Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Hur kan folk vara så övertygade om att andningsmask inte hjälper till att begränsa smittspridningen?
Illustration visar sannolikhet för smittspridning med & utan mask mellan Covid-19 bärare och andra.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Denna bild om andningsskydd är klassad som delvis fake news av Reuters faktagranskare. Det finns inga vetenskapliga studier som bekräftar dessa siffror. (Det vore oetiskt utföra kontrollerade studier).

Först smittade inte sars-cov-2 mellan människor. Efter flera veckor, 20 januari, gick Kina ut med att att viruset kan smitta mellan människor. Vi vet vid det här laget en hel del om viruset. Det sitter i andningsvägarna, lungorna och kan sprida sig till andra inre organ i kroppen om man blir riktigt svårt sjuk.

Skulle mask öka smittspridningen? Hanteringen är ett problem, dels kunskapsmässigt, dels ”mänskliga faktorn” att göra fel ibland.
Vad kommer det sig att vi inte kan ha smittspridning i kollektivtrafiken? :rolleyes: (Ironi) .
Vi ombedes att pendla ensamma och inte samåka, om vi måste åka till jobbet. Har vi inte egen bil så är det okay att åka kollektivt. Lite ologiskt, men handlar om att minska risken.
Är det bättre att sprida virus vi avsöndrar i kollektivtrafik, tunnelbana, bussar och trånga lokaler eller större lokaler där mycket människor vistas, än att fånga upp sina egna virus i andningsskydd?
Schematisk bild som visar virusdråpar, stora och små, som sprids från en hostande person till en annan.
Skapa konto

Stora droppar faller till marken om man håller distansen, men kan ändå hamna på blanka ytor där de överlever i flera timmar. Ansiktsmask skulle hjälpa, även om man sytt den själv av några lager gammalt lakarn.
Små droppar kan sväva i luften. Vatten avdunstar och droppen blir ännu lättare och kan sväva länge i luften.
Om flera personer andas ut aerosoler så ökar koncentrationen. Här är det då en fördel med ett bra andningsskydd som verkligen fångar viruspartiklarna!

En covid-19 sjuk person som talar inför en samling folk kan producera motsvarande 114 doser infekterade virus per timma. Man behöver några hundra till några tusen virus för att bli covid-19 sjuk. [artikel om Science of Infectious aerosols]

Vad säger WHO? Här är något tal som finns nedtecknat på who.int
Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus Säger: ”... Our message to countries continues to be, you must take a comprehensive approach; not testing alone, not contact tracing alone, not quarantine alone, not social distancing alone; do it all.

Hur har man lyckats minska smittspridningen så mycket i många asiatiska länder? :thinking:

Not wearing masks to protect against coronavirus is a ‘big mistake,’ top Chinese scientist says [SciencesMag]
Personer i en tillfällig vårdanläggning med milda COVID-19-fall, vissa bär ansiktsmasker, med undertexten "Not wearing masks to protect against coronavirus is a ‘big mistake,’ top Chinese scientist says.
Skapa konto

Vi kanske inte är redo för sådana åtgärder, varken som folk eller som land. Hur skulle vi kunna organisera karantän av smittade?

Vad tycker kineserna om att vi i väst låter smittan växa så mycket innan vi inför åtgärder?
De får nu problem med importerad smitta. (Fast det kunde de tänkt på innan de lät alla passagerarflygplan lyfta från Wuhan så de spred viruset till resten av världen).
Graf som visar bekräftade COVID-19 infektioner i Wuhan, Italien och NYC med viktiga datum markerade.
Skapa konto

Åtgärder och bekräftade fall för Wuhan, Italien och NYC [kinesisk källa]

Hur påverkar maskbärande smittspridningen beroende på hur många som bär mask och beroende på maskens effektivitet. Här kan man se att även med en mindre bra mask kan få bra effekt mot smittspridning om tillräckligt många använder mask.
Graf som visar hur kombinationen av allmänt maskanvändande och maskernas effektivitet kan stoppa spridningen av COVID-19.
Skapa konto

Det finns flera rapporter om att SARS spreds via luft och inte bara som kontaktsmitta, men det var inte huvudsakliga smittvägen.

