Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
pacman42 pacman42 skrev:
Får de varken IgG eller IgM, eller får de IgM, men inte IgG?

Det senare skulle göra att abtikropps tester viss fungerar, men bara under en kortare tid och bara om man letar efter IgM som inte innebär långvarig immunitet.
Det står i rapporten att tre serologiska test utfördes varav en även omfattade IgM. Rapporten är inte särskilt svårläst.

BirgitS BirgitS skrev:
Ett större lokalt utbrott har ju inget att göra med siffror för ett helt land och det intressanta i det här fallet är ju att Sydkorea under lång tid rapporterade i stort sett inga fall men nu har rapporterat över 600 fall rätt jämnt utspridda under de senaste 14 dagarna och det lokalt i Seoul-området som jag har förstått det.

Jo det är nog lite intressant att Koreas "andra" våg är som krusning på vattenytan i jämförelse med våra siffror. Speciellt då det används propagandistiskt av FHM imo.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mäter man belastningen på 1177 och redovisas denna data någonstans?

K Kreutzer skrev:
Tänk om det är så att Sveriges misslyckade s.k. strategi inte bara är en katastrof vad gäller människoliv och sjuka utan även ekonomiskt?.
Kostnad intensivvård och sjuka. Kostnad för eskalerande vårdkö som innebär sjukskrivningar. Kostnad för Sveriges dåliga anseende i världen. Kostnad för att turister inte får åka hit. mm mm.
Några faktafel bara: Sverige har ju inte 'misslyckats'. Målsättningen var att sjukvården skulle hinna med att ta hand om de sjuka, och det har man gjort (ja, jag vet att inte alla håller med. Men om man tar sig en funderare på hur det kunde ha gått så har sjukvården klarat den här påfrestningen).

Vad gäller vårdköerna så hade hade de ju varit ännu längre om vi tagit i med än kraftigare åtgärder.

De turister som inte får åka hit är nog en marginell företeelse. De som inte vill är nog en större grupp även om danskarna inte verkar ha haft något problem med att åka hit och handla.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Har du inte läst artikeln jag länkade till?
Men det är ju inte Tegnell som har bytt innebörd av termen "en andra våg" utan han följer ju bara efter WHO och många andra länder, typ Sydkorea kallar ju sina nyare utbrott för en andra våg.

Ja nu ja. Tidigare när Tegnell talade om en andra våg var det i en helt annan betydelse.

Synd bara att hans felxibilitet bara verkar åt ett håll.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det är nog lite intressant att Koreas "andra" våg är som krusning på vattenytan i jämförelse med våra siffror.
Nu stannar det ju inte vid en andra våg. Det kommer bli en tredje, en fjärde, en femte, en sjätte...

Nyfniken Nyfniken skrev:
Målsättningen var att sjukvården skulle hinna med att ta hand om de sjuka, och det har man gjort (ja, jag vet att inte alla håller med.
Nej inte de läkare (och patienter) som tvingades välja bort Covidsjuka från IVA.

Att det "kunde varit värre" är en väl låg ambitionsnivå.

• Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Nu stannar det ju inte vid en andra våg. Det kommer bli en tredje, en fjärde, en femte, en sjätte...
Poängen är att det är mindre hanterbara klustersmittor i dessa vågor.

Inte i närheten av FHM antagande om att dessa vågor jämnar ut dödstalen mellan länderna, Eller kan bli än värre.

Viller bara lyfta en av många felbedömningar från FHM som också sannolikt ligger till grund för val av stratergi.

• Gilla
erkka och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A Anders_Nilsson skrev:
Fördomsfrihet är ditt signum, eller? Du sätter alltså likhetstecken mellan byggare och okänsliga människor? Gäller det även kvinnor inom byggsektorn?

Sedan skrev jag att man skall sätta arbetslösa i arbete. Jag förstår att inte alla passar som direkt vårdpersonal men det måste finnas vissa som passar. Övriga kan ju göra sådant som inte har direkt med patienterna att göra, t ex köra drönare med mat, städa, tömma sopor, reparera rullatorer, snygga till rabatter. Och de hemska byggarna kan hålla lokalerna i ordning.

Och det där med maten som inte smakar - med mer billigt folk har du råd att laga maten lokalt i centralstorköket i storäldrehemnet Babels Hus och köra ut i korridorerna med drönare.

De riktigt överblivna kan ju jobba i det anslutna jordbruket med ekologisk produktion av mat så vi skapar agro-äldrekombinat Babel.

Jag tror inte att alla mina idéer kommer att genomföras men jag vågar åtminstone ha idéer i stället för att säga att det inte går att rationalisera.
Du såg väl smileyn?
Att vara känslig är inte samma sak som att passa i äldreomsorgen. Det gäller att stå ut i längden med att vara trevlig, tålmodig och hänsynsfull mot personer som är otrevliga, slåss, får utbrott osv. för att ta saker som inträffar på boenden med dementa. Jag har stött på bra personer inom äldreomsorgen som har varit av båda könen.

Städningen, som innefattar att tömma sopor, skötts ju redan idag av lågt betalda människor så jag vet inte hur du har tänkt att det ska sparas några pengar där. Enkelt trädgårdsarbete är också lågt betalt. Om man avskedar de som gör sånt idag får man ju fler arbetslösa och vad blir bättre av att de som utför arbetena har varit arbetslösa först?

