2 356 868 läst ·
32 467 svar
2357k läst
32,5k svar
Coronavirus
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag kan bara gå till mig själv och jag är såpass disträ att jag från och till helt enkelt glömmer bort att vi har en pandemi.tusenett skrev:
Plötsligt så upptäcker jag att jag just kliade mig i pannan i matbutiken eller att jag tränade mig emellan de där som stod i vägen i en trång gång. Jag skulle nog behöva bli påmind lite oftare och jag tror att mask på andra är en bra metod.
Tänk om det är så att Sveriges misslyckade s.k. strategi inte bara är en katastrof vad gäller människoliv och sjuka utan även ekonomiskt?.F f91jsw skrev:
Kostnad intensivvård och sjuka. Kostnad för eskalerande vårdkö som innebär sjukskrivningar. Kostnad för Sveriges dåliga anseende i världen. Kostnad för att turister inte får åka hit. mm mm.
Ett glesbefolkat land i Europas periferi som drabbats så här hårt är givetvis orsakat av allvarliga misstag. Som kommer att stå i historieböckerna,
Ser i tråden groteska argument som se hur hårt New York var drabbats.
Sverige 24 invånare/km², New York 10432 invånare/km²..
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Visst men diagrammet kommer inte därifrån och utan länk till källan kanske diagrammet inte ens finns på någon sida som kan godkännas av någon som är källkritisk utan är något som har hittats på att den som skrev inlägget.Hyltran från Veglemyren skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Det gör mig mer mörkrädd att inse att det finns människor som kom på detta nu, i ett byggforum. Du borde hänga här mer, och lära dig ännu mer om världen, grattis!Hyltran från Veglemyren skrev:
Så få som 10-20 procent av de infekterade driver 80% av smittspridningen i vissa typer av situationer.
40% av smittspridningen sker innan den smittande får symptom.
10-15 minuter i närheten av en smittad ger hög risk för att smittas, eller i en dåligt ventilerad lokal där smittade vistats.
Träning i grupp smittade nästan alla, medan yogapass på samma anläggning inte smittade någon.
Intressanta artiklar med många länkar.
How ‘Superspreading’ Events Drive Most COVID-19 Spread, SientificAmetican
How Coronavirus Spreads through the Air: What We Know So Far
40% av smittspridningen sker innan den smittande får symptom.
10-15 minuter i närheten av en smittad ger hög risk för att smittas, eller i en dåligt ventilerad lokal där smittade vistats.
Träning i grupp smittade nästan alla, medan yogapass på samma anläggning inte smittade någon.
Intressanta artiklar med många länkar.
How ‘Superspreading’ Events Drive Most COVID-19 Spread, SientificAmetican
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
How Coronavirus Spreads through the Air: What We Know So Far
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
30 % skillnad är väl något som kan vara värt att utreda vad det beror på, särskilt som Finland hade lägre siffror först men sen gick om Norge. Kan ju finnas någon orsak som är viktig att tänka på till nästa gång.Ulltand skrev:
Möjligen skulle Sveriges undvikande av att bära mask kunna minska antalet svåra fall då masken gör att man kan andas in sina egna virus som annars lämnat kroppen. [teori] Å andra sidan verkar inte mängden virus i initial smittodos eller mängden virus en smittad person avger, styra hur sjuk en person blir. [Har tappat bort 2 källor till detta].
Men det är nog svårt att bevisa den tesen med våra höga dödstal, dåliga statistik och dåliga smittspårning.
Teorin kom från USA men även de har svängt.
Kanskke dags att starta en folkrörelse?
Corona, nej tack!
Ansiktsmask, ja tack,
Men det är nog svårt att bevisa den tesen med våra höga dödstal, dåliga statistik och dåliga smittspårning.
Teorin kom från USA men även de har svängt.
Kanskke dags att starta en folkrörelse?
Corona, nej tack!
Ansiktsmask, ja tack,
Logga in
Skapa konto
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Har du inte läst artikeln jag länkade till?Ulltand skrev:
Men det är ju inte Tegnell som har bytt innebörd av termen "en andra våg" utan han följer ju bara efter WHO och många andra länder, typ Sydkorea kallar ju sina nyare utbrott för en andra våg.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 088 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 088 inlägg
Ett större lokalt utbrott har ju inget att göra med siffror för ett helt land och det intressanta i det här fallet är ju att Sydkorea under lång tid rapporterade i stort sett inga fall men nu har rapporterat över 600 fall rätt jämnt utspridda under de senaste 14 dagarna och det lokalt i Seoul-området som jag har förstått det.Ulltand skrev:
Det går åt fel håll i norrbotten,har ökat stadigt sen 4-5 juni 
Aktuellt läge i Norrbotten
Dagens rapport visar att:
Uppdaterat 23 juni.
https://www.norrbotten.se/Halsa-och...-Norrbotten/Information-om-nya-coronaviruset/
Aktuellt läge i Norrbotten
Dagens rapport visar att:
- 51 ytterligare personer har konstaterats ha sjukdomen covid-19, vilket innebär att totalt 1003 personer har konstaterat vara smittade i Norrbotten.
- Just nu vårdas 27 personer på sjukhus, 8 av dem får intensivvård.
- Totalt 63 personer med bekräftad covid-19 har avlidit sedan coronautbrottets början.
Uppdaterat 23 juni.
https://www.norrbotten.se/Halsa-och...-Norrbotten/Information-om-nya-coronaviruset/
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
Fördomsfrihet är ditt signum, eller? Du sätter alltså likhetstecken mellan byggare och okänsliga människor? Gäller det även kvinnor inom byggsektorn?BirgitS skrev:
Sedan skrev jag att man skall sätta arbetslösa i arbete. Jag förstår att inte alla passar som direkt vårdpersonal men det måste finnas vissa som passar. Övriga kan ju göra sådant som inte har direkt med patienterna att göra, t ex köra drönare med mat, städa, tömma sopor, reparera rullatorer, snygga till rabatter. Och de hemska byggarna kan hålla lokalerna i ordning.
Och det där med maten som inte smakar - med mer billigt folk har du råd att laga maten lokalt i centralstorköket i storäldrehemnet Babels Hus och köra ut i korridorerna med drönare.
De riktigt överblivna kan ju jobba i det anslutna jordbruket med ekologisk produktion av mat så vi skapar agro-äldrekombinat Babel.
Jag tror inte att alla mina idéer kommer att genomföras men jag vågar åtminstone ha idéer i stället för att säga att det inte går att rationalisera.