Airborne transmission of SARS-CoV-2: The world should face the reality (SciencesFirect)

Transmission of COVID-19 virus by droplets and aerosols: A critical review on the unresolved dichotomy (Publicerat på NCBI, U.S. National Library of Medicine)

...This review paper is divided into two parts: Part 1 underpins the basic principles underlying the transmission via droplets and aerosols (Sections 2–5), and Part 2, being the common practices adopted by many in controlling the COVID-19 transmission with different masks worn in three confined settings; airplane, passenger car, and healthcare center (Section 6).
... the controversy on the modes of transmission of the SARS-CoV-2 virus seems to be speculating and puzzled among many researchers, including the WHO (Morawska and Cao, 2020). No conclusive studies have been conducted on differentiating between the modes of transmission of viruses via droplets and aerosols; hence, unresolved dichotomy.
...
The SARS-CoV-2 is often said to be transmitted through droplets generated when a symptomatic person coughs, sneezes, talks, or exhales (Morawska and Cao, 2020). Some of these droplets are too heavy to remain in the air, and rather fall on nearby floors or surfaces. Fomites collect droplets contaminated with SARS-CoV-2, and touching of such surfaces by a susceptible host would get infected. However, some droplets, when ejected from an infected person, convert to aerosol particles (also known as bioaerosols) with relatively smaller aerodynamic diameters and, consequently, become airborne (Morawska, 2006). Such virus-laden aerosol particles are capable of infecting people who inhale such particles, thereby spreading the disease.
...
Man gjorde swabtest av vårdpersonals skyddskläder som visade negativt resultat, men ventilationsfläktarnas blad visade positivt för covid-19.

Coronavirus cases rise in states with relaxed face mask policies [The Philadelphia Inquirer]
Infografik över USA som visar maskkrav per stat och förändring i COVID-fall.
Skapa konto

Detta inlägg blev lite långt, innehåller tveksamma källor, men kanske också lite intressant länkar som kan intressera någon. Jag har försökt utelämna min åsikt även om det är svårt...:rolleyes:
Den här tjejen har sin åsikt.
Kvinna håller en skylt med texten "MY BODY MY CHOICE" och en avbild av en mask med förbudstecken, med en amerikansk flagga i bakgrunden.
Skapa konto

Fast vad skall hon ta sig till när Trump nu erkänner att han bär mask ”backstage”.

• Gilla
  • Älska
Igen och 4 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Jag lovade mig själv att hålla mig borta men det är för intressant för att inte fråga.

Eftersom det nu bollas fram och tillbaka i tråden länge om de felaktiga rekommendationerna kring mask... Som komiskt nog både Finland och Norge håller med om:
[länk]

Så min fråga till de här som är maskförespråkare @Staffan2000; @Ulltand; @optimum och @Hyltran från Veglemyren, jag ser även att andra svarar som är för mask..

1. Vilken typ av ansiktsmask är det som ni rekommenderar att man ska använda?
2. Vilka ska använda masken?
3. När ska masken användas?
4. Var går det att få tag på dessa masker?

För egen del kan jag svara så här:

1. Klassning FFP3 så att den fångar viruspartiklar med 99% säkerhet
FFP2 har en 95% säkerhet

2. Alla
3. På alla ställen inne och ute när man inte kan hålla 1-2 meters avstånd
4. Jag har ingen aning, mig veterligen är det slut på alla kända inköpsställen
1. Det som du beskriver är ju det bästa men ett munskydd från en bygghandel eller ett apotek är bättre än inget och det är vad jag har. Det är viktigt att man är noga med relevanta säkerhetsföreskrifter.

https://www.who.int/emergencies/dis...9/advice-for-public/when-and-how-to-use-masks

2. Alla.

3. Så fort man misstänker att man kommer att vara närmare någon annan än på två meter (Förutom frugan/gubben eller eventuella egna barn)

4. Jag vet inte vart det går att köpa dessa just nu men om man har ett lager i källaren behöver man inte tänka så mycket på det just nu.

Är det verkligen så slut överallt fortfarande?

