2 357 074 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fördelen med att Danmark stänger gränsen är att vi slipper flyktingar den vägenMathiasS skrev:
Danmarks beslut att stänga gränserna var politiskt och inte grundat i några risker som vården uppfattar meddelar danska folkhälsomyndigheten just.....hört på radio/P3.
Det kanske inte är så dumt att vända på myntet ett par gånger innan man "tar till kraftfulla åtgärder som alla andra nordiska länder".......
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Det viktiga är att skära av kontakterna med andra människor så mycket som möjligt. Detta görs effektivast genom att man träffar samma personer hela tiden i slutna grupper, dvs de du träffar är dina grannar. Träffar du folk på affären är det dina grannar också, då det endast är de som får handla på affären den dagen.BirgitS skrev:
Kollektivtrafik skall helst helt undvikas (slumpmässiga kontakter är inte bra). Arbeta hemifrån så att man inte skapar kontakt mellan olika grupper på arbetsplatsen.
Gymnasieskolor och Universitet/Högskolor innebär ofta resor, de bör stängas ned. Grundskolor är inte lika illa.
Förskolan är svårare, den bör vara per område som man bor i, men samtidigt så vill man ju gärna separera ut barn vars föräldrar tillåts åka mellan olika delar av staden för att arbeta på exempelvis sjukhus. De som kan bör definitivt hålla sina barn hemma.
Får man bara ned kontaktvägarna under ca två-tre veckor så har man inte så mycket utbrott kvar. Då kan man lätta på reglerna och börja spåra de smittades kontakter får att fånga den sista spridningen.
Det är egentligen inte så svårt att stoppa smittan om bara alla gör vad de kan.
Alternativen är så mycket sämre enligt min mening.
Där jag bor så bönar redan flera restauranger inne i staden om att man skall köpa hämtmat då de redan är nära att gå omkull. Detta är bra restauranger med god ekonomi normalt sett, men med dyra lokaler. Och nu är de helt utan intäkter...
En utdragen bekämpning av viruset som nu verkar planeras kommer att leda till väldigt många konkurser.
Redigerat:
Nu är det sannolikt inte åtgången på sill och julskinka de i första hand tänker på när de jämför med julhandeln, utan belastning på allt från ordersystem till lastbilar.H HSP skrev:
Man är väl skiträdda att vara sist in till tomma hyllor. Ryktas det att en vara blir brist åker man till affären och kollar och tar mer än man behöver "medan man har chansen". Det sägs också från psykologer att hamstring ger en känsla av kontroll.MariaiÖstergötland skrev:
Jag har bunkrat jättelitet.Jonatan79 skrev:
Köpte extra; 2 kg ris, 2 kg pasta, 2 kg mjöl, glömde köpa torrjäst.
Och det gjorde jag för en vecka sedan.
Sen finns det som vanligt en hel del i frys och skafferi.
Så länge el och vatten levereras till huset så kommer det fungera minst 2 veckor, kanske lite enformigt och något lägre kaloriintag, men ingen svält.
De här Danskarna, de bara tycker om sig själva. Tror som Engelsmannen att de är annorlunda europeer. Det finns lika mycket smittade i Danmark som i Sverige. Det finns med stor sannolikhet 10000 smittade i båda länderna just nu. Att stänga gränserna har ingen effekt att begränsa spridningen.J johan_81 skrev:
