund. Ni behöver inte älska fhm, men ni kan väl försöka vara lite neutrala?
Fundera på hur de resonerar när de fattar ett beslut. Och de svåra blanda in känslor
Själv så inser jag att fhm oftast fattar bra beslut. Även om jag inte alltid tycker att de gör rätt eftersom de fattar beslut som jag tycker är dåliga
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag lovade mig själv att hålla mig borta men det är för intressant för att inte fråga.
Eftersom det nu bollas fram och tillbaka i tråden länge om de felaktiga rekommendationerna kring mask... Som komiskt nog både Finland och Norge håller med om:
https://thl.fi/sv/web/infektionssju...-ansiktsmask-av-tyg-under-coronaviruspandemin
Så min fråga till de här som är maskförespråkare @Staffan2000; @Ulltand; @optimum och @Hyltran från Veglemyren, jag ser även att andra svarar som är för mask..
1. Vilken typ av ansiktsmask är det som ni rekommenderar att man ska använda?
2. Vilka ska använda masken?
3. När ska masken användas?
4. Var går det att få tag på dessa masker?
För egen del kan jag svara så här:
1. Klassning FFP3 så att den fångar viruspartiklar med 99% säkerhet
FFP2 har en 95% säkerhet
2. Alla
3. På alla ställen inne och ute när man inte kan hålla 1-2 meters avstånd
4. Jag har ingen aning, mig veterligen är det slut på alla kända inköpsställen
Eftersom det nu bollas fram och tillbaka i tråden länge om de felaktiga rekommendationerna kring mask... Som komiskt nog både Finland och Norge håller med om:
https://thl.fi/sv/web/infektionssju...-ansiktsmask-av-tyg-under-coronaviruspandemin
Så min fråga till de här som är maskförespråkare @Staffan2000; @Ulltand; @optimum och @Hyltran från Veglemyren, jag ser även att andra svarar som är för mask..
FFP2 har en 95% säkerhet
2. Alla
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Tja... Om man stänger ner ett helt samhälle så är det inte konstigt att det ser ut som det gör. Jag tror att munskyddet är en liten del.pacman42 skrev:
Rörande Jena:
- [länk]
- [länk]
- [länk]
- [länk]
Munskydd är bara till för att minska smittan pga utbyte av luft i allmänna sammanhang (framförallt kollektivtrafiken). De är ett komplement till övriga åtgärder.
Just kollektivtrafiken behöver ytterligare skydd för att inte agera smittspridare och munskydd verkar vara väldigt effektivt, även om de är hemgjorda. Forskningen antyder att det är uppbromsningen av utandningsluften hastighet som gör skillnad. Dvs, om du har viruset så når det inte lika långt.
Hur ser ekonomin ut där när staden vaknar.
Allvetare
· Stockholm
· 3 063 inlägg
Jag läste inte mer. Det var tydligt att det stora Var att man egentligen stängde ner en hel stad. Så skulle det alltså vara masken som avgjorde det hela? Så om vi bara börjar med mask så löser vi alla problempacman42 skrev:
Du behöver inte anstränga dig. Du övertygar inte så mångs
Redigerat:
Som vanligt i den här typen av trådar så ger de mest vanliga mainstreamingmänniskorna upp eftersom det blir för mycket fanatiskt innehåll från båda sidor. De som är lite lagom missnöjda eller tycker det på det hela taget funkar rätt bra orkar inte med käbblet. Sedan återstår oss viktigpettrar och dom med respektive särintressen för sjukdomar och misstycke för myndigheter och eller preppers. Tror jag!B Byggdjuret skrev:Det är intressant att det tydligen ska finnas 2 falanger. De som avgudar fhm och de som hatar fhm.
//viktigpetter
Masken var skillnaden mellan liten smittspridning (grannstäderna) och ingen smittspridning (Jena).B Byggdjuret skrev:
Rapporten är inte peer-reviewed än, men den finns på nätet. Du fick länken tidigare också.
http://ftp.iza.org/dp13319.pdf&ved=...FjAAegQIARAB&usg=AOvVaw3b8JxSblffNqdsxgIiJdig
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 127 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 127 inlägg
Eftersom det finns brist på sådana masker som används inom sjukvården (sett till hela världen) så rekommenderar WHO att man använder såna masker som inte används inom sjukvården. I Frankrike så publicerades det ett dokument som beskrev hur man sydde masker själv, t.ex. att det skulle vara minst 3 lager tyg.mathiash77 skrev:Jag lovade mig själv att hålla mig borta men det är för intressant för att inte fråga.
[länk]
FFP2 har en 95% säkerhet
2. Alla