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
mathiash77 skrev:
Jag lovade mig själv att hålla mig borta men det är för intressant för att inte fråga.

Eftersom det nu bollas fram och tillbaka i tråden länge om de felaktiga rekommendationerna kring mask... Som komiskt nog både Finland och Norge håller med om:
[länk]

Så min fråga till de här som är maskförespråkare @Staffan2000; @Ulltand; @optimum och @Hyltran från Veglemyren, jag ser även att andra svarar som är för mask..

FFP2 har en 95% säkerhet

2. Alla
Svar på 4. Apoteket, de har hemma

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
D
J Jocke Best skrev:
Som vanligt i den här typen av trådar så ger de mest vanliga mainstreamingmänniskorna upp eftersom det blir för mycket fanatiskt innehåll från båda sidor. De som är lite lagom missnöjda eller tycker det på det hela taget funkar rätt bra orkar inte med käbblet. Sedan återstår oss viktigpettrar och dom med respektive särintressen för sjukdomar och misstycke för myndigheter och eller preppers. Tror jag!
//viktigpetter
Ungefär så.

Från Region Skänes senaste "Skånepanel":
Syftet var att undersöka medborgarnas tillit till myndigheterna, den skånska sjukvården samt sin egen förmåga att hantera en kris med anledning av den pågående coronapandemin. Resultaten är att betrakta som ett komplement till de omfattande nationella undersökningar som genomförs på uppdrag av bland andra Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB). Undersökningen genomfördes i maj/juni 2020.

Ur resultatet:
En klar majoritet av de svarande känner tillit till såväl myndigheternas som den skånska hälso- och sjukvårdens förmåga att hantera en krissituation och man har en mycket stor tilltro till sin egen förmåga. Ett lägre förtroende för det allmänna och en svagare tilltro till sin egen förmåga kan ses framför allt hos de personer som rapporterar dålig hälsa, otillfredsställelse med sin livssituation och låg tillit till sina medmänniskor.

https://www.skane.se/organisation-p...ner/politik-organisation/skanepanelen-4-2020/

• Gilla
GK100 och 2 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Hur kan folk vara så övertygade om att andningsmask inte hjälper till att begränsa smittspridningen?
[bild]
Denna bild om andningsskydd är klassad som delvis fake news av Reuters faktagranskare. Det finns inga vetenskapliga studier som bekräftar dessa siffror. (Det vore oetiskt utföra kontrollerade studier).

Först smittade inte sars-cov-2 mellan människor. Efter flera veckor, 20 januari, gick Kina ut med att att viruset kan smitta mellan människor. Vi vet vid det här laget en hel del om viruset. Det sitter i andningsvägarna, lungorna och kan sprida sig till andra inre organ i kroppen om man blir riktigt svårt sjuk.

Skulle mask öka smittspridningen? Hanteringen är ett problem, dels kunskapsmässigt, dels ”mänskliga faktorn” att göra fel ibland.
Vad kommer det sig att vi inte kan ha smittspridning i kollektivtrafiken? :rolleyes: (Ironi) .
Vi ombedes att pendla ensamma och inte samåka, om vi måste åka till jobbet. Har vi inte egen bil så är det okay att åka kollektivt. Lite ologiskt, men handlar om att minska risken.
Är det bättre att sprida virus vi avsöndrar i kollektivtrafik, tunnelbana, bussar och trånga lokaler eller större lokaler där mycket människor vistas, än att fånga upp sina egna virus i andningsskydd?
[bild]
Stora droppar faller till marken om man håller distansen, men kan ändå hamna på blanka ytor där de överlever i flera timmar. Ansiktsmask skulle hjälpa, även om man sytt den själv av några lager gammalt lakarn.
Små droppar kan sväva i luften. Vatten avdunstar och droppen blir ännu lättare och kan sväva länge i luften.
Om flera personer andas ut aerosoler så ökar koncentrationen. Här är det då en fördel med ett bra andningsskydd som verkligen fångar viruspartiklarna!