När du skriver drönare så tolkar jag det som en mindre flygande farkost. Hur ska en sån frakta kompletta måltider av två sorter för 12 personer utan att maten krockar med någons huvud i korridorerna?
Jag har svårt att se hur det blir bättre eller billigare med en operatör och en drönare än att någon som tar emot lastbilen eller den färdiglagade maten från köket, i båda fallen är maten ställd på rullvagnar, rullar in så många av dem som får plats i personalhissen, kliver in i hissen och på varje våningsplan rullar ut de rätta vagnarna samt ropar att "maten är här" innan de åker vidare till nästa våning. På varje våning rullas maten i väg till matsalen av någon ur personalen som är i närheten.

Jag har inget emot folk med idéer men det är bra att ha fötterna på jorden också.

BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det är nog lite intressant att Koreas "andra" våg är som krusning på vattenytan i jämförelse med våra siffror. Speciellt då det används propagandistiskt av FHM imo.
Är inte utbrottet i Gällivare också en krusning med det är ett utbrott ändå och både det och de i Seoul och i den drabbade hamnstaden i Sydkorea måste tas om hand för att inte bli något som sprids över hela landet.

Jag har inte sett att FHM använder utbrott i andra länder som propaganda. Vad tänker du på då?

Ulltand Ulltand skrev:
Ja nu ja. Tidigare när Tegnell talade om en andra våg var det i en helt annan betydelse.

Synd bara att hans felxibilitet bara verkar åt ett håll.
Åt ett håll?
FHM tar nu intryck av att WHO och olika länder (inkl. Sveriges) forskare börjar förstå hur viruset fungerar.
Andra hållet blir att WHO och andra länder tar intryck av FHM. Hur menar du då?

Ulltand Ulltand skrev:
Poängen är att det är mindre hanterbara klustersmittor i dessa vågor.

Inte i närheten av FHM antagande om att dessa vågor jämnar ut dödstalen mellan länderna, Eller kan bli än värre.

Viller bara lyfta en av många felbedömningar från FHM som också sannolikt ligger till grund för val av stratergi.
Det var ju inte en felbedömning av FHM i februari/mars utan av WHO, Kina och alla länders experter. Men det sades ju redan då att det var ett nytt virus och ingen kan vara säker på exakt hur det kan komma att bete sig utan man måste göra så bra bedömningar som möjligt utifrån kunskapen från Wuhan och kunskapen om andra coronavirus.

Men det är ju alltid lätt att vara efterklok, men det är ju inte särskilt intressant.

Redigerat:
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
K Kreutzer skrev:
Du får måste dela din vetenskapliga studie om pillandet på masken till världen.för granskning eftersom du är så säker på din sak.

Du menar alltså att de som inte har mask aldrig pillar sig i ansiktet, kliar sig i näsan eller ögat får Covid på sina händer och sen tar i kundvagnar mm?.
Så är det ju också. Människor pillrar sig vanligtvis otroligt mycket i ansiktet hela tiden, och är inte det minsta medvetna om det.
Så risken med mask ökar inte så mycket, kanske något ifall masken är bombfylld med virusbemängd fukt.
Och just därför borde egentligen masken bytas flera ggr om dagen, typ 10ggr.
Och då skulle vi alltså behövt i runda slängar 9 miljarder (9000 miljoner) munskydd i beredskapslager för att klara första halvåret med pandemi. Kan man lita på att produktion och distribution av tillräckligt mycket munskydd har kommit igång efter ett halvår? Det borde kanske vara 18 miljarder munskydd i beredskapslager.

J Jocke Best skrev:
Det gör mig mer mörkrädd att inse att det finns människor som kom på detta nu, i ett byggforum. Du borde hänga här mer, och lära dig ännu mer om världen, grattis!
Vad är det som du anser att jag har kommit på?

Vad som gör mig mörkrädd/ledsen är att ni åter igen visar fullständig likgiltighet till de höga svenska dödstalen.

Undrar om Sverige på lång sikt kommer att tjäna på denna strategi. Det återstår att se.

BirgitS
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad som gör mig mörkrädd/ledsen är att ni åter igen visar fullständig likgiltighet till de höga svenska dödstalen.
Det är väl ingen som är likgiltig för det.
Men även om det är sorgligt med många avlidna i Covid-19 så är det ju bra att komma ihåg att äldre och sjuka dör på samma sätt varje år men då i årets influensor och vinterkräksjuka, dvs. man har redan satt ett pris på deras liv sen mer än 100 år tillbaka. Du kan väl inte ha varit omedveten om att äldreomsorgen har utsatts för sparande under årtionden?

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
P
Hyltran från Veglemyren Hyltran från Veglemyren skrev:
Vad är det som du anser att jag har kommit på?

Undrar om Sverige på lång sikt kommer att tjäna på denna strategi. Det återstår att se.
Trollar du eller?

Du har fått massor med källor och förklaringar om hur samhällen fungerar inom dessa områden och ändå fortsätter du komma med dessa påståenden om att folk inte bryr sig.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
En grupp av sju länder, varav Sverige är ett, kommer att förhandla om förköpsavtal av vacciner på uppdrag av EU-kommissionen. Som det ser ut nu kommer vacciner att fördelas mellan EU-länderna efter folkmängd.
Från TT via live-flödena hos DN och SVT (kl. 20.39).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.