En covid-19 sjuk person som talar inför en samling folk kan producera motsvarande 114 doser infekterade virus per timma. Man behöver några hundra till några tusen virus för att bli covid-19 sjuk. [artikel om Science of Infectious aerosols]

Vad säger WHO? Här är något tal som finns nedtecknat på who.int
Dr Tedros Adhanom Ghebreyesus Säger: ”... Our message to countries continues to be, you must take a comprehensive approach; not testing alone, not contact tracing alone, not quarantine alone, not social distancing alone; do it all.

Hur har man lyckats minska smittspridningen så mycket i många asiatiska länder? :thinking:

Not wearing masks to protect against coronavirus is a ‘big mistake,’ top Chinese scientist says [SciencesMag]
[bild]
Vi kanske inte är redo för sådana åtgärder, varken som folk eller som land. Hur skulle vi kunna organisera karantän av smittade?

Vad tycker kineserna om att vi i väst låter smittan växa så mycket innan vi inför åtgärder?
De får nu problem med importerad smitta. (Fast det kunde de tänkt på innan de lät alla passagerarflygplan lyfta från Wuhan så de spred viruset till resten av världen).
[bild]
Åtgärder och bekräftade fall för Wuhan, Italien och NYC [kinesisk källa]

Hur påverkar maskbärande smittspridningen beroende på hur många som bär mask och beroende på maskens effektivitet. Här kan man se att även med en mindre bra mask kan få bra effekt mot smittspridning om tillräckligt många använder mask.
[bild]

Det finns flera rapporter om att SARS spreds via luft och inte bara som kontaktsmitta, men det var inte huvudsakliga smittvägen.

Airborne transmission of SARS-CoV-2: The world should face the reality (SciencesFirect)

Transmission of COVID-19 virus by droplets and aerosols: A critical review on the unresolved dichotomy (Publicerat på NCBI, U.S. National Library of Medicine)

...This review paper is divided into two parts: Part 1 underpins the basic principles underlying the transmission via droplets and aerosols (Sections 2–5), and Part 2, being the common practices adopted by many in controlling the COVID-19 transmission with different masks worn in three confined settings; airplane, passenger car, and healthcare center (Section 6).
... the controversy on the modes of transmission of the SARS-CoV-2 virus seems to be speculating and puzzled among many researchers, including the WHO (Morawska and Cao, 2020). No conclusive studies have been conducted on differentiating between the modes of transmission of viruses via droplets and aerosols; hence, unresolved dichotomy.
...
The SARS-CoV-2 is often said to be transmitted through droplets generated when a symptomatic person coughs, sneezes, talks, or exhales (Morawska and Cao, 2020). Some of these droplets are too heavy to remain in the air, and rather fall on nearby floors or surfaces. Fomites collect droplets contaminated with SARS-CoV-2, and touching of such surfaces by a susceptible host would get infected. However, some droplets, when ejected from an infected person, convert to aerosol particles (also known as bioaerosols) with relatively smaller aerodynamic diameters and, consequently, become airborne (Morawska, 2006). Such virus-laden aerosol particles are capable of infecting people who inhale such particles, thereby spreading the disease.
...
Man gjorde swabtest av vårdpersonals skyddskläder som visade negativt resultat, men ventilationsfläktarnas blad visade positivt för covid-19.

Coronavirus cases rise in states with relaxed face mask policies [The Philadelphia Inquirer]
[bild]

Detta inlägg blev lite långt, innehåller tveksamma källor, men kanske också lite intressant länkar som kan intressera någon. Jag har försökt utelämna min åsikt även om det är svårt...:rolleyes:
Den här tjejen har sin åsikt.
[bild]
Fast vad skall hon ta sig till när Trump nu erkänner att han bär mask ”backstage”.
Är det dags att börja diskutera smittspridning? Jag antar att den biten redan har Diskuterats.
Mask eller inte.
Välj själv!
Det är ett fritt land!
Vill du ha mask så gärna för mig.
Jag ser inte nyttan på samma desperata sett som du, utan kanske lite nyktrare

Redigerat:
MultiMan
Det finns munskydd på hyfsat många ställen nu, men är ofta dyrt, upp till 5ggr priset för de enklaste skydden mot innan pandemin.

Jag har använt munskydd i folksamlingar sedan mitten på februari och hade redan tidigare lager så inget jag behövt panikhandla. Använt Sundström halvmask med P3-filter när det varit hög risk.

• Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
  • Wow
Igen och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Swedavia ber nu alla att ha munskydd på deras flygplatser

[länk]
Jaha och?
Vad vill du säga?

Att swedavia uppmanar folk att ha munskydd på terminalen kanske?

Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
T
L Leif i Skåne skrev:
Det där är ju riktigt bra dödstal!
Om man bortser från icke svensktalande Somalier, Irakier, Syrier så är dödstalen betydligt lägre i Sverige än normalt.
P Pin skrev:
Återigen bara de lägre klasserna som drabbas, ingenting att bry sig om.
Skrämmande åsikter om människovärdet..

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vet tydligt att det finns några som är helt desperata i att man ska ha mask.
Who har kommit fram till att man rekommenderar mask. Den undersökningen bygger på en sammanställning av flera undersökningar.
För min del behöver ni inte bombadera med massa länkar som visar hur bra masker är. Men enstaka undersökningar visar inte nått egentligen. Kan också skippas.
Jag tror nämligen att de flesta här redan har sin tro. De som var osäkra övertygades nog av Who.

Om ni ändå envisas med en massa artiklar om masker. Var källkritisk.

useless useless skrev:
Att swedavia uppmanar folk att ha munskydd på terminalen kanske?
Men oj va rolig man kan vara.
Jag vet inte om du förstod att jag undrade vad poängen var med den infon. Jag blev lite osäker

B Byggdjuret skrev:
Men oj va rolig man kan vara.
Jag vet inte om du förstod att jag undrade vad poängen var med den infon. Jag blev lite osäker
Jag vet inte om du upptäckt det, men denna tråden handlar om Covid och intressanta nyheter mm runt Covid-19. Detta var en intressant nyhet.

• Gilla
Igen och 5 till
  • Laddar…
optimum
mathiash77 skrev:

[länk]

FFP2 har en 95% säkerhet

2. Alla
Jag har aldrig påstått jag är en förespråkare av mask i alla lägen men i de lägen social distans inte går att hålla så borde mask vara att föredra.

Om det inte fanns begränsningar i tillgång, så FFP3 klassade av den modell sjukvården använder som är samma som jag köpt några för krisläge före vår resa till Thailand. Fabrikat 3M.

Så här är min uppfattning av användandet,
Skulle jag behöva skydda mig själv så är det dessa jag skulle använda. FFP3
Om man är smittad räcker nog enklare modeller för att inte sprida viruset någon längre avstånd.

Mina kunde jag köpa i januari och nu hopplösa att hitta här men finns till högt pris på ebay.
Det är det som är problemet. Munskydd går knappt få tag på i Sverige.
Sök på de flesta apotek och de har inget att erbjuda.
Finns på vissa andra ställen men till betydligt högre pris än vad de tidigare såldes för.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Jag har aldrig påstått jag är en förespråkare av mask i alla lägen men i de lägen social distans inte går att hålla så borde mask vara att föredra.

Om det inte fanns begränsningar i tillgång, så FFP3 klassade av den modell sjukvården använder som är samma som jag köpt några för krisläge före vår resa till Thailand. Fabrikat 3M.

Så här är min uppfattning av användandet,
Skulle jag behöva skydda mig själv så är det dessa jag skulle använda. FFP3
Om man är smittad räcker nog enklare modeller för att inte sprida viruset någon längre avstånd.

Mina kunde jag köpa i januari och nu hopplösa att hitta här men finns till högt pris på ebay.
Det är det som är problemet. Munskydd går knappt få tag på i Sverige.
Sök på de flesta apotek och de har inget att erbjuda.
Finns på vissa andra ställen men till betydligt högre pris än vad de tidigare såldes för.
Men intressant inställning att om man är smittad då är det inte lika noga.? Att smitta är inte lika noga som att inte smittas
Då är du lite väl egoistisk.
Det är väl när du är sjuk du ska ha den bästa masken

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.